شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

در برنامه «هفت» مطرح شد؛

اگر مدیران فرهنگی ما متوجه ضرورت فرهنگ و سینمای مقاومت نباشند، قافیه را می بازیم

برنامه هفت

سینماپرس: شب گذشته برنامه سینمایی «هفت» هم به سوگ شهادت حاج قاسم سلیمانی نشست.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته برنامه سینمایی «هفت» حال و هوای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به خود گرفت. میز سینمای مقاومت با حضور محمد خزاعی تهیه کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» و دبیر جشنواره مقاومت برپا شد.

ادای احترام برنامه «هفت» به سردار رشید اسلام/ فراستی: حاج قاسم سلیمانی، نماد مقاومت مردم آزاده جهان بود

محمد خزاعی با تسلیت و تبریک شهادت آن بزرگ‌مرد گفت: فارغ از تمام دیدگاه‌های سیاسی داریم، راجع به مردی صحبت می‌کنیم که تمام‌ مردم او را دوست داشتند. ان شاءالله که بتوانیم ادامه دهنده مسیر ایشان باشیم. حدود دوماه پیش در خدمت ایشان بودیم و به ایشان گفتیم برای شما بزرگداشت گرفتیم، حضور نداشتید! گفتند که برای ما نباید بزرگداشت بگیرید. برای خانواده شهدا باید مراسم بگیرید. به نظرم سردار سلیمانی یک فرمانده فرهنگی بودند.

وی افزود: ایشان برنامه‌های زیادی داشتند برای تولید اثر در حوزه مقاومت و می گفتند باید برنامه ریزی کنیم. در زمان تولید «به وقت شام» حاج قاسم سلیمانی مسیر را برای ابراهیم حاتمی کیا هموار کرد تا بتواند در سوریه تحقیق کند. به ابراهیم حاتمی کیا گفته بود که امسال باید این فیلم ساخته شود؛ چون در سال آینده وضعیت داعش تغییر می کند. حاج قاسم سلیمانی به شدت پیگیر کار بود که به کجا رسیده است.

محمد خزاعی اظهار کرد: از دست دادن حاج قاسم سلیمانی باور پذیر نیست. ایشان به تمام خانواده شهدای مدافع حرم سر می زد، چون مانند پدر به آن‌ها نگاه می کرد. نگاهی که حاج قاسم سلیمانی به همه مسائل داشت، بسیار زیبا بود. اگر مدیران فرهنگی ما متوجه ضرورت فرهنگ و سینمای مقاومت نباشند، قافیه را می بازیم.

ادای احترام برنامه «هفت» به سردار رشید اسلام/ فراستی: حاج قاسم سلیمانی، نماد مقاومت مردم آزاده جهان بود

در ادامه برنامه، میز معرفی و بررسی فیلم سینمایی «۲۳ نفر» با حضور مهدی جعفری، مجتبی فرآورده و احمد یوسف زاده برپا شد.

مهدی جعفری کارگردان «۲۳ نفر» گفت: ۲۳ نفر و حاج قاسم سلیمانی پیوند جدانشدنی با هم دارند. زمانی که فیلم ۲۳ نفر در مسیر تولید قرار گرفت و سردار سلیمانی این موضوع را متوجه شد، به پشت صحنه فیلم آمد و پشت گرمی خوبی برای ما و تیم‌تولید بود. سردار سلیمانی فرمانده این ۲۳ نفر در زمان جنگ بود.

مجتبی فرآورده تهیه کننده این فیلم سینمایی هم بیان کرد: در طول این ۴۰ سال هر وقت غباری بر دل‌ها نشسته خداوند با خون شهید این غبار را پاک کرده است. خون شهید حاج قاسم سلیمانی ثمره‌هایی برای ایران خواهد داشت. ثمره آن این است که شرایط متفاوتی در کشور و انقلاب اسلامی شکل خواهد گرفت. ۲۳ نفر عجیب با حاج قاسم سلیمانی عجین است. دست تقدیر اکران فیلم را با شهادت ایشان در کنار هم قرار داد. ایشان زمانی که به افتتاحیه ۲۳ نفر آمدند، گفتند تاریخ ۸ سال دفاع مقدس را نگذارید مجهول بماند. ایشان جدای از اینکه یک فرمانده نظامی بود، یک جامعه شناس و یک فرهنگ شناس بود. بزرگترین خدمت ما ساخت تاریخ ۸ سال دفاع مقدس است. حاج قاسم سلیمانی شخصیت ناشناخته‌ای دارد که نمیتوان به راحتی شناخت. مادر گیتی سال‌ها باید بگذراند تا چنین فرزندی بزاید. حرکت جشنواره فیلم فجر در اهدای تندیس حاج قاسم سلیمانی به فیلم جهاد و مقاومت تحسین برانگیز است. امیدوارم مختص امسال نباشد و ساخت این فیلم‌ها ادامه یابد.

داوود یوسف زاده راوی کتاب ۲۳ نفر هم اظهار کرد: این شهید والامقام، زمانی که این ۲۳ نفر از کرمان عازم جبهه بودند، هرکدام از ما را از صف بیرون می کشید و اجازه نمی‌داد وارد جنگ شویم. ما با ترفندهای مختلف وارد جبهه شدیم. سردار سلیمانی هربار با افتخار از ۲۳ نفر صحبت می کرد. خیلی غمناک هستم که این اتفاق افتاد. قرار بود برای اکران خصوصی فیلم حضور پیدا کند. امیدوارم خون سردار سلیمانی کشور ایران را آبادتر کند.

ادای احترام برنامه «هفت» به سردار رشید اسلام/ فراستی: حاج قاسم سلیمانی، نماد مقاومت مردم آزاده جهان بود

مسعود فراستی هم در ابتدای میز نقد ۲۳ نفر گفت: در ابتدا باید در مورد فقدان سردارترین سردار صحبت کنم. آدمی که کنار مردمش بود و تیمش مملو از پابرهنه‌ها بود. قاسم سلیمانی کسی بود که هم وظیفه ملی اش را انجام داد و بعد از پایان جنگ هم وظیفه خود را ادامه داد. فقط نماد مقاومت ملی نبود؛ او نماد مقاومت همه مردم آزاده جهان بود. فکر می کنم همه آزادگان جهان عزادار هستند. قاسم سلیمانی خود مردم بود. این آدم در میدان جنگ یل بود. لبخندش مهر بود و ادعا نداشت. شعار بی خود نداشت و عمل می کرد. همه جا این عمل کنشمندش درست بود. کسانی که قاسم سلیمانی را شهید کردند، نمی دادند از پشت زدن او آغاز باخت و اوج ذلت آنهاست. آمریکا در انفراد کامل خواهد رفت. امروز قاسم سلیمانی رفت که اگر آن یک نفر نبود، ما متحد نمی شدیم. غمش سنگین است و باید تبدیلش کنیم به نیروی کنش علیه دشمنان.

وی درباره اکران ۲۳ نفر هم گفت: این فیلم به شدت محترم است. ۲۳ نفر این را می گوید که نوجوانان چگونه وارد ساخت اجتماعی خود می شوند. فیلمساز ما این شعور را دارد و این مسئله را درک می کند و بدون اضطراب‌ این فیلم را تبدیل به فیلم بزرگسال نمی کند. فیلم از نوستالژی فرار کرده و دچار آن نشده است.

ناصر هاشم زاده دیگر منتقد سینما هم گفت: فیلم واقعا نجیب و موثر است. نقطه قوت آن اقتباس است. ۲۳ نفر همه زمینه‌های یک درام قوی را در خود دارد. فیلم پروداکشن زیادی ندارد؛ فیلم جنگ نیست. برخی آثار در سادگی عمیق هستند و اگر از سادگی خارج شوند، این جوهره را از دست می دهند. این اثر به خاطر سادگی عمیق و موثر است؛ اما با بخش اسلوموشن آن مشکل دارم و از نظر من غلط است.

محمدتقی فهیم هم بیان کرد: به نظرم فیلم کاملا جدی است و حرف بزرگ دارد. چرا در سینمای ما حرف‌های جدی کم شده است؟ چرا فیلم‌ها حرف بزرگ ندارد؟ در سراسر فیلمنامه همگرایی وجود دارد. در انتخاب اشخاص درست عمل شده است و شروع فیلم که قرار است اسرا تحویل داده شوند، جذابیت فیلم آغاز می شود. همه چیز فراهم است که یک درام جاندار را شاهد باشیم. فیلم درمورد انسان و انسانیت است. در فیلم کشت و کشتار نمی بینیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.