پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵

ادعای جالب رییس دفتر رییس جمهور؛

واعظی: دولت در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر حرکت رو به جلو داشته است!

سیمای سینمای بنفش (۵) هنر و تجریه

سینماپرس: رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه دیدار از جشنواره موسیقی فجر و در پرسش تعدادی از خبرنگاران مبنی بر نکات ضعف و قوت دولت در حوزه دیپلماسی هنری مطالبی را بیان داشت که بیش از واقعیت می تواند همچون دیگر بیلان سازی ها در دولت بنفش قلمداد شود.

به گزارش سینماپرس، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور چهارشنبه شب سی‌ام بهمن‌ماه در حاشیه تماشای کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی در چارچوب برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به پرسش‌های خبرنگاران در حوزه موسیقی پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش مهر مبنی‌بر نقاط ضعف دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی فرهنگی هنری بیان کرد: قدرت نرم امروز در دنیا یکی از قدرت‌هایی است که کشورهای مختلف روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، چرا که می‌خواهند نفوذ خود را در کشورها افزایش دهند. در این راه بهترین قدرت نرم مقوله فرهنگ است و در این فرهنگ آن عنصری که می‌تواند جای خود را باز کند، ابزاری چون موسیقی، سینما و دیگر موارد هنری است.

وی افزود: پس به نظر می‌رسد ما از یک هنر سنتی و قدیمی برخورداریم و بر این باوریم که از قدیم‌الایام هنر ایران در هر جایی صادر شده توانسته بسیاری از اهداف را و نکات ذهنی برای انتقال به مخاطب را به درستی انجام دهد. بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط امروز منطقه و جهان و اینکه الان شرایط، در وضعیت سختی است نقش موسیقی و هنر می‌تواند تبدیل به یک عنصر آرامش‌بخش شود.

واعظی گفت: امروز موسیقی می‌تواند فرهنگ واقعی و آنچه در کشور جمهوری اسلامی ایران مردم ما به آن اعتقاد دارد را به کشورهای دیگر صادر کند. بخشی از این موضوع مربوط می‌شود به اینکه ما در دولت به ویژه در وزارت امور خارجه، و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نوعی بسترسازی کنیم. اما در طرف دیگر کسانی که در این بخش مشغول به فعالیت هستند به این موضوع آگاهی داشته باشند که مسیر برای آنها باز است. به عبارتی هم مسیر داخلی برای گسترش باز است و هم مسیر خارج.

واعظی ادامه داد: البته من زمانی که در وزارت امور خارجه بودم در سفارتخانه‌ها می‌دیدم که گروه‌های موسیقی که به کشورهای مختلف می‌روند تا چه حد مورد استقبال قرار می‌گیرند. حتی وقتی در همین کشورها با برخی از مردم صحبت می‌کردیم موسیقی و هنر ایران را یکی از شاخصه‌های معرفی ایران می‌دانستند.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاران مبنی‌بر اینکه با توجه به این شاخص‌ها، تصور نمی‌کنید که دولت دوازدهم در این حوزه عملکرد قابل قبولی نداشته است؟ گفت: شما باید ببینید در این شش هفت سال گذشته آیا رشد موسیقی در مقایسه با چند سال قبل از آن افزایش داشته است یا خیر؟ آماری که به ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری‌ها می‌رسد نشان دهنده افزایش روند موجود است. لذا شما باید ارزیابی را بر اساس عملکرد بسنجید. بنده معتقدم عملکردی که در حال حاضر در معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، همگی نشان‌دهنده برداشتن گام‌های بسیار خوب و رو به جلو در عرصه فرهنگ و هنر از نظر کمی و کیفی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی‌بر اینکه آیا دولت قصد ندارد تبعیض موجود بین هنر موسیقی و دیگر هنرها را ازبین ببرد، تصریح کرد: آن چیزی که بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد طبیعی است که جای خود را بیشتر باز می‌کند. به هر حال من می‌دانم که شما می‌خواهید بگویید که هرچه امکانات بیشتر باشد بستر هم فراهم می‌شود و مردم از آن استقبال می‌کنند. که من در جواب شما می‌گویم: این دو باید در کنار هم باشند.

وی افزود: شما ببینید در کشوری که بیشتر مردم فوتبال نگاه می‌کنند و به آن علاقه‌مندند امکانات به آن سو می‌رود. در یک کشور هم که مثلا راگبی ورزش اول است، امکانات آن طرف می‌رود. ولی به هر حال من اعتقاد دارم آنچه مربوط به موسیقی است باید به آن عنایت بیشتری داشته باشیم. چرا که این موضوع دو حالت دارد. اولین بخش داخل کشور است که در داخل کشور مردم ما هرچه بتوانند در این فضا بیشتر حضور داشته باشند، مقداری آرامش بیشتری خواهند داشت. حالت دوم هم مربوط به نگاهی می‌شود که در دنیا نسبت به موسیقی ایران وجود دارد. قطعا هنر و موسیقی خیلی خوب می‌توانند به نوعی با دنیا تعامل بیشتری داشته باشیم.

واعظی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا می‌توان به افزایش بودجه موسیقی کشور امیدوار بود، گفت: شاید بودجه به اندازه سینما نباشد اما برای اینکه افزایش پیدا کند قطعا تلاشمان را می‌کنیم.

وی در رابطه با اولویت‌های فرهنگی برنامه نامزدهای انتخابات مجلس شوری اسلامی هم گفت: الان نمی‌دانیم چه کسانی انتخاب می‌شوند و از بین ۲۹۰ نفر، چند نفر عضو کمیسیون فرهنگی خواهند شد که ما بخواهیم راجع به نگاهشان نظر داشته باشیم. به هر حال وقتی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد می‌توانیم در رابطه با اعضای آن نظر دهیم. به هر حال مجلس و دولت در کنار هم قرار دارند. اگر یک دولتی بیاید که اعتقاد به کاری داشته باشد قطعا مجلس نمی‌تواند مانع باشد و اگر مجلس هم بخواهد ناسازگاری کند دولت هم می‌تواند سیاست‌های خود را پیش ببرد، ولی کندتر.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.