یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

نگاهی به فیلم سینمایی تعارض (ریست)

«ریست» یا بازنشانی نا موفق «تعارض» در پُزهای روشنفکرانه

فیلم سینمایی ریست-تعارض

سینماپرس: فیلم سینمایی «تعارض» اثری سردرگم است. اثری که بسیار تلاش می کند تا شکل و لعاب روانشناختانه به خود بگیرد؛ اما در اجرا به مینیمالیسم و ریزبافت توجه نداشته و حتی نتوانسته از وجاهتی روشنفکرانه برخوردار شود.

سید عرفان فاطمی/ فیلم سینمایی «تعارض» اثری است با موضوع نخ‌نما شده‌ی خیانت زن و شوهری که پیش از این با نام «ریست» شناخته می شد. فیلمی که با فرمی تجربی سعی دارد داستان خود را از زاویه دوربین های مدار بسته روایت کند. روایتی به ظاهر غیر خطی که تلاش می کند تا اتفاقات زندگی رضا را در ابعاد مختلف آن بررسی کند. تلاشی نا موفق در اجرا که موجب شده تا مهمترین نقطه قوت اثر در تدوین حساب شده آن محسوب شود. تدوینی که تا حدودی موجب حفظ ریتم و حداقل آبرویی از برای کارگردان فیلم اولی آن شده است.



فیلم سینمایی «تعارض» داستان مردی به نام رضا است که تصور می کند همسر خود را به خاطر خیانت او به قتل رسانده است؛ اما در پایان متوجه می شویم تمام این اتفاقات ناشی از بیماری این مرد است و جز توهمات رضا چیز دیگری نبوده است و این گونه است که مخاطب «تعارض» همچون رضا انگ خیانتی که به همسر خودش زده است را باور می کند و در نهایت با یک نوار هم آن را پس می گیرد!


فیلم سینمایی «تعارض» اثری سردرگم است. اثری که بسیار تلاش می کند تا شکل و لعاب روانشناختانه به خود بگیرد؛ اما در اجرا به مینیمالیسم و ریزبافت توجه نداشته و حتی نتوانسته از وجاهتی روشنفکرانه برخوردار شود و تنها با ژشتی منوالفکرانه سعی می کند تا گریز هایی به سیاست و زندگی اجتماعی در جامعه ایران بزند. گریزهایی که بیش از هر چیز که دیالوگی که در فیلم از زبان رضا مطرح می شود که مزخرف ترین کار دنیا اینه که آدم ادای روشنفکری در بیاره! برازنده آن بوده و این همه در حالی است که کارگردان برای از دست نرفتن مطلق اثر و ایجاد جنجال کاذب سعی می کند تا میزان اروتیک اثر را افزایش داده و به صورتی وقیحانه به ترسیم آورده شدن زن بدکاره، توسط رضا به خانه مبادرت ورزیده و یا به گنجاندن سکانس های موتیف بار با استفاده از رقص های رضا بهبودی روی آورده و حتی با استفاده از نام شهلا ریاحی تلاش می کند تا ادای دینی به سینما بکند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.