چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

ششمین روز سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر؛

اعتراض کارگران لهستانی روی صحنه تئاتر فجر

سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: ششمین روز سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای نمایش «شهر بد» گروه لهستانی در سالن قشقایی همراه بود؛ اثری که به زندگی و اعتراضات کارگری در سال ۱۹۰۵ در کشور لهستان می پرداخت.

به گزارش سینماورس، سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به نیمه راه برگزاری خود رسیده است؛ جشنواره ای که با تمام اتفاقات و شرایطی که برای حضور و اجرای آثار داخلی و خارجی آن رخ داد در حال برگزاری است. روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن و در ششمین روز جشنواره، نمایش «شهر بد» از کشور لهستان به‌عنوان یکی از آثار خارجی جشنواره سی و هشتم، در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.

این نمایش که طراحی صحنه‌ای ساده داشت و از انعکاس برخی تصاویر توسط پروجکشن برای فضاسازی روی پرده‌ای سیاه استفاده می‌کرد، با ۴ بازیگر مرد و یک بازیگر زن و کمترین آکسسوار روی صحنه رفت.

«شهر بد» به شرایط سخت زندگی طبقه کارگر در سال ۱۹۰۵ در کشور لهستان می‌پرداخت؛ شرایط سخت کار در کارخانه‌ها و دستمزدهای کم، نداشتن حق بیمه و تحصیل برای فرزندان و فشار پلیس در آن مقطع زمانی که باعث اعتراض کارگردان و اعتصاب های کارگری شد.

«شهر بد» نیز مانند بسیاری از آثار خارجی شرکت‌کننده در دوره‌های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر، کاری ویژه و در خور توجه نبود.

مخاطبان از اجرای این نمایش استقبال کردند و در اولین اجرای «شب بد» وحید فخر موسوی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی و برخی از اعضای شورا حضور داشتند.

«سکوت سفید» کوروش سلیمانی نیز از دیگر آثار به صحنه رفته در ششمین روز جشنواره تئاتر فجر بود که با استقبال مخاطبان و علاقه مندان تئاتر همراه شد.

نمایش «شازده احتجاب» در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر هم از دیگر آثار به صحنه رفته در این روز بود که استقبال قابل توجهی از آن به عمل آمد.

تا کنون بازار سیاه فروش بلیت‌های آثار سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شکل نگرفته و تنها یک نفر در روز ششم جشنواره قصد فروش بازار سیاه بلیت نمایش «بیگانه در خانه» داشت که توسط عوامل مجموعه تئاتر شهر شناسایی شد.

یکی از حاشیه های ایجاد شده برای این روزهای جشنواره تئاتر فجر ناشی از شرایط جوی چند روز اخیر شهر تهران است. وزرش باد باعث شده تا مشکلاتی برای برخی از تبلیغات محیطی انجام شده در فضاهای مختلف از جمله مجموعه تئاتر شهر، ایجاد شود.

یکی دیگر از حاشیه‌های روز ششم مطرح شدن بحث کپی بودن شیوه اجرایی و دکور یکی از نمایش های مهم جشنواره بود که با ارائه تصاویر و فیلم هایی از فضای مجازی در بین برخی اصحاب رسانه و منتقدان تئاتر مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.