سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

بهنود محمدی‌پور:

لزوم معرفی آثار ایرانی به نسل جدید

تماشاخانه سنگلج

سینماپرس: کارگردان «عجیب السلطنه» با اشاره به اینکه نسل جدید اطلاع درستی از ویژگی‌های نمایش‌های آیینی و سنتی ندارند، عنوان کرد این اثر نمایشی در ۵ مجلس و با شیوه نمایش‌های روحوضی به صحنه رفته است.

به گزارش سینماپرس، بهنود محمدی پور کارگردان نمایش کمدی «عجیب السلطنه» که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است با اشاره به بازخوردهای خوبی که تا امروز از مخاطبان گرفته است به مهر گفت: این اثر نمایشی نوشته علی بهروزی نسب است که به شیوه نمایش‌های آیینی و سنتی نوشته شده است و ویژگی‌های آثار روحوضی را دارد. البته تلاش ما این بود که در اجرای نمایش تلفیقی از فضای مدرن و سنتی را داشته باشیم تا مخاطبان بیشتر با کار ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: این روزها تماشاگران تئاتر کمتر به نمایش‌های مبتنی بر تکنیک‌های آیینی و سنتی علاقه نشان می‌دهند از همین رو ما نیز تلاش کردیم در حد توانمان و فرصتی که نمایشنامه به ما می‌داد در نورپردازی، حرکات فرم و رنگی که به فضا می‌دهیم عناصر تازه ای را وارد نمایش کنیم.

محمدی پور درباره طرح مسایل انتقادی در نمایش‌های آیینی و سنتی بیان کرد: در نمایش‌های روحوضی شاهد نقد و هجو شرایط اجتماعی هستیم که برخی نیز پا را فراتر می‌گذارند و مسایل سیاسی را هم وارد کار می‌کنند. این نمایش نیز از این قاعده مستثنی نیست و به نقد مسایل اجتماعی می‌پردازد.

این کارگردان تئاتر درباره مضمون و داستان نمایش توضیح داد: این نمایش درباره پادشاهی است که پس از سال‌ها صاحب پسری شده اما نوزاد دم و گوش بلندی دارد. پادشاه حکم می‌دهد هرکس این ویژگی‌ها را ندارد ناقص الخلقه قلمداد می‌شود. پس از فوت پادشاه ولیعهد به تخت می‌نشیند و صاحب پسری می‌شود که برخلاف خودش بی دم و بی گوش است. او همه را فراخواند و برعکس حرف‌های پدرش می‌گوید دم و گوش خاص حیوانات و وحوش است نه برای انسان. مردم این موضوع را برنمی‌تابند ...

وی در پایان متذکر شد: این نمایش در ۵ مجلس روایت می‌شود و ما تلاش کردیم با توجه به بضاعت تماشاخانه سنگلج در هر مجلس شیوه‌های مختلفی را به کار بگیریم. متاسفانه نسل دهه ۷۰ و ۸۰ آشنایی اندکی با نمایش‌های آیینی و سنتی دارند از همین رو لزوم به روز شدن این متون برای ارتباط برقرار کردن بیشتر نسل جوان با این آثار احساس می‌شود.

نمایش «عجیب السلطنه» به نویسندگی علی بهروز نسب و کارگردانی بهنود محمدی‌پور تا ۲۳ اسفند ماه هرشب ساعت ۱۹ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

در این نمایش  فهیمه معین، مهیار احمدی، علی امیرخلیل، پدرام محمدی، یاسمن حسینی، سوزان صفانیا، مجید اقبالی، غزل میرزایی، امیر رییسیان به ایفای نقش می‌پردازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.