چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸

رهاشدگی شبکه نمایش خانگی در دوران ولنگاری فرهنگی/۲

سیدزاده: شبکه نمایش خانگی یکی از گلوگاه های اصلی تهاجم فرهنگی بیگانگان شده است/ محصولات این حوزه در حال نابودی اخلاق و انسانیت در نسل جوان و نوجوان کشورند

سید امیر سیدزاده

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی گفت: شبکه نمایش خانگی یکی از گلوگاه های اصلی تهاجم فرهنگی بیگانگان شده و این میزان از تهاجم فرهنگی در دنیا بی سابقه است. باعث شرمساری است که این حوزه مهم سرشار از آثار بی هویت، مشمئزکننده و از درون تهی شده و هیچ یک از مسئولان هم فکری اساسی برای برون رفت از این شرایط دهشتناک و ناهنجار نمی کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانوم» و «زندگی جای دیگری است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید مقصران اصلی ساخت و عرضه گسترده این آثار نازل، سخیف و بی محتوا مسئولان فرهنگی و سینمایی هستند. بنده شخصاً بارها در مصاحبه هایم خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفته ام که تا دیر نشده به داد مقوله فرهنگ و هنر برسید! اما گویا هیچ گوش شنوایی وجود ندارد و از همین رو روز به روز اوضاع و احوال فرهنگی و هنری کشور نابسامان تر از گذشته می شود.

وی با بیان اینکه یکایک مدیران و معاونان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید در این زمینه خود را مسئول بدانند و دغدغه مندانه برای برون رفت از این شرایط دهشتناک تدبیری اتخاذ کنند اظهار داشت: همه ما به ضرس قاطع اعتقاد داریم زیرساخت حفظ سنت ها و آداب و رسوم و هنجارهای یک کشور و جامعه به فرهنگ آن بستگی دارد و این فرهنگ در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، هنری و... بروز و ظهور می کند که در این میان بحث هنری فصل الخطاب و نقطه اصلی نمود رفتارهای درست و صحیح یک جامعه می تواند باشد که با آموزش حاصل می شود.

سیدزاده خاطرنشان کرد: یکی از حوزه هایی که آموزش دهنده اصلی الگوهای رفتاری در مردم است همین شبکه نمایش خانگی است. خانواده ها از این تولیدات الگوپذیری می کنند. این حوزه طی سال های اخیر به چند دلیل به وضعیت ناهنجار تولیدی رسیده که یکی از مهمترین دلایل عدم نظارت کافی از سوی مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است.

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: بزرگترین مسأله حوزه شبکه نمایش خانگی صدمه به فرهنگ و ارکان اساسی اخلاق و داشته های معنوی، مذهبی و انسانی است. حال چرا مسئولان فرهنگی این اتفاقات را مورد توجه نمی دهند جای سوأل است! آیا این تولیدات را می بینند؟ و اگر می بینند جای تأسف ندارد که عکس العمل نشان نمی دهند؟ چطور مجوز ساخت محصولاتی را که کپی هم هستند و سعی دارند جامعه را انحطاط بکشانند صادر می کنند؟ این درد را باید به چه کسی گفت؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پاسیو» و «شماره ۱۷ سهیلا» با تأکید بر اینکه محصولات این حوزه با الگوهایی که می دهند در حال نابودی اخلاق و انسانیت در نسل جوان و نوجوان کشورند تصریح کرد: من به عنوان فردی که خودم ۳ نوجوان و جوان در خانه ام دارم با تمام وجودم این احساس را می کنم. این محصولات شبکه نمایش خانگی الگوهای رفتاری و کلامی زننده ای باب کرده اند که حرمت ها را از هم دریده و جایی برای احترام بزرگتر باقی نگذاشته است. این تولیدات جوانان را بی حیا و پرده در کرده و باعث تأسف است که چرا چنین آثاری در جامعه ایرانی-اسلامی ما تولید می شوند.

سیدزاده با انتقاد از به تصویر کشیدن بی حیایی و بی عفتی های مکرر در این آثار اظهار داشت: عمومیت دادن به نشست و برخواست بین محرم و نامحرم در ویلای آنچنانی چه معنایی دارد؟ نشان دادن زندگی های لوکس و لاکچری که هیچ قرابتی با عمومیت زندگی آحاد افراد جامعه ندارد نقشه چه کسانی است؟ در این مورد شورای پروانه ساخت و نمایش چه کار می کنند؟

این تهیه کننده در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه برخی مدیران ادعا دارند و شعار می دهند که باید از داشته های فرهنگی صیانت کنیم گفت: حالا چرا آقایان به این وعده ها و شعارهای زیبایی که می دهند عمل نمی کنند، خدا می داند! من بسیار متأسفم که در هیچ یک از این سریال های که طی ۴-۵ سال اخیر تولید شده اند هیچ نشانی از داشته های معنوی ما مثل نماز خواندن دیده نمی شود. هیچ سرنخی از انسانیت در انی آثار نیست اما تا دلتان بخواهد رفتارهای ناهنجار و ضد ارزشی از خیانت میان زوجین و ترویج ازدواج سفید و چند همسری و عاشقانه های دختر پسری و امثالهم در آن ها به صورت عادی نشان داده می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.