شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

انتقاد سینماگران از سینمای کودک؛

از ابراز شگفتی برای صرف بودجه های میلیاردی در جشنواره کودک تا انتقاد به باندبازی و رانت خواری در سینمای کودک و نوجوان

احمدی-هاشمی-حاجی غلامی-سیفی-کریمی-براری-نیاز

سینماپرس: تعدادی از سینماگران سینمای کودک و کارشناسان فرهنگی در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده تأکید کردند: باندبازی و رانت خواری در سینمای کودک و نوجوان بیداد می کند؛ صرف چنین بودجه هایی برای برگزاری یک جشنواره بی دستاورد در حالی که امکان تولید و اکران آثار مناسب سینمای کودک فراهم نیست موجب حیرت است. این دسته از سینماگران متذکر شدند این جشنواره و مسأله «شفاف سازی» سازمان سینمایی یک «شوآف» صرف است و بس!

به گزارش سینماپرس چندی پیش در تازه‌ ترین شفاف‌سازی سازمان سینمایی، عملکرد مالی ۷ ماه ابتدایی امسال بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد. این شفاف سازی نشان از هزینه کردهای قابل توجه این بنیاد سینمایی در امور مختلف داشت که هریک از آن ها با انتقاد جدی از سوی اهالی سینما و رسانه روبرو شد اما هزینه نجومی برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری باعث ایجاد موجی از انتقاد و اعتراض شد.

در این شفاف سازی اعلام شده بود فارابی رقمی چند میلیاردی را برای حمایت از برگزاری جشنواره کودک هزینه کرده است! در ریز هزینه های برگزاری جشنواره فیلم کودک هم شگفتی های بسیاری وجود داشت!

بسیاری از سینماگران، منتقدان و اهالی رسانه به خصوص در فضای مجازی و صفحات شخصی شان نسبت به این هزینه کردها انتقاد جدی کردند. سینماگران کودک با بیان اینکه اگر این ارقام نجومی برای تولید و توسعه زیرساخت های سینمای کودک فراهم می شد این گونه مهم سینمایی امروزه می توانست در سینمای ایران سرآمد باشد، بعضاً خواهان برچیده شدن بساط برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان شدند.

پس از اینکه موج این انتقادات و اعتراضات به بالاترین حد خود رسید روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به پاره‌ای از ابهامات درباره شفاف سازی مالی پاسخ داد.

در ابتدای بیانیه روابط عمومی جشنواره فیلم کودک آمده بود: «پیرو تحلیل‌ ها و نوشته‌ هایی که طی روزهای اخیر در پی اعلام گزارش عملکرد مالی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان (در راستای سیاست شفاف‌سازی سازمان سینمایی) در برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری منتشر شده بود، بر خود لازم می‌داند برای تنویر افکار عمومی و تصحیح برخی برداشت‌های ناصواب نکاتی را متذکر شود»! متن کامل بیانیه روابط عمومی جشنواره فیلم کودک را اینجا بخوانید.

نکته قابل تأمل آنجا بود که روابط عمومی جشنواره کودک به جای آن که به سمت شفاف سازی کامل برود و ریز هزینه‌ های میلیاردی و بهره‌مندان از آن را ارائه دهد یا چگونگی خرج حدود نیم میلیارد برای عوامل اجرایی را شرح دهد، جوابیه‌ای ۵ بندی داده و فقط ریز برخی هزینه‌های ستاد خبری را منتشر کرد.

اما نکته عجیب این جوابیه پاراگراف نهایی‌اش است که در آن آمده: «سیاست شفاف‌سازی فرصتی برای نقد و بررسی منصفانه توسط افکار عمومی است و نه برخوردها و تسویه‌حساب‌هایی که یا مستقیماً از اغراض سیاسی می‌آید و یا از حسادت‌ها و اغراض شخصی؛ و البته که این نوع برخوردها هزینه محتمل هرگونه شفافیت و تنویر افکار عمومی است و بنیاد سینمایی فارابی و مسئولان سازمان سینمایی، آماده پرداخت چنین بهایی، در ازای «نهادینه شدن سیاست شفاف‌سازی در همه‌ نهادهای فرهنگی» بوده‌اند و خواهند بود.»

این مسأله با واکنش جدی برخی رسانه ها روبرو شد؛ یکی از رسانه ها در این مورد نوشت: «مگر بنیاد سینمایی فارابی، روابط عمومی مستقل ندارد و مگر روابط عمومی کودک همان روابط عمومی فارابی است؟ مگر سازمان سینمایی روابط عمومی مستقل ندارد و آیا سخنگویی روابط عمومی سازمان هم به روابط عمومی کودک واگذار شده که در بند پایانی جوابیه جشنواره کودک، به‌جای روسای سازمان هم اظهارنظر شده؟»

در همین راستا ۷ تن از سینماگران مطرح سینمای کودک و کارشناسان فرهنگی آقایان: مهدی احمدی، سیدجواد هاشمی، محمدرضا حاجی غلامی، حجت الله سیفی، عباس کریمی، اسماعیل براری و امید نیاز نسبت به این اتفاق موضع گرفتند و با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

احمدی: هدررفت بودجه هنگفتی از بیت المال برای بخش های جزئی یک جشنواره هیچ توجیه اقتصادی ندارد/ شفاف سازی مسئولان جشنواره کودک، تنها باعث ایجاد شائبه فراوان شده است!

مهدی احمدی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده اظهار داشت: هدررفت بودجه هنگفتی از بیت المال برای بخش های جزئی یک جشنواره هیچ توجیه اقتصادی ندارد. اینکه آیا اصلاً این جشنواره دستاوردی برای سینمای ایران در پی داشته را کنار می گذاریم؛ سوأل اصلی بنده این است که با وجود رسانه های فرهنگی و هنری متعدد و تیم روابط عمومی حرفه ای بنیاد سینمایی فارابی چه اصراری برای به کارگیری برخی افراد از بیرون این مجموعه بوده و چرا این بریز و بپاش های نجومی در این جشنواره شده است؟ در حال حاضر سازمان سینمایی و سایر دستگاه ها و نهادهای زیرمجموعه این سازمان تیم های مختلفی را در زیرمجموعه شان دارند و از این رو اگر جشنواره ای برگزار می کنند برای صرفه جویی در هزینه کردها بایستی از کارمندان خود برای انجام امور بهره بگیرند نه اینکه افرادی را خارج از چارت سازمانی شان استخدام کنند و بخواهند پول های هنگفتی را هدر دهند.

شفاف سازی یا فرافکنی؟!/۲

هاشمی: صرف بودجه های میلیاردی برای جشنواره ای محبوس در اصفهان باورکردنی نیست/ شخصاً دیگر در جشنواره ای با عنوان «کودک» شرکت نخواهم کرد

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید نسبت به این اتفاق اظهار داشت: صرف بودجه های میلیاردی برای جشنواره ای محبوس در اصفهان باورکردنی نیست. تنها اتفاقی که می تواند منجر به این هزینه هنگفت و نجومی شده باشد دریافت حقوق های بسیار بالا توسط مسئولان و دست اندرکاران این رویداد است چرا که ما به عنوان مهمانان جشنواره جز یک کارت غذای ۹۰ هزار تومانی روزانه که حداقل روزی ۱۵۰ هزار تومان هزینه مان بود و بقیه اش را باید خودمان تقبل می کردیم، هیچ هدیه و هزینه کرد دیگری از سوی مسئولان جشنواره فیلم کودک ندیدیم و حتی برخورد چندان مودبانه ای هم با ما نمی شد. مسئولان بنیاد سینمایی فارابی که خود را متولی اصلی سینمای کودک می دانند هیچ کار عملی برای رشد این گونه سینمایی انجام نمی دهند. فیلم های کودک و نوجوان همین جشنواره کودک گذشته ماحصل یک دستاورد بسیار ضعیف از سرمایه گذاران بخش خصوصی است که البته با بی تدبیری های شدید مسئولان سینمایی امسال همه شان با خاک یکسان شدند و بنده یقین دارم که دیگر کسی حاضر به سرمایه گذاری برای تولید این آثار نخواهد شد.

حاجی غلامی: رقم بودجه بخش رسانه ای جشنواره کودک بسیار زیاد است/ انتقاد از هزینه های گزاف برای جشنواره های سینمایی در مقابل اثرگذاری اندک این رویدادها!

محمدرضا حاجی غلامی کارگردان مطرح سینمای کودک و نوجوان در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده اظهار داشت: ارقامی که به تازگی توسط سازمان سینمایی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم کودک اعلام شد در برخی موارد باعث حیرت سینماگران گردید به خصوص رقم بودجه بخش رسانه ای جشنواره کودک بسیار زیاد است. سوأل بنده این است در زمانه ای که اوضاع و احوال سینمای کودک مناسب نیست و مشکلات بسیاری از جمله عدم امکان تولید و وضعیت نامناسب اکران برای این گونه سینمایی وجود دارد چرا باید برای برپایی جشنواره فیلم های کودک هزینه های چندین میلیاردی از بودجه بیت المال شود؟

سیفی: هزینه های چند میلیاردی برای برگزاری جشنواره های سینمایی باعث لطمه به جریان فرهنگی کشور، ایجاد بدبینی و بی رغبتی برای تولید می‌شود

حجت الله سیفی نیز در این باره گفت: مدیران و سیاست گذاران و مسئولان سینمایی باید آگاه باشند هزینه های چند میلیاردی برای برگزاری جشنواره های سینمایی جز لطمه به جریان فرهنگی کشور، ایجاد بدبینی و بی رغبتی برای تولید فیلم هیچ دستاورد دیگری ندارد! این خرج کردن های بیهوده در حالی که امکان تولید فیلم و اکران مناسب برای فیلمسازان فراهم نیست کاری بسیار غلط است و باعث می شود ذهنیت سینماگران به سمت خیانت در حوزه مدیریت برود. نکته قابل تأمل در خصوص هزینه چند میلیاردی برای جشنواره فیلم کودک این است که قطعاً بخش عمده ای از هزینه ها توسط شهرداری اصفهان صورت گرفته؛ اصولاً در این جشنواره شهرداری ها هزینه ها را تقبل می کنند. اگر جشنواره کودک بعد از چند سال برگزاری در شهر تهران به شهرهای مختلف رفت به دلیل آن بود که شهرداری ها به برگزاری این جشنواره کمک کنند تا هزینه های آن از روی دوش دولت و بنیاد سینمایی فارابی برداشته شود.

کریمی: صرف بودجه های نجومی برای شوآف جشنواره فیلم کودک چه معنایی دارد؟/ هزینه چند صد میلیونی ستاد خبری این جشنواره حیرت آور است!

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده گفت: صرف بودجه های نجومی برای شوآف جشنواره فیلم کودک در زمانه ای که این سینما از فقدان تولید و اکران مناسب رنج می برد چه معنایی دارد؟ وقتی حال و روز سینمای کودک خوب نیست و اکثریت سینماگران دغدغه مند این حوزه یا در بیکاری و خانه نشینی به سر می برند و یا بالاجبار به سمت سینمای بزرگسال کوچ کرده اند چرا باید برای برگزاری این جشنواره بودجه های چند میلیاردی هزینه شود؟ واقعاً چه اشکالی دارد اگر ما حتی ۱۰ سال هم جشنواره کودک را برگزار نکنیم اما در سال یازدهم با چند فیلم درخشان و جذاب این رویداد را برگزار کنیم. مسئولان چرا به جای این هزینه کردهای زائد و پوچ به فکر این نیستند که تولیدات را قوی کنند و از اساس، بنیان و پایه های سینمای کودک را درست کنند؟

براری: «شفاف سازی» یک شوآف صرف و ابزار جدیدی است که سازمان سینمایی برای ساکت کردن منتقدان ابداع کرده/ باید با هدردهندگان بودجه بیت المال برخورد قضایی شود

اسماعیل براری نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: اصولاً پدیده «شفاف سازی» یک شوآف صرف و ابزار جدیدی است که توسط رئیس سازمان سینمایی برای ساکت کردن منتقدان ابداع شده و هیچ کارکرد دیگری ندارد. سوأل بنده از مسئولان سینمایی این است که این نمایش بزرگ در حال اجرا که عنوانش شفاف سازی است تاکنون چه فایده ای داشته و چه دردی را از سینما درمان کرده و جلوی کدامیک از بریزبپاش های نجومی مدیران را گرفته است؟ این شفاف سازی ها در حالی صورت می گیرد که چندین میلیارد تومان از بودجه بیت المال هر چند وقت یک بار صرف کارهای بیهوده می شود. همه ما به این نتیجه رسیده ایم که این شوآف هم قادر به نگه داشتن بدنه رو به سرازیری سینمای ایران نبوده و نیست. بنده معتقدم نباید به مسأله شفاف سازی به عنوان یک حرف و پدیده جدی نگاه شود و انتظار اتفاق خوب از این جریان داشته باشیم.

نیاز: جشنواره فیلم کودک ابزاری برای پرکردن جیب های برخی آقایان شده/ باندبازی و رانت خواری در سینمای کودک و نوجوان بیداد می کند

امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان نیز با انتقاد شدید نسبت به هدررفت بودجه های نجومی از بیت المال برای برگزاری جشنواره فیلم کودک اظهار داشت: بنده بارها تأکید کرده ام که سینمای کودک و نوجوان رسماً در حالت کما است و برگزاری جشنواره فیلم کودک ابزاری برای پرکردن جیب های برخی آقایان شده است. چنین هزینه کردهای نجومی و هنگفتی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست به خصوص آنکه ما امروزه در بحران شدید اقتصادی به سر می بریم.

نظرات

  • مهدی اکبری ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۵:۲۴
    0 0
    اولا با برگزاری جشنواره کودک در این ابعاد هزینه بسیار معترض هستم . دوستانی که اعتراض کردن آیا فقط این دوره یادشان اومد هزینه ها زیاد هست یا اینکه دوره هایی که خودشان فیلم داشتن و احیانا جایزه گرفتن هم اعتراض می کردند؟ اگر اونها در این پول ها سهیم می شدند شاید اعتراض نمی کردند. جشنواره های فیلم در ایران سیار پر هزینه هست اونهم از بیت المال ولیکن در جشنواره های معتبر جهان سیاست هایی اتخاذ نمودند که از فعالان بخش اقتصادی و خصوصی در آمد کسب می کنند . اخیرا در جشنواره کن حضور داشتم پیرو حضور های قبلی تحقیقاتی بعمل آمد که خدمت شما عرض کردم . متاسفانه سیاستگذاری جشنواره ها غلط است. مدیران نا کارآمد مسئولیت این حوزه را دارند!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.