سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

از سینماگران دغدغه مند تا فضاسازی سلبریتی های وابسته به بیگانگان/ وقتی انتلکتوئل های دوتابعیتی یکباره «وطن شناس» می شوند!

فضای مجازی-بازیگران-سلبریتی

سینماپرس: طی روزهای اخیر تعدادی از سلبریتی های دنباله روی بیگانگان با راه اندازی یک کمپین، از آشوب طلبانی که با تحرکات منافقین و سلطنت طلبان به کشور و اموال عمومی آسیب رسانده بودند حمایت کردند. این اتفاق با انتقاد جدی از سوی برخی از هنرمندان روبرو شد و باعث شد همگان در فضای مجازی از اینکه چطور انتلکتوئل های دوتابعیتی و عاشق و سینه چاک پاسپورت های غربی یکباره «وطن شناس» شده اند ابراز تعجب کنند!

به گزارش سینماپرس نکته قابل تأمل در خصوص این کمپین آن است که اغلب افرادی که در آن حضور دارند کسانی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری گریبان های خود را چاک دادند و از دولت و شخص حسن روحانی در انتخابات حمایت کردند و فریاد «با روحانی تا ۱۴۰۰» سر دادند.

مردم این روزها از خود می پرسند مگر همین سلبریتی ها نبودند که با حمایت خود زمینه ساز روی کار آمدن حسن روحانی را فراهم کردند که با بی تدبیری های اخیر باعث شوک بنزینی شد؟ آیا این سلبریتی ها از رأی خود و حمایت های شان از روحانی پشیمان هستند؟

******************

کارن همایونفر آهنگساز فیلم سینمایی «به‌وقت شام» اولین هنرمند واقعی بود که در اینستاگرام خود نسبت به حضور برخی از هنرمندان در این کمپین واکنش نشان داد.

این هنرمند و آهنگساز کشور در صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشت: « ۱ــ ابتدا از تمام همکاران سینمایی و موسیقی‌ام عذرخواهی می‌کنم. عکس هم تزئینی است و هیچ مناسبتی ندارد! ۲ ــ بیانیه آبان را امضا نکردم. برای اعتراض نیازی برای لابه‌لای جمع قاطی شدن ندارم. از این بیانیه‌ها هزارتا دیده‌ام مخصوصاً دم انتخابات. ۳ ــ الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده‌بستان و زورآزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید، خدا را شکر. ما که درآمدی نداشتیم حاضر بودیم مالیات هم بدهیم در سال مگر چقدر درآمد داریم کل درآمد یک سال من اندازه‌ یک شب دورهمی‌تان نمی‌شود. خوش به حال دوستانی که برای هر کار دستمزدشان چند میلیارد است، خدا بیشتر کند، ان‌شاءالله! ۴ ــ البته که روزگار سیاه است و همه غمگین، فقط سؤال این است تمام این مدت که پست‌ها و استوری‌ها به تبلیغات و جشن تولد و آلودگی هوا گذشت حالا که خود تلویزیون و همه شروع به اعتراض کردند ناگهان آبان سیاه ایران مد شد؟ چرا ایران را سیاه می‌کنیم؟ سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم. دولت‌ها می‌روند و می‌آیند چیزی که عوض نمی‌شود حال مردم است. خدا را شکر شخصاً تا به حال به کسی رأی ندادم. آنها که دادند و خود را هم جر دادند الآن بیانیه می‌نویسند!؟ عجباً. عزیز، سیاه‌کار خود ماییم. ۵ ــ در صفحه‌ات اعتراض می‌کنی اما یک و نیم میلیارد دستمزد برای ده روز می‌گیری و الآن هم از دست شوخی زشت شهروند البرزی با کودکی که در سطل زباله انداختند گله می‌کنی؟ الآن آن شهروند را دستگیر کردند احتمالاً کارش با کرام الکاتبین است، نمی‌خواهید کمپین برای آزادی‌اش ترتیب دهید؟

هموطن عزیزم، سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم که در زندگی روزمره در رفتار اجتماعی، در حفظ حق شهروندی دیگران یک لحظه هم با خودمان روراست نیستیم. این اعتراضات و بیانیه‌های ظاهری و عوام‌فریب لیاقت خودمان است. اعتراض مدنی مختص جوامع مدنی‌ است. اعتراض مدنی در توتالیتاریزم یعنی بده‌بستان که در غیر این‌صورت اصلاً اجازه نخواهند داد نفس بکشی. دوست عزیزی که همزمان هم با ایران اینترنشنال و «من‌و تو» مصاحبه می‌کنی بعدش هم با تلویزیون داخل، دوازده میلیارد با شهرداری قرارداد می‌بندی، حق نداری بیانیه در مورد مردم بدهی. ایران اگر سیاه است تو سپیدش کن. شما که عاشق کلید بودی احتمالاً اکنون فهمیده‌ای سوراخ کلید کجا بود. دقیقاً کجا بود؟ ایران اگر سراسر سیاه و ویران شود باز مردم اینجا هستند شما که پاسپورتت آماده‌ است برو. اینجا هوا هم نباشد من خفگی را با جان می‌پذیرم. جداگانه می‌نویسم بی هیچ همراهی که اگر گناهی، جرمی مرتکب شده‌ام خدای نکرده شخص دیگری با من مجازات نشود.»

پرستو گلستانی بازیگر سینما و تلویزیون نیز دیگر هنرمندی بود که در ابتدا این بیانیه را در صفحه شخصی خود منتشر اما بلافاصله اقدام به حذف آن کرد. او با انتشار مطلب جدیدی کاربران را از این اقدام خود مطلع کرد.  این بازیگر در اینستاگرام خود نوشت: «قابل توجه دوستان که گفتند پستت رو چرا پاک کردی.   باید بگم به نظرم این کار نوعی موج سواری است. مرتکب اشتباه شدم اما هیچ‌وقت موج‌سواری نکردم».

******************

اما جدا از این اتفاق همزمان با اغتشاشات اخیر دیگر هنرمندان هم در مقابل سلبریتی های خودفروخته و بیگانه پسند قد علم کردند و با انتشار پست هایی در صفحات شخصی شان راه شان را از این افراد معلوم الحال جدا ساختند.

کامبیز دیرباز بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در این باره نوشت: ما مردم ایران به دنبال جستجوی آرامش در زندگی هستیم و هرگز طرفدار اغتشاش و آشوب نبودیم و نیستیم. ضمن محکوم کردن تمامی حرکاتی که منجر به تخریب اموال عمومی شد، همچنان خواهان حقوق مدنی خویش از روش های قانونی هستیم. دولت محترم ایران لطفاً به داد مردم برسید. گرانی بنزین به شدت در معیشت بسیاری از خانواده ها تأثیر منفی گذاشته است. به امید ایرانی آباد و سربلند. کامبیز دیرباز یک بازیگر یک تابعیتی و عاشق وطن.

مسعود فراستی منتقد مطرح سینما در صفحه شخصی اش نوشت: وظیفه خود میدانم اعتراض علیه افزایش غیرمنتظره و غیرمردمی قیمت بنزین توسط دولت را اعلام کنم. این افزایش قیمت اساساً علیه اقشار و طبقات فرودست مردم ماست و نه علیه متمولان بی درد. شیوه اعتراض حتماً می بایست مسالمت آمیز باشد و در چارچوب این مسأله خاص محدود شود. هرگونه اعتراض غیر مسالمت آمیز و آنارشیستی به هدف اصولی این اعتراض آسیب می رساند. این تمرین درست یک کنش اجتماعی است و در صورت اندازه نگه داشتن اجازه سوء استفاده دشمنان این مردم را نمی دهد. در اینجا آمادگی خود را در بودن کنار معترضان غیرتمند و وطن دوست اعلام می کنم.

محمدحسین قاسمی تهیه کننده سینما با انتشار تصویر پیرمردی که در حاشیه انتخابات با در دست داشتن یک عکس از روحانی معروف شد نوشت: مردم عزیز کشورمان درگیر مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی هستند و با تصمیمات خیر با مشکلات بیشتر و متأسفانه کمرشکن تر در آینده نزدیک روبرو خواهند شد. آیا اشتباه آن ها اعتماد به شما بوده!؟ #دولت_تدبیر_و_امید

سیاوش حقیقی دیگر تهیه کننده سینما نیز با انتشار یک استوری نوشت: سلام میکنم به دوستان مدافع #دولت_بنفش #سهمیه_بندی_بنزین هدیه دولت بنفش در شب میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) به مردم عزیز ایران!

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتقاد از شرایطی که دولت به وجود آورده در استوری اینستاگرام خود نوشت: یه سوأل جدی از کل مسئولین مملکت دارم. آخرین دفعه ای که یه خبر خوب و امیدوارکننده به مردم دادید کی بوده!؟ آخرین دفعه ای که از ناراحتی و رنج مردم، شب خوابتان نبره کی بوده!؟ آخرین دفعه ای که قدمی جدی برای حل مشکلات مردم برداشتید کی بوده!؟

محمدرضا گلزار دیگر بازیگر مطرح سینما نیز تنها به انتشار یک جمله سوألی در اینستاگرام خود بسنده کرد و نوشت: دولت تدبیر و امید؟

علی ملاقلی پور کارگردان سینما با انتقاد از گرانی بنزین و شرایط اسفباری که دولت به وجود آورده نوشت: چه برنامه ریزی و سازماندهی مریضی می خواهد که در روز تولد پیامبر قیمت بنزین را دولت تدبیر اینگونه افزایش دهد و اینگونه با فشار به گرده مردم عیدی تورم و خشم به ملت دهد. حقیقتاً چه سازمانی می تواند اینگونه نسبت های عکس و منفی ایجاد کند؟  دهه ۶۰ اوج شهادت ها و فداکاری های یک ملت و سران مملکتی بود و امروز تنها نامی از جوانان آنروز بر روی کوچه ها مانده و مدیران مملکتی آن روز از شهیدان مطهری و بهشتی و چمران و رجایی و تندگویان و باکری و باهنر و دیالمه و... همه چیزشان را برای برقراری آرمان فوق دادند و از جان و مالشان گذشتند اما سوار نظام امروز سوار بر خون شهدا برد دین و دنیای ملت می تازد و اگر ملت علیه حاکمیت فعلی دست به اعتراض و قیام بزند معاند خوانده می شود اما سوأل اینجا است که چه کسانی با دین و دنیا عناد پیدا کردند؟ معاند کیست؟ سران یا ملت؟

لیلا اوتادی بازیگر مشهور سینما و تلویزیون نیز در این خصوص نوشت: واقعاً سخته، دیدن شرمندگی پدر خانواده، سخته شرایط سخت و عصبی بودن مردم، بدون چاره بودن قشر ضعیف و بیشتر شدن آمار مردم زیر خط فقر، با سیلی صورت رو سرخ نگه داشتن بقیه مردم، سخته برای ما سخت و برای مسافرکش ها با اتومبیل و موتور خیلی سخت تر.

مریم آهنگر بازیگر نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: یه کوچولو درد دل. فقط بنزین نیست که گرون شده بعد از این همه کالاها ۱۰۰ برابر گرون میشه. مگه من چقدر درآمد دارم که این مدلی زندگی کنم؟ مگه حقوق اضافه کردید یا ما بیمه درست و حسابی داریم؟ نشستین اون بالا واسه خودتون دستور میدین؟ ما دیگه داریم برمی گردیم به دوره انسان های اولیه اگر میخواین برده داری کنید بگید تکلیف مون روشن شه حداقل. بسه دیگه خسته شدیم. آقا ما داریم فقیرتر می شیم، فقیر اینو بفهمید. زورتون به غیر از ملت به جای دیگه نمیرسه؟

نظام الدین کیایی صدابردار سینما نیز با انتشار یک عکس از روحانی نوشت: چه حیف شد که انتخابات ریاست جمهوری ۳ دوره ای نیست وگرنه باز هم به دکتر روحانی و تدبیر و امید رأی میدادیم هرچه قول داده بود کلیدش عمل کرد! فقط به جای باز کردن درهای امید اشتباهی هرچه در باز امید داشتیم را یکی یکی بست و چه معجزه ای است زندگی در ناامیدی!

سیروس همتی نیز با انتشار یک عکس از روحانی در اینستاگرام خود نوشت: تا به تو تکیه کردم پشتمو خالی کردی، تو رسم خالی کردن بدجوری حالیم کردی، بیا برو خسته ام، کلید و قفل شکسته ام، باد غرور بوده ام، غلط زیادی کرده ام!

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر سینما نیز با انتشار یک پست در اینستاگرام خود نوشت: اختلاس گران به هوش باشید. درآمد مازاد دولت در راه است. در روز عید، هفته وحدت، بنزین گران شد. دولت محترم فکر کرده اید گرانی بنزین بر دوش چه کسانی می باشد، رانندگان، پیک موتوری و طبقه مستضعفی که از صبح در ادارات مشغول به کار هستند و به دلیل امرار معاش و تأمین هزینه زندگی بعد از ساعات کاری که باید استراحت کنند با اتومبیل کار می کنندتا شرمنده خانواده خود نباشند. آیا فکر کرده اید که چه تأثیری بر گرانی دیگر اجناس می گذارد؟ مگر در این ۴۰ سال توانستید جلوی افزایش قیمت ها را بگیرید؟ آیا امروز شاهد بودید برای یک باک بنزین با قیمت گذشته چه صف هایی مقابل جایگاه ها بود؟ این نشانه چیست؟ واقعاً مردم شریفی داریم، قدرشان را بدانیم و از این چه کنم چه کنم نجات شان دهیم.

مریم امیرجلالی بازیگر مشهور سینما و تلویزیون نیز با انتقاد جدی از مسئولان دولت در اینستاگرام خود نوشت: ای کاش حقوق کارگران و زحمتکشان هم به سرعت گرانی بنزین بالا می رفت. چگونه باید زیر بار گرانی کمر خم کرد؟ همه چیز یک شبه تصمیم گیری میشه به غیر از حقوق یک ساله کارگران و کارمندان که تصمیم گرفته می شود ولی از پرداخت خبری نیست... عجب صبری خدا دارد!

******************

لازم به توضیح است انتقاد هنرمندان نسبت به دولت دوازدهم مدت ها است آغاز شده و صدای اعتراض اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان سینما نسبت به ناکارآمدی دولت دوازدهم برای رفع معضلات و مشکلات شدید اقتصادی بلند شده و روز به روز بر دامنه اعتراضات اهالی فرهنگ و هنر افزوده می شود. انتقاد از «دولت بنفش» و عملکرد غلط روحانی طی ۶ سال گذشته موردی است که بارها شاهد آن بوده ایم و نکته قابل تأمل آنجا است که حامیان افراطی رئیس جمهور هم از عملکرد وی و مدیران زیرمجموعه اش به ستوه آمده اند. هنرمندان سیاست های اقتصادی دولت را به شدت مورد انتقاد و نکوهش قرار دادند و از رئیس جمهور خواستند تدبیری برای مردم فقیر کشور که در شرایط بغرنج به سر می برند داشته باشد!  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.