شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷

دکتر مجید شاه‌حسینی:

رسالت اصلی سینما فروش سبک زندگی است نه فروش بلیت/ سینمای ایران آرمان‌ستیز است

مجید شاه حسینی

سینماپرس: دکتر مجید شاه‌حسینی در چهارمین قسمت از سری جدید برنامه تلویزیونی «شب سینما» با نقد نظام مدیریت در سینمای ایران، برخی از مدیران سینمایی کشور را طرفدار حفظ وضع موجود دانست و گفت: برخی مدیران سینمایی ما شرکت‌دارانی‌اند که در مقام مدیریت، به نان قرض دادن به اهالی سینما مجبورند.

به گزارش سینماپرس، چهارمین قسمت از برنامه تلویزیونی «شب سینما» متأثر از اتفاقات هفته گذشته کشور، به بررسی موضوع «شمایل قهرمان ایرانی در مقابل ابرقهرمان‌های هالیوودی» اختصاص داشت؛ این قسمت با حضور مجید شاه‌حسینی همراه بود.

در آغاز این برنامه، امیرحسن ندایی ضمن تقدیم قسمت چهارم «شب سینما» به شهید سپهبد قاسم سلیمانی به این موضوع اشاره کرد و گفت: قهرمانان ملی ما امثال حاج قاسم سلیمانی‌اند که از خاکستر خود دوباره زنده شده و پر خواهند کشید.

سه مکتب اروپایی سینمای ایران را به بیراهه کشانده‌اند

مجید شاه‌حسینی در مطلع کلام خود با تأکید بر تقلید کورکورانه سینمای ایران از مکاتب فرانسوی، گفت: سینمای ایران محتوای خود را از سه مکتب اروپایی نئورئالیسم ایتالیا، ناتورالیسم فرانسوی و سینمای شاعرانه فرانسه وام می‌گیرد؛ بی‌آنکه محتوای آنها با بستر واقعی جامعه ایرانی همخوانی‌ داشته باشد؛ نئورئالیسم ایتالیایی در کشور خود نیز به سرعت محکوم شد و به جای آن سینمای امیدبخش در دستور کار سیاستگذاران و فیلمسازان قرار گرفت؛ این سینمایی است که در ایتالیا تنها ۱۰ سال عمر کرد اما دهه‌ها است که در سینمای ایران از آن تقلید می‌شود.

رسالت اصلی سینما فروش سبک زندگی است نه فروش بلیت!

در ادامه این گفت‌وگو شاه‌حسینی با نقد نظام مدیریت در سینمای ایران، برخی از مدیران سینمایی کشور را طرفدار حفظ وضع موجود دانست و گفت: برخی مدیران سینمایی ما شرکت‌دارانی‌اند که در مقام مدیریت، به نان قرض دادن به اهالی سینما مجبورند. رسالت اصلی سینما فروش سبک زندگی است نه بلیت! اگر روزی سینمای هالیوود تعطیل شود، میزان فروش سلاح آمریکایی به ۱/۴، نرخ فروش اتومبیل آمریکایی ۱/۸، فروش لوازم خانگی آمریکایی به ۱/۱۶ درصد تنزل خواهد یافت.

سینمای ایران آرمان‌ستیز است

در بخش دیگری از این برنامه، شاه‌حسینی رئیس اسبق بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اهمیت لحن در آثار سینمایی، شعاری شدن بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران را ناشی از اعتقاد نداشتن عوامل تولید اثر به آرمانی که در فیلم قصد نشان دادنش را دارند، دانست و گفت:  اگر سینمای ایران مواضع خود را با لحن قوی و بدون ترس ارائه کند بدون شک فیلم‌ها شعاری به نظر نخواهند رسید.

قهرمان ایرانی جسمی نحیف و روحی بزرگ دارد

شاه‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود پهلوانی را مهم‌ترین ویژگی قهرمان ایرانی و محل تفاوت اصلی آن با ابرقهرمان‌های هالیوودی دانست و گفت: پهلوان ایرانی همواره طرفدار مستضعفین عالم، غیرتمند و در اختیار اراده خداوند است؛ این قهرمان می‌تواند برخلاف چهره عضلانی ابرقهرمان‌های هالیوودی، ظاهری نحیف اما روحی بزرگ داشته باشد؛ مانند شهیدان رجایی و سپهبد حاج قاسم سلیمانی.

برنامه تلویزیونی «شب سینما»   پنجشنبه‌شب‌های هر هفته از ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. این برنامه به مسائل سینمای ایران به صورت آکادمیک و با رویکردی پژوهشی می‌نگرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.