سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

نسبت هنرهفتم با انقلاب اسلامی/۲

بهمنی: امت ایران اسلامی خواهان بازگشت اندیشه ها و آرمان های انقلاب به سینما هستند/ هرکس از راه می رسد به صورت سینمای انقلاب چنگ می زند!

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جریان شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و حماسه حضور ده ها میلیونی مردم در تشییع ایشان نشان داد که ملت ایران همچنان پایبند و وفادار به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی، اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند و از جریان نفوذی به ستوه آمده اند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «آن مرد آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از این رو باید بر این امر صحه گذاشت که امت مسلمان و ولایتمدار ایران اسلامی خواهان بازگشت اندیشه ها و آرمان های انقلاب اسلامی به سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری و سایر حوزه های دیگر کشور هستند. باعث شرمساری است که در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی باید عنوان کنیم که از سینمای پاک و نجیب فاصله گرفته ایم؛ باعث تأسف است که هرکس از راه می رسد به صورت سینمای انقلاب چنگ می زند و سینمای ایران و به طور کل عرصه فرهنگ و هنر از حضور هنرمندان مومن، متعهد، ولایتمدار و انقلابی خالی شده است.

این سینماگر ادامه داد: علت افول و نزول اندیشه انقلاب اسلامی در سینما باید به صورت ریشه ای مورد ارزیابی قرار بگیرد. بی تردید جریان اصلاحات از سال ۱۳۷۶ و همزمان با روی کار آمدنش ضربات مهلک و جبران ناپذیری به سینما وارد کرد. هرچقدر ما در دهه ۶۰ شاهد تولید فیلم های ارزشمند و تأثیرگرفته از انقلاب اسلامی و وحدت امت مسلمان ایران بودیم، بعد از سال ۷۶ به طور کل مفاهیم انقلابی و مقاومت از سینما حذف شد.

وی با بیان اینکه مفاهیم ارزشمندی همچون اتحاد، یکپارچگی، استکبارستیزی، دشمن شناسی، ایستادگی در برابر ظلم، مقاومت اسلامی، دوستی، مهربانی، ایثار و امثالهم مورد بی مهری مدیران واقع شدند اظهار داشت: به جای این مفاهیم ارزشمند انقلابی، معنوی و انسانی، طنزهای سخیف و سرشار از حرکات و کلمات رکیک و مشمئزکننده، سیاه نمایی بر علیه کشور و... در سینمای ایران فراوان شد.

بهمنی خاطرنشان کرد: بی تردید هدایت دشمنان ایران و انقلاب اسلامی از آن سوی آب ها باعث شد تا خط اندیشه ضد انقلاب اسلامی در سینما و سایر حوزه ها ترویج و گسترش پیدا کند. مغایرت شدید آثار تولید شده با مفاهیم انقلاب اسلامی طی این سال ها همواره با انتقاد جدی از سوی دغدغه مندان و سینه سوختگان هنر انقلاب روبرو شده اما متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ وقعی به آن ها نگذاشته اند.

این کارگردان مطرح سینمای کشور در همین راستا با بیان اینکه تا زمانی که جشنواره های خارجی جایگاه جولان دادن فیلمسازان بی تعهد باشد وضعیت سینمای کشور رو به بهبود نخواهد رفت تصریح کرد: باید قانونی وضع شود تا فیلمسازانی که خارج از چارچوب اندیشه های دینی، ملی و انقلابی مبادرت به تولید فیلم می کنند اجازه حضور در هیچ یک از جشنواره های خارجی را نداشته باشند و اگر بدون اجازه مقامات کشور در جشنواره های خارجی حضور پیدا کنند با آن ها برخوردی قاطعانه صورت گیرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «گلوگاه شیطان» و «گام های شیدایی» متذکر شد: بالاخره یک جا باید جلوی این سینمای افسارگسیخته و از هم پاشیده گرفته شود. ما امروزه نیازمند آن هستیم که در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی تمامی مشکلات فرهنگی را که بر سر راهمان است برداریم و با تمام کسانی که در راستای تفکرات و افکار دشمنان این مرز و بوم فعالت می کنند برخوردی قاطعانه داشته باشیم حتی اگر این برخورد منجر به ممنوع الکاری دائمی برخی از این انتلکتوئل های فریب خورده باشد هیچ اشکالی ندارد!

وی در همین راستا یادآور شد: بنده به خاطر دارم در دهه ۶۰ فیلم هایی که قرار بود به جشنواره های خارجی ارسال شوند در بنیاد سینمایی فارابی بررسی می شدند و به هر فیلمی اجازه شرکت در جشنواره های غربی داده نمی شد؛ این نیاز امروز سینمای ایران است که با حضور سینماگران زبده و متعهد انقلابی و ارزشی شورایی تشکیل شود و هیچ فیلمی بدون اذن و اجازه آن ها امکان حضور در جشنواره های غربی را پیدا نکند.

بهمنی در پایان اظهاراتش افزود: کسانی که به عنوان روشنفکران سینمایی فعالیت می کنند باید بدانند یک روشنفکر واقعی فقط بدی ها و زشتی ها را نمی بیند و باید به خوبی ها هم توجه ویژه داشته باشد. روشنفکر کسی است که نسبت به خاک کشورش وفادار باشد و بهترین ها را برای مردمش بخواهد نه اینکه در راستای اهداف معاندان و منافقان گام بردارد و عرصه فرهنگی کشورش را به انحطاط بکشاند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.