یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

بررسی معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر/۱۴

اصغری: اخذ مالیات از هنرمندان می تواند تولیدات فرهنگی را دچار رکود کند/ در سینما تعداد اندکی از افراد مستحق پرداخت مالیات هستند

ابراهیم اصغری*

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: تصمیم اخذ مالیات از اهالی فرهنگ و هنر نشانگر عدم وجود قوه عاقله بود. با این همه فشار شدید اقتصادی که یکایک افراد جامعه از آن در رنج هستند مسئولان نباید با تصمیم گیری های سلیقه ای و عجیب سعی در فشار بیشتر بر روی جامعه و به خصوص اهالی فرهنگ و هنر داشته باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مردی شبیه باران» و «شب حوراء» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان دولت و سیستم مالیاتی باید مباحث مهم مالیاتی را کارشناسی کنند. گویا آن ها که ظاهراً قصد ندارند و یا نمی توانند از ثروتمندان جامعه که باید مالیات های گزافی پرداخت کنند، مالیات بگیرند، سعی بر این دارند که به قشر ضعیف فشار آورده و کمبودهای خودشان را با اخذ مالیات از اقشار ضعیف جبران کنند.

وی ادامه داد: در سینما شاید تنها تعدادی اندک و انگشت شمار از افراد باشند که مستحق پرداخت مالیات هستند و متأسفانه بخش زیادی از سینماگران ما در سطح پایینی از زندگی قرار دارند و اگر قرار باشد بخشی از دستمزد و درآمد خودشان را به مالیات اختصاص دهند زندگی های شان بیش از پیش با بحران بی پولی روبرو می شود.

این سینماگر با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی دولتمردان حمایت از اهالی فرهنگ و هنر است تصریح کرد: ای کاش مسئولان به جای اینکه هزینه های مضاعفی را به دوش هنرمندان بیندازند و با کارهای نادرست شان باعث شوند که فعالیت های فرهنگی کشور به حداقل برسد سعی کنند که از اقشار و حرفه های پردرآمد و کسانی که سودهای کلان می برند و هرگز مالیات پرداخت نکرده اند، مالیات اخذ نمایند.

اصغری خاطرنشان کرد: اخذ مالیات از هنرمندان در هر زمان تولیدات فرهنگی را دچار رکود می کند و باعث بیکاری هرچه بیشتر و گسترده تر اهالی سینما می شود. همین حالا هم که سینماگران از پرداخت مالیات معاف هستند دخل و خرج فیلم ها با هم تناسبی ندارد و اغلب فیلم ها به جای به سود رسیدن با ورشکستگی روبرو می شوند و اگر قرار باشد از این ها مالیات هم بگیرند اوضاع به مراتب بحرانی می شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «پنجشنبه آخر ماه» در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: امیدوارم با تدبیر و درایت دیگر هرگز مبحث گرفتن مالیات از اهالی فرهنگ و هنر در کشور مطرح نشود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.