سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

سینما و گونه ای مهجور به نام «دفاع مقدس»/۳

اصغری: مدیران سینمایی طی ۶ سال گذشته به صورت عامدانه از سینمای ارزشی فاصله گرفتند/ سینماگران متعهد و پیشکسوت مدت ها است به کنج عزلت رانده شده اند

ابراهیم اصغری در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مدیران سینمایی طی ۶ سال گذشته به صورت عامدانه از سینمای ارزشی فاصله گرفتند و سینما را از این گونه آثار تهی کردند، این در حالی است که آمارها نشان از آن دارد که سینمای دفاع مقدس یکی از پرفروش ترین و پرمخاطب ترین گونه هاست.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب حوراء» و «مردی از جنس بلور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کم کاری در حوزه تولید آثار دفاع مقدسی به سینماگران ارتباط چندانی ندارد چرا که همچنان بسیاری از اهالی سینما دغدغه مندانه تمایل به فعالیت در این گونه سینمایی دارند و از این رو بی توجهی متصدیان اصلی سینما تنها و مهمترین دلیل افول و نزول این گونه سینمایی است.

وی سپس با بیان اینکه این روزها مدیران سینمایی تنها چشم به گیشه سینماها دوخته و آمار فروش فیلم ها برایشان مهمتر از هر اتفاق دیگری است تصریح کرد: مدیران سینمای کشور به نفع همین تعداد ناچیز و اندک مخاطبانی که به سینما می روند، ارزش های سینما را جا به جا کردند و برای این مخاطبان تنها به تولید کمدی های نازل و پیش پاافتاده و همچنین آثار تلخ و سیاه بسنده نمودند؛ متأسفانه حتی نهادهای انقلابی هم که وظیفه حمایت از گونه مهم دفاع مقدس در سینما را دارند نیز این روزها چشم به فروش و گیشه دوخته اند!

اصغری با انتقاد از این دیدگاه نابجا و غلط سیستم مدیریتی سینما اظهار داشت: رسالت سینمای ایران که برآمده از انقلاب اسلامی است، رسالت فرهنگی است اما مدیران این رسالت را فراموش کرده اند؛ سوأل بنده این است که چطور آقایان مدیر و مسئول اکثریت بیش از ۹۰ درصدی مردم را که به سینما نمی روند چون خوراک فرهنگی مناسبی برایشان تولید نمی شود نادیده گرفته اند و تنها به همین تعداد اندک مخاطبی که این روزها به سینما می روند توجه دارند؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: با کمال تأسف علاوه بر مسئولان سازمان سینمایی ما حتی شاهد آن هستیم که سایر دستگاه های ارزشی دیگر مانند سازمان اوج نیز این روزها چشم به فروش فیلم ها دارند! باید به این آقایان تذکر داد که سینمای جمهوری اسلامی ایران باید سینمایی فرهنگی و برخاسته از انقلاب اسلامی و دستاوردها و آرمان های آن باشد نه سینمایی گیشه پسند و سرگرم کننده که فقط به آن برای پولسازی نگاه شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شور شیرین» و «به کبودی یاس» ادامه داد: سینماگران ارزشی، متعهد و پیشکسوت مدت ها است به کنج عزلت رانده شده اند؛ مدیران سینمایی باعث شده اند تا ارزش ها در سینما و جامعه رنگ ببازد؛ ما نباید فراموش کنیم که جمع زیادی از مردم مشتاقند تا فیلم های با کیفیت بالای هنری و ارزشی را با مضامین دفاع مقدس شاهد باشند و ما موظفیم برای آن ها خوراک فرهنگی مناسب تهیه کنیم.

وی در پایان این گفتگو با تأکید بر اینکه اگر گاهی اوقات فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی معدودی که تولید می شوند در جشنواره ها مورد توجه قرار می گیرند به خاطر پر و پیمان شدن بیلان کاری مدیران است متذکر شد: ما نباید فکر کنیم که هدف مدیران سینمایی این است که فرهنگ دفاع مقدس را از طریق سینما در کشور جاری و ساری کنند! آن ها هدف شان این است که آمار کاری که از خود ارائه می کنند پر و پیمان باشد، معیار و ملاک آقایان تنها سود اقتصادی است و هیچ دغدغه جدی برای پرداختن به ارزش های انقلابی در آن وجود ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.