جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷

بازتاب «افق نو» در اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک

موفقیت کنفرانس ایرانی و شکست تحریم‌های ضدایرانی +عکس

کنفرانس افق نو

سینماپرس: اندیشکده پرنفوذ شورای آتلانتیک طی گزارشی ضمن تأکید بر نقش کنفرانس افق نو در تقویت جبهه مقاومت اعتراف می‌کند که تحریم‌های ضدایرانی آمریکا شکست خورده‌اند، چون تفکر را نمی‌شود تحریم کرد.

به گزارش سینماپرس، از اول تا سوم مهرماه سال جاری (۹۸) در شهر بیروت پایتخت لبنان کنفرانسی ایرانی تحت عنوان «افق نو» توسط تیمی از فعالان انقلابی و در رأس آن «نادر طالب‌زاده» برگزار شد که نمود نقطه اوج نفوذ و قدرت نرم ایران در منطقه بود. بیش از ۲۰ مهمان خارجی از چهره‌های شناخته‌شده دنیا و همچنین شماری مهمان داخلی در این کنفرانس حضور داشتند و به ایراد سخنرانی در نقد نظام امپریالیستی حاکم بر جهان و نقش آمریکا در جنگ‌افروزی و آشوب‌آفرینی در خاورمیانه و فراتر از آن پرداختند. اگرچه این کنفرانس با سکوت خبری بین‌المللی و متأسفانه حتی با کم‌لطفی در داخل کشور مواجه شد، اما اکنون با گذشت اندکی بیش از یک ماه، شواهد نشان می‌دهد آن‌چه اهداف سازمان افق نو و نادر طالب‌زاده بود محقق شده است.

نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس افق نو، امسال برای اولین بار در خارج از ایران از مهمان‌های بین‌المللی کنفرانس پذیرایی کرد (+)

اذعان «شورای آتلانتیک» به موفقیت افق نو و شکست تحریم‌های ضدایرانی

مهم‌ترین هدف طالب‌زاده از انتخاب لبنان در همسایگی فلسطین اشغالی برای میزبانی از اولین کنفرانس افق نو در خارج از مرزهای ایران، عصبانی کردن آمریکایی‌ها و به طور خاص «سیگال مندلکر» بود؛ مندلکر شهروند آمریکایی-اسرائیلی و اصلی‌ترین مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا در طراحی، تدوین و اِعمال تحریم‌ها علیه ایران بود، کسی که مدیریت «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» یعنی قدرتمندترین بازوی خزانه‌داری آمریکا در حوزه تحریم‌های خارجی را به عهده داشت (جزئیات بیش‌تر). فراتر از عصبانیت، مندلکر یک هفته پس از پایان کنفرانس افق نو از سِمت خود استعفا کرد (جزئیات بیش‌تر).

سیگال مندلکر، متولد فلسطین اشغالی،  مدیر «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» و مسئول تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یک هفته پس از برگزاری افق نو استعفا کرد (+)

بدون شک یکی دیگر از اهداف افق نو رساندن صدا و پیام جمهوری اسلامی به مخاطبان بین‌المللی بود که این مأموریت هم اکنون در بالاترین سطح خود به سرانجام رسیده است؛ با انتشار گزارشی در اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک». شورای آتلانتیک مستقر در واشینگتن و دارای ده دفتر منطقه‌ای دیگر، یکی از باسابقه‌ترین و بانفوذترین اندیشکده‌های آمریکایی در حوزه روابط بین‌الملل و امنیت به شمار می‌رود که بودجه اداره آن بیش از ۲۰ میلیون دلار در سال است. این اندیشکده که پس از جنگ جهانی دوم و به عنوان پلی میان دو سوی اقیانوس اطلس تشکیل شد، از همان سال‌های ابتدایی به «مرکز خودمانی گردهمایی» رهبران آمریکایی و اروپایی تبدیل شد [۱] ، نقشی که با قرار گرفتن عالی‌رتبه‌ترین مقامات آمریکایی در رأس آن، تا به امروز هم همچنان ایفا می‌کند و بارها میزبان رؤسای‌جمهور و مقامات عالی‌رتبه آمریکا و کشورهای دیگر است.

«مایک پنس» معاون اول ترامپ در حال سخنرانی در شورای آتلانتیک؛ پنس را می‌توان به نوعی عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی دانست، چون ترامپ خیلی به درد حضور در «اندیشکده»  نمی‌خورد (+)

لیزی پورتر

اندیشکده شورای آتلانتیک روز پنج‌شنبه، ۲ آبان‌ماه ۹۸، طی گزارشی به قلم «لیزی پورتر» خبرنگار مستقر در بیروت، تحت عنوان «کدام تحریم؟ اخیراً یک کنفرانس ایرانی در بیروت برگزار شد [۲] » اگرچه با یک ماه تأخیر، اما بالأخره به اهمیت افق نو و بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اعتراف کرد. پورتر که در محل کنفرانس افق نو حضور پیدا داشت و با شخص نادر طالب‌زاده نیز مصاحبه کرد، در گزارش خود توضیح می‌دهد که تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران و به طور خاص نادر طالب‌زاده و تیمش (جزئیات بیش‌تر) نه تنها مانع از برگزاری کنفرانس امسال افق نو نشد، بلکه در مراسم اختتامیه این کنفرانس، پیشاپیش برنامه‌ریزی برای گردهمایی سال آینده در بغداد با موضوع «خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق» هم آغاز شد.

ناگفته پیداست که اهمیت انتشار این گزارش در شورای آتلانتیک به بازنشر آن در منابع متعدد، ترجمه آن به زبان‌های مختلف، و خوانده شدن آن توسط مخاطبان بی‌شمار خلاصه نمی‌شود. با توجه به «اندیشکده» بودن و اهمیت شورای آتلانتیک به اندازه‌ای که پیش‌تر درباره آن توضیح داده شد، یکی از مهم‌ترین پیامدهای انتشار گزارش مذکور، اشاره قطعی به آن در عالی‌ترین محافل سیاسی آمریکا و کشورهای مهم دنیا و بنابراین برده شدن نام کنفرانس ایرانی افق نو برای استدلال و اثبات بی‌فایده بودن رژیم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است. به عبارت دیگر، «عملیات» افق نو در جبهه جنگ نرم اکنون در جبهه‌های دیگری مانند جبهه اقتصادی نیز اثرگذار واقع شده و دارد از دشمن تلفاتی می‌گیرد که چه‌بسا سیگال مندلکر یکی از آن‌ها باشد.

لیزی پورتر (چپ)، نویسنده گزارش شورای آتلانتیک،  در حاشیه روز اول کنفرانس افق نو در بیروت (+)


آن‌چه در ادامه می‌آید ترجمه گزارش شورای آتلانتیک درباره کنفرانس افق نو در بیروت است. لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


افق نو ضعف تحریم‌های آمریکا را نشان داد

کنفرانس ماه سپتامبر «افق نو» در هتلی [به نام «الساحه»] به سبک مکان‌های گردشگری در حومه جنوبی بیروت، میزبان یک نماینده مجلس عضو حزب‌الله [«ابراهیم الموسوی»] و یک ایدئولوگ فراملی‌گرای روس [«آلکساندر دوگین» - مصاحبه مشرق] بود که از اقدام ولادیمیر پوتین در الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ استقبال می‌کند. این کنفرانس که در لیست سیاه [دولت آمریکا] قرار دارد، در حالی که بین روزهای ۲۳ تا ۲۵ سپتامبر در پایتخت لبنان برگزار شد، که آمریکا سازمان‌دهندگان آن را با ادعای ارائه اطلاعات به نیروهای نظامی عالی‌رتبه ایران تحریم کرده است. این رویداد (که توسط یک سازمان غیردولتی ایرانی و برای نخستین بار در تاریخ هفت‌ساله‌اش در لبنان برگزار شد) ادعا می‌کرد فرصتی برای گفت‌وگو درباره نقش دولت آمریکا در «بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» و «تحریم‌های بیش از حد» این کشور فراهم کرده است.

برخی از مهمان‌ها و دست‌اندرکاران افق نو در اختتامیه کنفرانس در بیروت (+)

آن‌چه [برگزاری این کنفرانس] نشان داد این بود که چگونه محدودیت‌های آمریکا از درک ارزش قدرت نرمی رویدادهایی [مانند افق نو] که وارد فهرست سیاه می‌شوند در کشورهایی مانند لبنان عاجز هستند. اگرچه ارزیابی میزان نفوذ پیام‌های این رویدادها دشوار است، اما اصل وجود آن‌ها به خودی خود نشان می‌دهد که تحریم‌ها ابزاری همه‌جانبه نیستند. افق نو و چهار نفر از سازمان‌دهندگان اصلی آن، از جمله نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس، ماه فوریه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و بر اساس ادعای کمک به برقراری ارتباط میان شهروندان آمریکایی و نیروی قدس، شاخه خارجی سپاه پاسداران، تحریم شدند [۳] . نیروی قدس از رژیم بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند [۴] و نیروهای شبه‌نظامی در عراق را آموزش می‌دهد [۵] . «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا همزمان با تحریم عوامل افق نو گفته بود: «افق نو از کنفرانس‌های بین‌المللی‌ای میزبانی می‌کند که بستری برای استخدام و جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌کنندگان را در اختیار افسران اطلاعاتی ایران می‌گذارند و همزمان یهودستیزی و انکار هولوکاست را تبلیغ می‌کنند.»

«برای خرد کردن اعصاب سیگال»؛ به هزینه آمریکا به کام جمهوری اسلامی؟

برگزاری کنفرانس افق نو نمودی از موضع غریب لبنان به عنوان کشوری است که از یک طرف میلیاردها دلار کمک از آمریکا دریافت می‌کند و از سوی دیگر رگ حیاتی سازمان‌هایی است که تحت تحریم واشینگتن هستند. نیروهای مسلح لبنان از سال ۲۰۰۵ به این سو کمک‌هایی به ارزش ۲/۲۹ میلیارد دلار را از دولت آمریکا دریافت کرده‌اند و همچنین ۸۰ درصد از تجهیزاتشان را هم از واشینگتن گرفته‌اند. طالب‌زاده [در پاسخ به این سؤال که چرا لبنان را برای برگزاری کنفرانس انتخاب کرده است] می‌گوید: «به نظرم رسید که برگزاری کنفرانس در لبنان احتمالاً OFAC (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) را عصبانی می‌کند. یکی از اهدافم همین بود: [که ببینم] چگونه می‌توانیم اعصاب «سیگال» را خرد کنیم.» دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، مسئول تحریم‌های خارجی در خزانه‌داری آمریکاست و سیگال مندلکر، معاون سابق [۶] وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی است. طالب‌زاده اضافه می‌کند: «لبنان کشور زیبایی است، مطبوعات بسیار خوبی دارد و میزبان حزب‌الله است که در خط مقدم مقاومت قرار دارد.»

طالب‌زاده می‌گوید یکی از اهدافش از برگزاری کنفرانس در بیروت عصبانی کردن سیگال مندلکر بوده است (+)

طالب‌زاده فیلم‌سازی ایرانی است که شهرتش به کارگردانی فیلمی [به نام «بشارت منجی»] برمی‌گردد که عیسی [علیه‌السلام] را از منظر اسلام به تصویر می‌کشد. وی می‌گوید بودجه کنفرانس افق نو را [آستان قدس] حرم امام رضا [علیه‌السلام] (یکی از دوازده شخصیت اصلی مورد احترام مسلمانان شیعه) و همچنین «تاجران خصوصی» تأمین کرده‌اند. این نشست با شعار «فرصتی برای دستیابی به صلح و حقیقت» در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان کشورهای حوزه خلیج [فارس]، آمریکا و ایران [۷] برگزار شد و اگرچه ادعا می‌کرد به دنبال ترویج صلح است، اما سخنرانان آن بارها عملیات‌های نظامی در خاورمیانه را ستایش کردند. به عنوان نمونه، آلکساندر دوگین، سخنران فراملی‌گرای روس، گفت که مسکو برای «نجات» منطقه [در سوریه] مداخله کرده است. وی خطاب به حاضران گفت: «ما نمی‌بینیم که غرب چیزی را [به عنوان راه‌حل و برنامه برای آینده] به خاورمیانه پیشنهاد بدهد. بحران ایجاد می‌کنند، نابود می‌کنند، بمباران می‌کنند، اما چیزی پیشنهاد نمی‌کنند.»

آکساندر دوگین، فیلسوف و نویسنده روس، معتقد است میان تشیع و مسیحیت ارتدوکس درباره ظهور موعود نقاط اشتراکی وجود دارد (جزئیات بیش‌تر(+)

آلکساندر دوگین (راست) و آیت‌الله سید محمد قائم مقامی در حاشیه کنفرانس افق نو به مباحثه درباره موعودباوری و مهدویت پرداختند (+)

کنفرانس سال آینده در بغداد با موضوع خروج آمریکا از عراق

طالب‌زاده در حاشیه کنفرانس، ادعاهای یهودستیزی یا ارائه اطلاعات به سپاه پاسداران را تکذیب کرد و گفت: «ما صرفاً دور هم جمع می‌شویم. دوست دارم کنفرانس بعدی را در بغداد برگزار کنم و درباره این صحبت کنیم که چرا آمریکا باید به طور کامل عراق را ترک کند؛ نه این‌که منطقه سبز داشته باشد؛ نه این‌که پایگاه نظامی داشته باشد؛ برود.» قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس که تحت تحریم آمریکاست [۸] ، مرتباً تصاویرش در عراق منتشر می‌شود [۹] و ده‌ها سال است که در این کشور فعالیت می‌کند [۱۰] . طالب‌زاده در پاسخ به این سؤال که چرا ایران باید اجازه حضور در عراق را داشته باشد اما آمریکا نه، می‌گوید به این خاطر که ایران و عراق یک مذهب دارند. وی توضیح می‌دهد: «قاسم سلیمانی کهنه‌سرباز جنگ ما [جنگ عراق و ایران] است، در آن جنگ برجسته شد و سرباز خوبی است. [سپاه پاسداران] به عراقی‌ها کمک کردند؛ به سوری‌ها هم کمک کردیم. اگر این دیوانه‌های داعشی نبودند، سلیمانی هم به این کشورها نمی‌رفت.»

توضیحات حاج قاسم درباره حمایت کامل جمهوری اسلامی و شخص رهبر انقلاب از حزب‌الله [دانلود]

 

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، سلیمانی در قالب بخشی از نفوذ منطقه‌ای وسیع خود، عملیات‌های نظامی ایران در پشتیبانی از نیروهای اسد در سوریه را فرماندهی می‌کند [۱۱] . این در حالی است که ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در حال حاضر به دعوت بغداد در عراق حضور دارد و واشینگتن سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱/۵ میلیارد دلار کمک خارجی به این کشور داد [۱۲] .

 

افق نو نماد قدرت نرم جمهوری اسلامی

کنفرانس افق نو قدرت نرمی را نشان داد که سازمان‌های ایرانی یا تحت حمایت ایران با وجود تحریم‌ها در سرتاسر منطقه دارند. این نشست یکی از انجمن‌ها و نهادهای فرهنگی در لبنان، عراق و ایران است که با سازماندهی و حضور مسئولان و متفکران حامی «محور مقاومت» تشکیل می‌شوند و گاهی اوقات سخنرانان از کشورهایی مانند بحرین نیز در آن‌ها حضور پیدا می‌کنند [۱۳] . این گردهمایی‌ها از ائتلاف ضدغربی و ضداسرائیلی میان سوریه، ایران و حزب‌الله حمایت می‌نمایند.

نادر طالب‌زاده در حاشیه کنفرانس با شماری از خبرنگاران خارجی مصاحبه کرد (+)

رسانه‌های داخلی انگشت‌شماری کنفرانس افق نو را آن‌گونه که باید پوشش دادند (+)

«ابراهیم الموسوی» نماینده مجلس و عضو حزب‌الله لبنان، از سخنرانی خود در افق نو [۱۴] برای ستایش «تفوق محور مقاومت» استفاده کرد. اگرچه کنفرانس یک مراسم رسمی حزب‌الله نبود، اما رسانه‌های نزدیک به این گروه شبه‌نظامی (که در دهه ۱۹۸۰ توسط سپاه پاسداران تشکیل شد) به شدت برای آن تبلیغ می‌کردند. برخی افراد رسانه‌ای از دفتر رسانه‌ای حزب‌الله دعوت‌نامه کنفرانس را دریافت کردند. الموسوی به حاضران گفت: «همه ما، و همه انسان‌ها، باید با دیدن این نوع پیروزی‌ها و عزتی که در یمن شاهد آن هستیم، افتخار کنیم که این افراد دارند با عزت زندگی می‌کنند.» اگرچه الموسوی مشخص نکرد که منظورش از «پیروزی‌ها» چیست [احتمالاً اشاره به حمله انصارالله به آرامکوی سعودی]، اما اظهاراتش با تشویق حضار همراه بود. یمن در نتیجه چهار سال جنگ بی‌رحمانه دچار یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان است [۱۵] که ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشیده و دو طرف جنگ را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده است [۱۶] [جزئیات بیش‌تر].

ابراهیم الموسوی (چپ)، نماینده پارلمان لبنان،  در سخنرانی خود در افق نو از پیروزی‌های محور مقاومت به ویژه در یمن تمجید کرد (+)

نمونه‌ای از جنایات رژیم سعودی؛ پدر یمنی در میان اجساد بمباران یک اتوبوس مدرسه به دنبال پسرش «یوسف» می‌گردد (حاوی تصاویر دلخراش) [دانلود]

نقش افق نو در گسترش محور مقاومت

در همین حال، در عراق شبه‌نظامیان شیعه «نیروهای بسیج مردمی» (حشدالشعبی) ماه آوریل کنفرانسی را تحت عنوان «خون ما یکی است [۱۷] » («دمنا واحد») برای «قدردانی از کسانی که در نبرد سرنوشت‌ساز عراقی‌ها با آن‌ها شریک شدند» و «تکریم خانواده‌های شهدای جمهوری اسلامی ایران [۱۸] که شرافتمندانه در نبرد علیه سازمان‌های تروریستی [مانند داعش] با عراقی‌ها همراه بودند» برگزار کرد. برخی تیپ‌های حشدالشعبی با تهران همسو هستند و «ابومهدی المهندس» معاون رئیس این سازمان نیز سال ۲۰۰۹ به دلیل حملات [ادعایی] علیه نیروهای امنیتی عراق و به خاطر ارائه مشاوره به سلیمانی تحریم شد.

پوستر کنفرانس «دمنا واحد» یا «خون ما یکی است» با موضوع جنگ شانه‌به‌شانه ایرانی‌ها و عراقی‌ها علیه تروریسم (+)

«ابومهدی المهندس» از فرماندهان حشد الشعبی عراق، به «سربازی برای حاج قاسم» افتخار می‌کند [دانلود]

کنفرانس افق نو علاوه بر تأییدی صریح بر دخالت نظامی جمهوری اسلامی در عراق، ابزاری برای ترویج بیش‌تر این روایت بود که عراقی‌ها برای غلبه بر گروه‌های تروریستی در این کشور بهتر است نیروهای امنیتی ایران را به ارتش آمریکا یا دیگر کشورهای غربی ترجیح بدهند. اگرچه حضور گروه‌های حشدالشعبیِ تحت حمایت ایران در عملیات‌های ضدداعش در سرتاسر عراق پیشاپیش مشهود بوده است [۱۹] ، اما این‌گونه مراسم‌های یادبود، مکمل اقدامات نظامی، پیام‌های مذهبی [۲۰] و شبکه‌های حمایت اجتماعی [۲۱] است که توسط شبه‌نظامیان همسو با ایران فراهم می‌شوند. این عناصر در ترکیب با هم روایتی بلندمدت را درباره روابط ثمره‌بخش میان دو کشور ایجاد می‌کنند.

 

کنفرانس افق نو، چه ربطی به سپاه پاسداران داشته باشد و چه نداشته باشد، قدرت رویدادهایی را به نمایش می‌گذارد که تحت عنوان انجمن‌های روشنفکری دیدگاه‌های «محور مقاومت» را در خاورمیانه ترویج می‌کنند. به‌رغم وضع محدودیت‌های متعدد توسط خزانه‌داری آمریکا، این رویدادها همچنان ادامه دارند. تحریمِ تفکر دشوار است.

کنفرانس افق نو در حالی در بیروت برگزار شد که نادر طالب‌زاده و زینب مهنا به خاطر برنامه‌ریزی این کنفرانس به فهرست «تروریست‌های جهانی» آمریکا اضافه شده بودند (+)


 


[۱] Atlantic Council Link

[۲] What sanctions? An Iranian conference in Beirut just happened Link

[۳] Treasury Sanctions Iranian Organizations and Individuals Supporting Intelligence and Cyber Targeting of U.S. Persons Link

[۴] Israel hits Iranian force in Syria to stop 'killer drones': military Link

[۵] Trump names Iran’s IRGC terror organization, downplaying risks to US troops, Iraq stability Link

[۶] U.S. Treasury sanctions chief Mandelker leaving for private sector Link

[۷] Hello, world? Tehran has a few things to say Link

[۸] Treasury Designates Iranian Ministry of Intelligence and Security for Human Rights Abuses and Support for Terrorism Link

[۹] Countering Iranian Proxies in Iraq Link

[۱۰] Qassem Soleimani and Iran’s Unique Regional Strategy Link

[۱۱] Administration Takes Additional Steps to Hold the Government of Syria Accountable for Violent Repression Against the Syrian People Link

[۱۲] U.S. Foreign Aid by Country - Iraq Link

[۱۳] Bahraini Top Cleric to Address Int’l Conference in Iran’s Qom Link

[۱۴] #New_Horizon Conference  Lebanon,Beirut Day۱ Link

[۱۵] Yemen Events of ۲۰۱۸ Link

[۱۶] War Crimes Committed by Both Sides in Yemen, U.N. Panel Says Link

[۱۷] مهرجان دمنا واحد لینک

[۱۸] هیئة الحشد تقیم الاربعاء المقبل مؤتمرا لتکریم أسر الشهداء الایرانیین فی العراق لینک

[۱۹] The Shia Militia Mapping Project Link

[۲۰] Why an Iran-backed paramilitary group has rebuilt a shrine in a ruined Iraqi city Link

[۲۱] الموقع الرسمی لکتائب حزب الله - المؤسسات لینک

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.