شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲

در دیدار حمیدی‌مقدم با هیات مدیره آسیفا مطرح شد؛

مرکز گسترش داعیه‌دار حمایت از انیمیشن هنری و تجربی خلاقانه است

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

سینماپرس:مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دیدار با هیات مدیره آسیفا تاکید کرد این مرکز داعیه دار حمایت از انیمیشن هنری و تجربی است.

به گزارش سینماپرس،  محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طی نشستی، با اعضای هیات مدیره آسیفا (انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران) دیدار کرد. وی در این نشست یادآور شد که «مرکز گسترش» داعیه‌دار حمایت از انیمیشن هنری و تجربی خلاقانه است.

در ابتدای این نشست که با حضور محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز، امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز، مریم کشکولی‌نیا رییس هیات مدیره آسیفا، مهدی خرمیان مدیرعامل آسیفا، مهرداد شیخان و حسین مرادی‌زاده اعضای هیات مدیره آسیفا، امیرهوشنگ معین بازرس آسیفا، فاطمه شکیب مسئول امور بین‌الملل آسیفا، شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز و رسول نبی‌ابهری مسئول بخش انیمیشن مرکز برگزار شد، دهستانی به ذکر فعالیت‌های آسیفا طی بیش از ۴۰ سال فعالیت پرداخت و از تمرکز این مجموعه بر کارهای فرهنگی سخن گفت.

در ادامه، کشکولی‌نیا طی سخنانی بیان کرد: آسیفا مشعل انیمیشن را در ایران روشن نگه داشته و نقش پُررنگی در سال‌های اخیر داشته است. فعالیت آسیفا روی بخش هنری انیمیشن و فیلم‌های تجربی متمرکز است که در جشنواره‌های جهانی هم به شدت دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: آسیفا با انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران در تعامل است و کارها به نوعی تقسیم شده تا امور فرهنگی، برگزاری ورک‌شاپ‌ها و انتشار نشریه را ما برعهده بگیریم و امور صنفی را دوستان انجمن صنفی جلو ببرند.

مهدی خرمیان هم در این نشست گفت: چند سالی است که تعامل خوبی بین مرکز گسترش و آسیفا برقرار است و امیدواریم در این دوره هم این نگاه تقویت شود؛ بویژه در زمینه‌ حمایت‌های مالی که کمک‌های مرکز، به ادامه‌ راه آسیفا در فراهم آوردن زیرساخت‌های فرهنگی سینمای انیمیشن منتهی خواهد شد.

در ادامه این جلسه، امیرهوشنگ معین بازرس آسیفا سه پیشنهاد را مطرح کرد: مرکز گسترش شرایط تولید مشترک با کمپانی‌های خارجی را فراهم کند؛ از تهیه‌کننده حرفه‌ای انیمیشن حمایت کند؛ فعالیت اهالی انیمیشن را به زبان انگلیسی بازتاب دهد.

حسین مرادی‌زاده هم در این نشست گفت: در این چند سال، مرکز گسترش بهترین فیلم‌های هنری انیمیشن را تولید کرده است؛ این یعنی «مرکز» ساختاری دارد که به اینجا رسیده و ما می‌خواهیم این راه ادامه پیدا کند تا فیلمسازان خوب بتوانند کار کنند.

مهرداد شیخان نیز عنوان کرد: ما باید زیرساخت را در فرهنگ خود تعریف کنیم. سینمای ایران زمانی قابل توجه می‌شود که بومی‌سازی شده باشد و تمام تلاش آسیفا در جهت ارتقاء این سطح فرهنگی است.

وی با اشاره به لزوم توجه به فیلمسازان شهرستانی گفت: در شهرهای مختلف کشور استعدادهای خوبی وجود دارند که نیازمند برنامه‌های آموزشی و پژوهشی هستند و آسیفا با حمایت مرکز گسترش می‌تواند باعث شکوفایی آنها شود.

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: در یک نگاه آسیب‌شناسی باید بگویم که شرح فعالیت و علت جدا شدن آسیفا و صنف فیلمسازان انیمیشن مشخص نیست و به نظرم آسیفا باید این گره را باز کند تا خانواده سینما بفهمد اینجا چه اتفاقی می‌افتد. ضمن این که آسیفا از منظر شناسایی و معرفی استعدادهای جوان، فرایند تولید و نگاه فرهنگی به انیمیشن باید به این پاسخ برسد که چه ضمانت اجرایی دارد و چگونه می‌تواند برای خانواده انیمیشن تعریف هویتی ‌کند؟

وی ادامه داد: مرکز گسترش داعیه‌دار حمایت از انیمیشن هنری و تجربی خلاقانه است و ما این راه را ادامه می‌دهیم و برای عرضه و بازاریابی این آثار برنامه‌ریزی می‌کنیم. البته عبور از مرحله فیلم کوتاه، نگاه صنعتی به انیمیشن، فراهم آوردن زیرساخت‌های تولید فیلم بلند و ورود به بازارهای جهانی، از برنامه‌های آتی و مهم این مرکز است.

مدیرعامل مرکز تصریح کرد: اتفاق ویژه‌ این دوره، تعامل گسترده با صنوف است. برای ما بهتر است افرادی از طرف شما معرفی بشوند، اما این حلقه بسته نیست و با علم به استعداد و کارشناسی، از سایرین هم حمایت می‌کنیم. ضمن این که شکل مطالبه از مرکز هم از طریق ارائه طرح و برنامه، با تاکید بر افق‌ها و رویکردهای مدون است.

فاطمه شکیب نیز در این نشست گفت: آن چه که تاکنون باعث ادامه حیات انیمیشن شده، تولید انیمیشن‌های تجربی و خلاقانه است که از مرکز گسترش شروع شده و حمایت از پروژه‌های دانشجویی باعث آن بوده است.

وی تاکید کرد: همانطور که دنیا، سینمای هنری ایران را می‌شناسد و با احترام نسبت به آن برخورد می‌کند، انیمیشن تجربی ما نیز همین موقعیت را دارد. لذا همه‌ دغدغه‌ ما این است که میراث انیمیشن تجربی نادیده گرفته نشود و از دست نرود.

در پایان این نشست، محمد حمیدی‌مقدم گفت: یکی از برنامه‌های مرکز، حمایت از پخش‌کننده‌ خصوصی فیلم انیمیشن است؛ به شرطی که روی این کار متمرکز شده و در ادامه کار از مسیر اصلی پخش منحرف نشود. امیدواریم که در این راه، از همراهی آسیفا برخوردار شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.