سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶

با حضور رئیس رسانه ملی؛

آغاز مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند

مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند

سینماپرس: مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور مسئولان و اصحاب رسانه در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی، دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما و دیگر مدیران و مستند سازان سیما در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان سه بخش فیلم، عکس و مستند نگاری معرفی می‌شوند و مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

جشنواره مستند سیما از ۱۵ تیر با پخش مستندهای پذیرفته شده در بخش مسابقه کار خود را در شبکه مستند آغاز کرد و پخش آثار تا ۲۰ شهریور ماه ادامه داشت.

۷۰۰ مستند به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که از این بین ۶۷ مستند ساخته مستندسازانی از سراسر کشور به نمایش درآمد و با بخش انتخاب مردمی نیز، مخاطبان امکان رای دادن به آثار منتخب خود را داشتند.

در این دوره چهره‌های هنری، مسئولان و مستندسازان متعددی درباره جشنواره که دیگر جای خود را در عرصه سینمای مستند باز کرده اظهارنظرهایی داشتند و اغلب آن را تشویق کرده و برخی نیز مواردی را که به این رویداد فرهنگی قوت می‌بخشد ذکر کرده اند.

غفوری: تلویزیون بهترین قاب برای نمایش مستند است

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند کفت: امشب اختتامیه سومین دوره جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود تا ارتباط دو سویه بین مخاطبان و هنرمندان مستند شکل بگیرد و بستری باشد برای دیده شدن بهتر آثار مستند در قاب تلویزیون؛ مهمترین و اصلی‌ترین جایگاه برای دیدن شدن آثار مستند تلویزیون است.

وی ادامه داد: در همه دنیا خانه مستند و مستند سازان تلویزیون است و مهمترین فضایی که مستند سازان تلاش می‌کنند پیام آثار را مخاطبان برساند تلویزیون است. برای ارتباط مستند سازانی که شاید از فضای تلویزیون دورتر بودند و این بستر برای نشان دادن آثارشان وجود نداشت این جشنواره را برگزار کردیم.

مدیر شبکه مستند عنوان کرد: امسال در سومین دوره جشنواره مستند۷۲۰  اثر به دبیر خانه ارسال شد و ازبین این آثار ۶۷ اثر انتخاب شد و در قالب ۵۰ برنامه تلویزیونی در شبکه مستند به نمایش در آمد و مخاطبان آثار را دیدند و آثار داوری شد و علاوه بر این ما در جشنواره عکس مستند چهار هزار عکس دریافت کردیم که در بین آن‌ها ۱۱ مجموعه وارد بخش رقابتی شد.

میرباقری:شبکه مستند پربیننده ترین شبکه تخصصی تلویزیون است

دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما در مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند گفت:کشور ما به دلیل دارا بودن از آخرین دین الهی که پر بارترین دین آسمانی و برخوردار از فرهنگ، تمدن، انقلاب عظیم و استثنایی و تجربه ۸ سال دفاع مقدس و در توان آن ایجاد یک جبهه مقاومت منطقه که به منزله موتورمحرک است و عمق رویایی با استکبار جهانی و صهیونیسیم جهانی داریم از فرهنگ و دستاوردهای و میراث بسیار غنی برخوردار است که باید به روش‌های مختلف و ساختارهای مختلف برنامه سازی ما بتوانیم این میراث عظیم را در اختیار تشنگان این حقایق قرار دهیم.

وی ادامه داد: بعد از چهار دهه در تمامی ساختارها در رسانه ملی در طراز بسیار خوبی قرار گرفته ایم، در صنعت سریال سازی، انیمیشن، مستند و برنامه‌های ترکیبی و مسابقات از رشد قابل اعتنایی برخوردار هستیم و فاصله خودمان را با کسانی که در جهان سابقه طولانی‌تر داشته اند خیلی سریعتر طی کرده ایم و از ظرفیت انسانی فوق العاده‌ای برخوردار هستیم و نه تنها در کشور بلکه در منطقه هم چشم اساسی به این دوخته اند.

میرباقری افزود: ساختار و قالب مستند از جمله قالب‌هایی است که به دلیل هزینه، تاثیر و چابکی که در وجود دارد از کاندیدهای مهم برای جاری بودن پیام‌ها ومعارف مصادیق دین و انقلاب ما است.

وی عنوان کرد: در رسانه ملی در زمینه مستند سرمایه گذاری قابل اعتنایی شد و شبکه مستند ایجاد شد که علاوه بر کارهایی که مرکز مستند انجام می‌داد بتواند آنتن هم در اختیار داشته باشد و تمامی شبکه‌های دیگر ما به عنوان اقمار منظومه شبکه مستند در حوزه مستند عملیات انجام می‌دهند و در کنار همدیگر برنامه سازی می‌کنند و در حوزه تامین و پخش برنامه را انجام می‌دهند.

معاون سیما اظهار کرد: خیلی خوش حال هستم که این نکته را عرض کنم که در بین شبکه‌های تخصصی ملی موفق‌ترین و پربیننده‌ترین شبکه، شبکه مستند است و شبکه مستند در عین حال که در زمینه ساختار فیلم و سریال برنامه‌ای ندارد در حوزه ورزش برنامه ندارد که همه این برنامه می‌تواند مخاطب را جذب کند، اما در شبکه مستند چنین ساختاری ندارد و توانسته موفق‌ترین شبکه در جذب مخاطب باشد.

وی افزود: در نظرسنجی اخیر در بین برنامه‌های غیر نمایشی یکی پربیننده‌ترین برنامه شبکه مستند بودو دیگری چهارمین برنامه پربیننده در بین ۲۰ برنامه پربیننده شبکه مستند بود.

میرباقری بیان کرد: خوشبختانه اقبال عمومی مردم فرهیختگان نسبت به این شبکه فراوان است و در نظرسنجی ملی و مرکز تحقیقات انجام داده است در سراسر کشور اولین شبکه‌ای که مردم برای انتخاب برنامه علمی آموزشی تحقیقی انتخاب می‌کنند شبکه مستند است. ما در فیلم و سریال گاهی می بینیم که شبکه سه و گاهی شبکه یک یا شبکه آی فیلم اول هستند، اما در حوزه مستند شبکه مستند شبکه اول است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت‌هایی رییس رسانه ملی داشتند. عنایت ویژه‌ای به شبکه مستند وجود داشت وما علارغم تمامی مشکلات هر سال۵۰ درصد بودجه شبکه مستند اضافه کردیم و امیدواریم امسال هم محقق شود.

معاون سیما عنوان کرد: در جشنواره مستند برای اینکه کسانی که علاقه داشتند و تلاش‌هایی داشته باشند آنتن در اختیارآن‌ها قرار بگیرد.

علارغم همه مشکلات در دو جشنواره پیشین با حمایت دوستان در سازمان اوج بود و هنوز هم حامی است و رشد کرده است. ما مسیر را جدی‌تر ادامه خواهیم داد. خوشبختانه امروز در مناسبت‌های مختلف علاوه بر مطالبات برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی الان در تمامی مناسبت‌ها یکی از جدی‌ترین مطالبات مردم ساختار و غالب مستند است که این مستندها از عهده پیام‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... برمی آید.

در ادامه مراسم با حضور سردار احمد نوریان معاون ناجا و مجتبی رشوند مدیرعامل ناجی هنر از مستند «کاش آنجا نبودم» به کارگردانی مهدی ناظریان به دلیل پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و عواقب خشونت تجلیل شد.

حجت الاسلام متوسلی مدیر آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز و معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری از مستند ناز قلیچی به کارگردانی علیرضا جهانی فر تجلیل کردند.

عبدالکریم خیامی از داوران بخش مستند نگاری و محمدرضا جعفری جلوه جایزه بخش مستند را تقدیم کردند.

دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون تومان به نفر سوم بخش مستند نگاری راضیه عباسی برای گزارش مستند «سونامی ترسناک زباله»، دیپلم افتخار و مبلغ دومیلیون تومان به نفر دوم بخش مستندنگاری زهرا روزبه روزی برای گزارش مستند «اینجا مرادآباد هفت کیلومتر تا بهشت» و تندیس برگ زرین، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان به سامان رحمتیان برای گزارش مستند «بازار گرم اسلحه» رسید.

مجتبی کوچکی، علی فریدونی، رضا پورحسین، سیدرضی از داوران بخش عکس روی صحنه آمدند. داوران این بخش هیچ کدام از آثار را لایق جایزه ندانست و از نسیم همتی، علی اسدالهی سوته، مهدی حسین خانلو شرکت کنندگان در این بخش تجلیل کردند.

در ادامه از محمدعلی فارسی مستند ساز پیشکسوت با حضور سلیم غفوری، سیدمرتضی میرباقری و سیدرضی تجلیل شد.

در ادامه مراسم از برگزیدگان بخش مجموعه عکس تقدیر شد.

دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان به نفر سوم عرفان سامان فر برای مجموعه عکس «ردپای انسان در طبیعت»، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان به نفر دوم محمدحسین مهیمنی غرق برای مجموعه عکس «غرق در زباله و برگ زرین»، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان به نفر اول محسن توغلان اهدا شد.

در ادامه داوران بخش فیلم این جشنواره احمد ضابطی جهرمی، مسود احمدی افزادی مدیر شبکه هفت، محمد حمیدی مقدم، محسن اسلام زاده، مهدی همایونفر، ارد عطارپور و ماری ماوتی از برگزیدگان تقدیر کردند.

در این بخش دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلبون تومان به جعفر صادقی برای فیلم «فرشاد آقای گل» و دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان نیز به میلاد محمدی برای مستند «عشق شمعدانی‌ها» اهدا شد.

در ادامه کلیپی با معرفی نامزدهای بخش مستند کوتاه پخش و سیدمرتضی میر باقری معاون رسانه ملی و سلیم غفوری مدیر شبکه مستند برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند.

جایزه این بخش که شامل تندیس برگ زدین، دیپلم افتخار، ۵ میلیون جایزه نقدی و ۱۵ میلیون فیلم بود به آرمان قلی پور دشتکی برای مستند استشهادی برای خان علی اهدا شد.

همچنین کلیپ نامزدهای بخش مستند نیمه بلند نیز پخش و جایزه این بخش که شامل تندیس برگ زدین، دیپلم افتخار، ۷ میلیون جایزه نقدی و ۲۵ میلیون حمایت از تولید فیلم بود به محمدرضا خوش فرمان برای مستند توتیا اهدا شد.

با پخش کلیپ نامزدهای بخش مستند بلند جایزه این بخش که شامل تندیس برگ زدین، دیپلم افتخار، ۱۲ میلیون جایزه نقدی و ۴۰ میلیون حمایت از تولید فیلم بود به امیر باشتی برای مستند مهرآباد نانیتا اهدا شد.

در ادامه کلیپی با معرفی نامزدهای مردمی در سه بخش مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند پخش شد.

در بخش مستند کوتاه تندیس برگ زرین، دیپلم افتخار، مبلغ ۵ میلیون تومان پول نقد و ۱۵ میلیون تومان کمک به تولید فیلم به اسماعیل اکسیری فرد برای مستند چشم به راه اهدا شد.

در بخش نیمه بلند تندیس برگ زرین، دیپلم افتخار، مبلغ ۷ میلیون تومان پول نقد و ۲۵ میلیون تومان کمک به تولید فیلم به بهناز رفاعی زاده و مالک شیخی برای مستند خارجی اهدا شد.

در بخش مستند بلند تندیس برگ زرین، دیپلم افتخار، مبلغ ۱۲ میلیون تومان پول نقد و ۴۰ میلیون تومان کمک به تولید فیلم مهدی زمانپور کیاسری برای مستند پاپلی اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.