چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی در سینما؛

از انتقاد به گماردن افراد غیرمتعهد و غیرکارشناس در شوراهای نظارتی تا لزوم بررسی صلاحیت مدیران سینمایی/ دست جریان سکولار، مبتذل سازان و انتلکتوئل ها را از سینما کوتاه کنید!

فارسیجانی-افتخاری-پوریامین-کوشکی-شهرزاد-منبتی-شاهمرادی زاده-بهمنی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی تأکید کردند: دستگاه های امنیتی و قضایی باید ورود جدی به سینما داشته باشند و دست جریان سکولار، غرب گرا، انحرافی، مبتذل سازان و انتلکتوئل ها را از سینما کوتاه کنند.

به گزارش سینماپرس چند سالی است که به واسطه سیاست گذاری های انحرافی و غلط مسئولان فرهنگی و سینمایی، سینمای ما کمتر نشان و رنگ و بویی از فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی دارد و در عوض فیلم های متعارض با دین، انقلاب اسلامی و... به کرات تولید می شوند. فیلم هایی تلخ، سیاه و نهیلیستی سرشار از ترویج روحیه یأس و ناامیدی در جامعه و به ویژه نسل جوان!

این اتفاقات شوم در حالی است که سینمای جمهوری اسلامی ایران می تواند بستری برای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی محسوب شده و الگویی برای کشورهای اسلامی و منطقه باشد اما از آنجا که مدیران سینمایی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه ای برای این اتفاق ندارند ما مدت ها است شاهد این اتفاق نیک نبوده ایم!

مدیران سینمای کشور هنوز به این میزان درک نرسیده اند که سینما به عنوان یک سازه‌ زیباشناختی با فرهنگ و مولّفه‌های فرهنگی تعریف می‌ شود و آن ها هرگز نباید اجازه تولید به فیلم های ضدفرهنگی و ضدارزشی سرشار از ابتذال و لودگی را بدهند و جامعه را به سیاهی و تباهی بکشانند.

اما مهمترین نکته در این میان آن است که بسیاری از سینماگران ولایتمدار، انقلابی، مومن و متعهد، معتقدند که دیگر آنقدر اوضاع و احوال هنرهفتم آشفته شده که نیاز است دستگاه های امنیتی و قضایی برای پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی به سینما ورود کنند و جلوی ادامه حرکت، مبتذل سازان، معاندان و منافقان در سینما را بگیرند؛ درست مانند اتفاقی که اخیراً برای فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری افتاد.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان مطرح فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: پرویز فارسیجانی، لاله افتخاری، مریم پوریامین، محمدصادق کوشکی، شهاب شهرزاد، سیدهادی منبتی، ماشاالله شاهمرادی زاده و حمید بهمنی با سینماپرس گفتگوهایی انجام دادند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

فارسیجانی: دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی باید با ولنگاری فرهنگی مقابله نمایند/ مدیران سینمایی و اعضای شوراها اگر صلاحیت ندارند باید تغییر کنند!

پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در خصوص لزوم ورود دستگاه های امنیتی و قضایی به سینما برای پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: اوضاع فرهنگ و هنر بالاخص سینما بحرانی است و اگر قوه قضائیه و نهادهای امنیتی به این آشفته بازار ورود نکنند اوضاع قطعاً فاجعه بارتر خواهد شد. دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی باید با ولنگاری فرهنگی مقابله کنند چرا که ولنگاری فرهنگی به جامعه و ارزش ها ضربه می زند. وظیفه سینماگران رعایت اخلاقیات در چارچوب و قوانین و شرایط جمهوری اسلامی ایران است و اگر از آن عدول کنند باید با آن ها برخورد شود؛ به سینماگری که فیلمش توقیف می شود باید تذکر داده شود و دیگر اجازه ساخت هیچ اثری را به وی ندهند تا در حدود قانون ورود پیدا کند. عرصه فرهنگ و هنر بسیار مهم است و زمانی که متولیان حوزه فرهنگ نسبت به آن بی توجه هستند ضرورت دارد که حتماً قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر دستگاه ها و نهادهای امنیتی نسبت به آن ورود کنند.

افتخاری: دستگاه قضایی باید با تمام توان در مقابل مسئولانی که به آثار شائبه دار مجوز تولید و پخش می دهند ایستادگی کند

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار داشت: دستگاه قضایی باید با تمام توان در مقابل هنرمندانی که قانون را دور می زنند و مسئولانی که به آثار شائبه دار مجوز تولید و پخش می دهند ایستادگی کند؛ همین که امروزه شاهد آن هستیم که ایستادگی قوه قضائیه که منجر به جلوگیری از نمایش یک فیلم شد، خوراک رسانه های معاند و بیگانه شده نشان از آن دارد که عملکرد مسئولان قضایی بسیار درست و به جا بوده و از این به بعد هم آن ها باید در همین چارچوب با تمامی خاطیان و متخلفان برخورد کنند. دشمنان نظام و انقلاب اسلامی مدت ها است که می خواهند بین هنرمندان و نظام فاصله بیندازند، به همین علت هم از این بیانیه اخیر برخی سینماگران سوء استفاده کرده و توسط تریبون های شان آن را در بوق و کرنا کرده اند. این اتفاق نشان از آن دارد که هنرمندان ما باید با افزایش بصیرت مانع از اتفاقاتی مشابه بشوند و خوراک خبری برای رسانه های معاند را فراهم نکنند.

پوریامین: با گماردن افراد غیرمتعهد و غیرکارشناس در شوراهای نظارتی اتفاقات غیرقابل جبرانی به وقوع می پیوندد/ حقوق شهروندی مردم بسیار آسیب دیده است

مریم پوریامین کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در خصوص پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: دستگاه قضا در هر حوزه ای که تخلف صورت می گیرد باید وارد میدان شود؛ در این زمینه هیچ تفاوتی میان حوزه فرهنگ و هنر با دیگر حوزه ها نیست. ما باید راه فرار از قانون و قانون گریزی را مسدود کنیم. ما باید به سینماگران بفهمانیم که این نوع رفتارشان اشتباه است. از این رو وقتی خلافی صورت می گیرد دستگاه محترم قضا باید وارد میدان شود و با مجرمین برخورد جدی کند. بنده معتقدم کسانی که به عنوان ناظر در سازمان سینمایی حضور دارند و مانع برخی آثار فرهنگی خلاف قانون نمی شوند و حتی راه را برای نمایش آن ها هموار می کنند مجرمند و باید پاسخگوی اتفاقات پیش آمده در سینمای کشور باشند.

کوشکی: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کوتاهی های بسیاری انجام می دهند/ سال های اخیر ارتباطات مشکوکی بین برخی سینماگران با سفارتخانه‌های اروپایی شکل گرفته است

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی نیز با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای سینمای کشور اظهار داشت: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کوتاهی های بسیاری انجام می دهند و مراعات و مماشات با آن ها هیچ معنا و مفهومی ندارد چرا که این دستگاه ها موظفند برای ارتقای رشد فرهنگ عمومی جامعه و تعالی انسان ها تلاش کنند! دادستان نماینده حفاظت از منافع عمومی است. وقتی اتفاقی به ضرر امنیت اخلاقی و اجتماعی و اعتقادی جامعه است باید دادستانی ورود کند چرا که ورود دادستانی به سینما برای حراست از امنیت اخلاقی و اعتقادی جامعه ضروری است. کسانی که به ورود دادستانی معترض هستند قطعاً معنی واژه دادستان را نمی فهمند. دادستان باید مدافع حقوق و امنیت و حریم جامعه باشد. اگر این کار را دادستان نمی کرد باید خرده می گرفتیم نه حالا که با درایت و تدبیر و هوشمندی به این قضیه ورود کرده اند.

شهرزاد: مدیران سینمایی با بازی های سیاسی باعث تخطئه آیین و سنن و باورهای اسلامی در هنرهفتم شده اند/ ورود نهاد قضایی به حوزه سینما ضروری است

شهاب شهرزاد نویسنده و منتقد سینما در خصوص لزوم ورود دستگاه های امنیتی و قضایی به سینما برای پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: مدیران سینمایی با بازی های سیاسی باعث تخطئه آیین و سنن و باورهای اسلامی در هنرهفتم شده اند و وقتی سیاست و هنر و مدیریت فرهنگی آلوده به هم می شوند هیچ چاره ای به جز دخالت نهادهای ناظر مانند قوه قضائیه نیست. ورود نهاد قضایی به حوزه سینما ضروری است، به خصوص وقتی مدیریت فرهنگی درگیر بازی سیاسی می شود طبیعی است که نهاد قضایی وارد شود و جلوی برخی اتفاقات و اقدامات شوم را بگیرد.

منبتی: خودباختگی فرهنگی در قشر هنرمندان سینما و تئاتر به چشم می خورد/ چرا ما دین مان را نسبت به فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی ادا نکردیم؟

سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه خودباختگی فرهنگی در قشر هنرمندان سینما و تئاتر بیداد می کند و این خودباختگی باعث شده تا ما در زمینه ترویج و اشاعه فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی کم کاری های بسیاری را شاهد باشیم. متأسفانه گویا برخی هنرمندان احساس می کنند که اگر در خصوص ترویج و اشاعه فرهنگ ایرانی-اسلامی کاری انجام دهند جایگاه شان پایین می آید. این به دلیل کم کاری متولیان فرهنگی است که در این سال ها نتوانسته اند لزوم توجه به این فرهنگ ارزشمند را برای هنرمندان تبیین کنند و به همین علت هم هیچ کار آنچنانی و درخور انقلابی که وجهه اش فرهنگی باشد در این سال ها تولید نشده است.

شاهمرادی زاده: فراماسونرها و صهیونیست ها تسلط شدیدی بر سینما دارند/ باید جلوی جریانی که برخلاف مسیر آرمان های انقلاب گام برمی دارند ایستاد

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در خصوص لزوم ورود دستگاه های امنیتی و قضایی به سینما برای پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: فراماسونرها و صهیونیست ها تسلط شدیدی بر سینما دارند، آن ها محتوای فیلم های سینمای ایران را تبیین و ترسیم می کنند و به همین علت است که امروزه اکثریت فیلم هایی که در کشور تولید می شوند با محتوای حمایت از تک فرزندی، عدم ازدواج و تشکیل خانواده و سرشار از تلخی و سیاهی و تباهی، یأس و ناامیدی اند. بنده بارها در دیدار با برخی مسئولان و نمایندگان در خصوص محتوای فاجعه بار آثار سینمایی توضیحاتی را ارائه داده ام؛ این مایه شرمساری است که بسیاری از فیلم های سینمای جمهوری اسلامی ایران به اسلام، انقلاب، ایران و ایرانی توهین می کنند. جلوی این روند شوم و ناپسند باید گرفته شود.

بهمنی: ورود جریان سکولار، غرب گرا، انحرافی و غیردینی باعث شده تا ما در سینما تحت لوای تفکرات انتلکتوئل ها باشیم

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: ورود جریان سکولار، غرب گرا، انحرافی و غیردینی باعث شده تا ما در سینما تحت لوای تفکرات انتلکتوئل ها باشیم، این در حالی است که ما نباید اجازه بدهیم ساختار فرهنگی کشور مورد تاخت و تاز عده ای روشنفکرنما قرار بگیرد و فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی در سینمای ما جایی نداشته باشد. ما نباید اجازه دهیم برخی اشخاص با فیلم هایی مانند «خانه پدری» از ما سوء استفاده کنند؛ بنده ضمن تقدیر از تلاش ارزشمند قوه قضائیه در خصوص برخورد با این فیلم معتقدم که دستگاه قضایی باید دقت بیشتری داشته باشد و در حوزه هنرهفتم ورود جدی تری کند. چرا بخش عمده ای از مردم مومن و ولایتمدار و معتقد سال ها است جرأت سینما رفتن با خانواده های شان را ندارند؟ این ها نشانه ای از ناامنی فرهنگی و اعتقادی و اجتماعی است؛ این ها نشانه ای از بی هویت شدن سینمای ما است. اینجا است که دستگاه های امنیتی و قضایی باید ورود جدی به سینما داشته باشند و قاطعانه جلوی مسببان این فجایع فرهنگی را بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.