چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳

تصمیم عجیب شورای شهر تهران؛

حراج چاپخانه همشهری برای جورکردن دخل‌وخرج تهران

شورای شهر

سینماپرس: شورای شهر تهران روز گذشته در اقدامی عجیب فروش چاپخانه همشهری را تصویب کرد. رییس شورای شهر دلیل این اقدام را هزینه‌های شهر تهران دانست.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته طرحی در شورای شهر تهران اعلام وصول شد که بر مبنای آن ۱۱ ملک از جمله مجتمع ایستگاهی مولوی، شهروند بوستان، مجتمع دوستان، چاپخانه همشهری، ملک ولی‌عصر روی تونل رسالت، واگذاری ماده ۱۰۱ پروژه شرکت گاز، پارکینگ ایرانشهر، ملک مجاور دادسرای ناحیه دو سابق، گلستان جنوبی، روزنامه اطلاعات و ملک واقع در خیابان بهارستان به فروش رفته یا تهاتر شود؛ اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را حراج اموال تهران می‌دانند و خب با توجه به سابقه نامناسب برخی خصوصی‌سازی‌ها و فروش‌ها این نگرانی را به وجود می‌آورد که بعد از فروش این املاک روند از بین رفتن آن سرعت پیدا کند؛ اتفاقی که نگرانی‌ها را درباره فروش چاپخانه همشهری بیشتر می‌کند.
جالب اینجاست که فروش برخی از این املاک از جمله چاپخانه همشهری مخالفان جدی در شورای شهر داشت. فارس در گزارش خودش از جلسه روز گذشته شورای شهر، سخنان احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران را منتشر کرد که در مورد این موضوع گفت:‌ بودجه سال ۹۸ کاملاً محقق شد و بخشی هم به آن اضافه کردیم. باید برای بودجه ۹۹ برنامه‌هایی در نظر بگیریم تا مجبور نشویم که املاکی مانند چاپخانه همشهری که مدرن‌ترین چاپخانه ایران است را بفروشیم. علاوه بر چاپ روزنامه همشهری در این چاپخانه، ۲۰ روزنامه دیگر نیز سفارشات‌شان را به این چاپخانه می‌دهند و به نظرم فروش این مجموعه در شرایط فعلی به صلاح نیست. در حال حاضر داریم چوب حراج می‌گذاریم بر این ملک که وسعت کمی هم ندارد. ‌من نمی‌توانم این صغری و کبری چیدن‌ها را با هم تطبیق دهم؛ چرا باید بهترین سرمایه‌هایی را که دیگران برای ما گذاشته‌اند، بفروشیم!؟ محسن هاشمی هم در پاسخ به مسجدجامعی گفت:‌ اگر این املاک را نفروشیم باید بسازبفروش باشیم. ابراهیم امینی، نایب‌رییس شورای شهر تهران در ادامه گفت: مخالف فروش چاپخانه همشهری هستم چرا که این چاپخانه بزرگ‌ترین چاپخانه خاورمیانه محسوب می‌شود. شهرداری آنقدر املاک دارد که حتی آمارش را نمی‌دانیم؛ بنابراین باید آنها را بفروشیم. این چاپخانه برند است و نباید به راحتی اجازه فروش آن را بدهیم.  
با مخالفت برخی دیگر از اعضا، پیشنهاد حذف فروش این چاپخانه به رأی گذاشته شد که سرانجام با ۱۴ رأی مخالف به تصویب نرسید و فروش چاپخانه با قید شماره ۳ آن به تایید اعضای شورای شهر رسید.
چاپخانه روزنامه همشهری ۱۸ مهر سال ۱۳۸۶ در در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج افتتاح شد. علی بشردانش، مدیرعامل شرکت توسعه چاپ همشهری در روز افتتاح این چاپخانه در توصیف آن گفته بود: مساحت زمین این چاپخانه ۲۴ هزار مترمربع است که البته پیش از احداث آن، بنای دیگری وجود داشت به نام سالن قدیم که حدود ۲۲۰۰ متر مربع مساحت داشت و ماشین قدیمی چاپ روزنامه همشهری هم آنجا کار می‌کرد. بنای سالن فعلی چاپخانه ۳۸۷۷ مترمربع است و با اینکه در حال حاضر سه ماشین چاپ در آنجا نصب و راه‌اندازی شده، سالن دیگری برای گسترش آن وجود دارد. در واقع حدود ۵۰۰۰ متر مربع فضای فیزیکی برای توسعه چاپخانه و مکانیزه‌کردن کامل آن در اختیار داریم. ۴۰۰۰ متر مربع زیرزمین را نیز برای قسمت مکانیکی و تعمیر ماشین‌ها و بخشی را هم برای انبار درنظر گرفته‌ایم که امیدواریم در آینده این بخش‌ها را راه‌اندازی کنیم. بخش اداری چاپخانه همشهری هم حدود ۱۳۰۰ متر مربع است. در این چاپخانه سه دستگاه ماشین میتسوبیشی قرار دارد که هر کدام از آنها توان تولید ۵۰ هزار نسخه رنگی از روزنامه را در یک ساعت دارد. ظرفیت کلی ما برای چاپ، ۱۵۰ هزار نسخه در ساعت است.
با توجه به گذشت بیش ۱۳ سال از افتتاح این چاپخانه و توسعه آن در سال‌های گذشته گفته می‌شود این چاپخانه مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین چاپخانه خاورمیانه در نوع خودش است و مشخص نیست با فروش آن این سرمایه‌های ملی چه خواهند شد.

*صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.