سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

سینماگران از مشکلات سینمای کودک می گویند؛

از تأکید بر حضور مدیرانی با افکار نخ نما در سینمای کودک تا انتقاد نسبت به باندبازی‌ها/ جشنواره کودک چه تأثیری بر رشد و ارتقای این گونه سینمایی دارد؟!

بزدوده-حسن پور-هنرمند-بیرنگ-هاشمی-لولاکی-حاجی غلامی-بهبودی فر-ابوالحسنی-رضوی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران سینمای کودک از مشکلات دامنه دار در این سینما گفتند و با تأکید بر اینکه برخی مدیران با افکاری کهنه و نخ نما شده مانع تولید آثار به روز و جذاب برای کودکان می شوند از باندبازی های رایج در سینمای کودک انتقاد کردند و تأکید نمودند جشنواره فیلم کودک تبدیل به یک دورهمی شده و نفعی برای رشد سینمای کودک و نوجوان ندارد!

به گزارش سینماپرس سینمای کودک یکی از گونه های مهم سینمایی است که در دنیا توجه ویژه ای به آن می شود اما سال ها است در سینمای ایران مدیران سینمایی نسبت به این گونه فیلم ها بی توجه شده اند و تنها با برگزاری مراسم های شوآف گونه ای نظیر جشنواره کودک و یا سخنرانی ها و مصاحبه های پرطمطراق، خود را مدافع این سینما نشان داده اند همه این اتفاقات در حالی است که بسیاری از سینماگران دغدغه مند کودک به واسطه عدم حمایت دولت از این گونه سینمایی بیکار و خانه نشین شده اند و یا بالاجبار در ژانرهای دیگر مشغول به ساخت فیلم های شان هستند. وضعیت تولید و اکران سینمای کودک به شدت دچار بحران شده، کاهش چشمگیر تولیدات این گونه سینمایی و عدم تخصیص زمان مناسب برای اکران این قبیل آثار مدت ها است صدای انتقاد و اعتراض سینماگران کودک را بلند کرده است؛ اما دریغ از گوش شنوایی برای حل این بحران ها!

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح حوزه کودک و نوجوان آقایان: عادل بزدوده، سیروس حسن پور، محمدرضا هنرمند، بیژن بیرنگ، سیدجواد هاشمی، عرفان لولاکی، محمدرضا حاجی غلامی، رحیم بهبودی فر، محمد ابوالحسنی و سرکار خانم: زحل رضوی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

بزدوده: طی سال های گذشته تنها ۲-۳ فیلمساز دغدغه مند در سینمای کودک وجود داشته اند

عادل بزدوده کارگردان نمایش های عروسکی و عروسک گردان سینما همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: طی ۴۰ سال گذشته تنها ۲-۳ فیلمساز دغدغه مند در سینمای کودک وجود داشته اند که ۴ تا و نصفی فیلم خوب در این حوزه تولید کردند که از جمله این افراد می توان به ایرج طهماسب، حمید جبلی و مرضیه برومند اشاره کرد، فیلمسازانی که دغدغه رشد سینمای کودک را دارند اما مایه تأسف آنجاست که سال ها است امکان حضور و فعالیت برای این افراد مهیا نشده است. بنده معتقدم فقدان سرمایه گذاری و عدم شناخت نیازهای کودکان توسط مدیران باعث شده تا زیرساخت های این گونه مهم سینمایی هرگز درست نشود. مشکل سینمای کودک در کشور ما پایه ای و بنیادین است. همه چیز از بیس دچار مشکل است و ما باید این گونه سینمایی را از پایه و اساس قوی کنیم. ما نیاز به هدف گذاری، مخاطب شناسی و سرمایه گذاری داریم. ما باید به این مسأله آگاه شویم که وقتی یک فیلم کودک بدون هرگونه تحقیق و پژوهش و به صورت باری به هرجهت و سردستی تولید می شود نه تنها دردی از سینمای کودک درمان نمی کند بلکه باعث بروز و ظهور مشکلات متعدد دیگر نیز می شود.

حسن پور: سینمای کودک با شتاب روند نزولی را تجربه می کند/ کودکان و نوجوانان دغدغه مسئولان کلان فرهنگی کشور نبوده و نیستند!

سیروس حسن پور تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: مجموعه ای از اتفاقات دست در دست هم داده تا سینمای کودک با شتاب روند نزولی را تجربه کند؛ مسئولان فرهنگی در سال های گذشته توجه شان را نسبت به کودکان کم و کمتر کردند و در نهایت فرآیند اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... باعث شد تا اصلاً سینمای کودک و نسل کودک و نوجوان جدی گرفته نشود. اساساً سیاست گذاران فرهنگی کشور نسبت به کودکان و نوجوانان توجه لازم را ندارند، کودکان و نوجوانان هرگز دغدغه مسئولان کلان فرهنگی کشور نبوده و نیستند!؛ مسئولان فرهنگی کشور و کسانی که حوزه فرهنگ را ریل گذاری می کنند با کودکان و نوجوانان بیگانه شده اند. کودکان و نوجوانان نه فضای آموزشی درستی دارند که شیوه های تعلیم و تربیتی سالمی در آنجا حاکم باشد و نه در حوزه فرهنگی آثاری تولید می شود که بتواند باب میل آن ها باشد.

محمدرضا هنرمند

هنرمند: زمانی که تولیدات کلی سینمای کشور چنگی به دل نمی زند از سینمای کودک هم نمی توان توقع زیادی داشت

محمدرضا هنرمند کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: سینمای کودک تکه ای جدا ناشدنی از کلیت سینما بوده و هست و زمانی که تولیدات کلی سینمای کشور چنگی به دل نمی زند از سینمای کودک هم نمی توان توقع زیادی داشت که تولیدات شاخص داشته باشد. برای داشتن یک سینمای خوب عوامل بسیار مهمی نیاز است که شرح آن در این گفتگوی کوتاه نمی گنجد؛ بنده معتقدم تصمیم و همت مدیران به تنهایی لازمه رشد و ارتقای یک گونه مهم سینمای مانند سینمای کودک نیست بلکه فقط بخشی از ایجاد بستر مناسب است؛ ما در سینمای ایران نیازمند رفع مشکلات و موانع بیشتری هستیم تا بتوانیم در همه گونه ها آثاری قابل تأمل تولید کنیم.

بیرنگ: فارابی پای خود را از سینمای کودک بیرون بکشد/ هزینه های گزاف برای برگزاری جشنواره فیلم کودک هیچ تأثیر و دستاوردی برای رشد این گونه سینمایی ندارد

بیژن بیرنگ کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بنده معتقدم یکی از مشکلات اصلی سینمای کودک در تمامی این سال ها دولتی بودن این سینما است؛ ای کاش فارابی پای خود را از سینمای کودک بیرون بکشد و خود را قیم و متولی سینمای کودک نداند! بنده به عنوان یک سینماگر کودک از مسئولان فارابی خواهش می کنم برای ساخت و تولید هیچ فیلم کودکی کمک نکنند و فیلمی تولید نکنند! ما باید اجازه دهیم سینماگران مستقل این حوزه خودشان سرمایه های شان را جور کنند و آثاری تولید کنند تا ما شاهد بالندگی سینمای کودک باشیم؛ ما در این گونه سینمایی نیازمند حضور افرادی مثل سیدجواد هاشمی هستیم که روی پای خود ایستاده و به کمک های دولتی فکر نمی کند. هزینه های گزاف برای برگزاری جشنواره فیلم کودک هیچ تأثیر و دستاوردی برای رشد این گونه سینمایی ندارد؛ آقایان همه ساله این همه برای برپایی جشنواره فیلم کودک هزینه می کنند و مهمان های داخلی و خارجی دعوت می کنند اما در انتها این بریز و بپاش ها هیچ تأثیری بر رشد و ارتقای این گونه مهم سینمایی ندارد.

هاشمی: کودکان و نوجوانان ما در فیلم ها و سریال ها پاکی ها و درستی ها را یاد نگرفته اند/ فیلم های کودک در کمدهای فارابی خاک می خورند!

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: وجود شورای فیلمنامه کودک در بنیاد سینمایی فارابی عین دیکتاتوری است و باعث تولید فیلم های نازل در این ژانر می شود، بنده معتقدم اساساً وجود چنین شورایی به نفع سینمای کودک نیست، افرادی که در این شورا حضور دارند به اندیشه نویسندگان نفوذ می کنند و بر اساس سلایق خود که برگرفته از منویات دولتی است فیلمنامه ها را تغییر می دهند و به همین علت ما با فیلمنامه های الکن و بی محتوا در این ژانر روبرو می شویم. بنده به تازگی مطلع شده ام که ۵۳ فیلم کودک در کمدهای فارابی خاک می خورند و قابل نمایش نیستند!؛ این اتفاق نشان دهنده آن است که سیاست های مسئولان این نهاد سینمایی در سال های اخیر برای انتخاب متون و تولید آثار اشتباه بوده که منجر به چنین رخداد اسفباری شده است. بنده در همین خصوص به آقای ایل بیگی به عنوان قائم مقام این بنیاد تذکر دادم که شما چرا افرادی را در شورای فیلمنامه کودک به کار گمارده اید که تنها بر اساس سلایق خودشان خط مشی فیلمنامه ها را تعیین می کنند و به فکر مخاطبان نیستند؟

لولاکی: جشنواره فیلم کودک یک دورهمی است و هیچ نفعی برای رشد سینمای کودک و نوجوان ندارد/ شعارهای مدیران سینمایی وضعیت بغرنج سینمای کودک را بهبود نمی بخشد

عرفان لولاکی تهیه کننده آثار انیمیشن همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: جشنواره فیلم کودک یک دورهمی است و هیچ نفعی برای رشد سینمای کودک و نوجوان ندارد؛ به عنوان مثال خود ما سال گذشته زمانی که فیلم مان وارد جشنواره شد فکر می کردیم مسئولان از اکران اثرمان حمایت می کنند اما وضعیت اکران از سال های قبل بدتر شد و هیچ فکری تخصیص اکران مناسب فیلم های کودک از سوی مسئولان اندیشه نشد. ما مرتباً از مدیران سینمایی شعار حمایت از سینمای کودک می شنویم اما این شعارهای مدیران سینمایی وضعیت بغرنج سینمای کودک را بهبود نمی بخشد، جشنواره کودک خروجی ندارد، سینماگران این حوزه اغلب بیکار و خانه نشین هستند. بنده شخصاً به عنوان یک تهیه کننده آثار کودک از این وضعیت دل بسیار پر دردی دارم چرا که برای تولید انیمیشن سینمایی «کله آهنی» یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه کردم، ۲۰۰ نفر نیروی متبحر را بدون هیچ حمایتی از نهادها و ارگان ها جمع کردم تا این اثر تولید شود اما در نهایت هیچ حمایتی از اکران اثرم نشد.

حاجی غلامی: مدیران به سینمای کودک نگاهی تجاری دارند و از همین رو از آثار فاقد اندیشه اما گیشه پسند حمایت می کنند

محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: مدیران به سینمای کودک نگاهی تجاری دارند و از همین رو از آثار فاقد اندیشه اما گیشه پسند حمایت می کنند؛ این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است، ما نباید با دست خودمان سینمای کودک را همانند سینمای بزرگسال به ورطه نابودی و ابتذال بکشانیم. مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم کودک سیاست جدیدی را شروع کرده اند. گویا سیاست جدید آن ها برا این پایه استوار است که از تنوع فیلم ها جلوگیری کنند. آن ها صرفاً به سینمای کودک نگاهی تجاری دارند. متأسفانه به فرهنگ سازی و اندیشه و اخلاق در سینمای کودک بی توجهی می شود و ما با دست خود داریم کودکان را به سمت سینمایی می بریم که در سینمای بزرگسال شاهد آن هستیم، سینمایی که با هر ترفندی ولو شوخی های رکیک و زشت و ضد اخلاقی می خواهد مخاطب جذب کند.

رضوی: مدت ها است در سینمای کودک حتی یک قدم هم جلو نرفته ایم/ حمایت های دولتی نباید به برخی افراد با گرایش های خاص اعطا شود

 زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بنده معتقدم در سینمای کودک ما مرتب دور خودمان می چرخیم و در نهایت به نقطه اول می رسیم، متأسفانه نه فقط در سینمای کودک که در سینمای بزرگسال هم ما دچار آسیب ها و مشکلات بی شماری هستیم، مرتباً برای برون رفت از این معضلات نشست ها و جلسات متعدد برگزار می شود اما باز هم شاهدیم این مشکلات ادامه دارند، بنده متأسفم که باید بگویم  مدت ها است در سینمای کودک حتی یک قدم هم جلو نرفته ایم! مشکلات سینمای کودک و نوجوان به مثابه گره کوری است که هیچ کس نمی تواند آن را باز کند. همه چیز دست در دست هم داده تا این گونه مهم سینمایی به جایگاهی که شایسته اش است دست پیدا نکند.

بهبودی فر: در حال حاضر تمایلات و سلیقه شخصی خط مشی سینمای کودک را تعیین می کند/ نگاه های کهنه و کلیشه ای در حوزه فیلم کودک باید از بین برود

 رحیم بهبودی فر کارگردان سینما با انتقاد از وضعیت بغرنج سینمای کودک گفت: در حال حاضر تمایلات و سلیقه شخصی آقای ایل بیگی و دوستان شان در بنیاد سینمایی فارابی خط مشی سینمای کودک را تعیین می کند؛ این اتفاق بسیار غلط است چرا که در وهله اول باعث می شود این افراد طرح و ایده کسانی که بر اساس سلیقه و بر وفق مراد آن ها فیلمنامه شان را به نگارش درنیاورده اند بایکوت کنند و از طرف دیگر تنها کسانی که در گعده آشنایان شان هستند امکان کار و فعالیت در سینمای کودک را داشته باشند. بنده به دلیل آنکه عضو مرکز توسعه سینمای کودک هستم مرتب در جلسات و گپ و گعده ها شرکت می کنم و متأسف می شوم که همچنان برخی از فیلمسازان از فیلم های قدیمی سینمای کودک یاد می کنند، این نشان دهنده عقب ماندگی ما از دنیای امروز کودکان و نوجوانان است که همچنان در پی «دزد عروسک ها»، «گلنار»، «مدرسه موش ها» و امثالهم هستیم؛ این فیلم ها نیاز ۳-۴ دهه قبل سینمای کودک بود و قطعاً کودکان امروزی با چنین آثاری ارتباط برقرار نمی کنند.

ابوالحسنی: اقتصاد در سینمای کودک مرده و بازار این گونه مهم سینمایی راکد است/ ابتدا باید بازار ملی را تقویت کنیم، سپس در پی حضور در بازارهای جهانی باشیم

محمد ابوالحسنی مدیر مرکز نوآوری صنایع فرهنگ محور کودک و نوجوان و تهیه کننده آثار انیمیشن همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بنده معتقدم یکی از بزرگترین ضعف های ما در سینمای ایران این است که به اقتصاد این گونه مهم سینمایی بی توجه بوده ایم؛ اقتصاد در سینمای کودک مرده و بازار این گونه مهم سینمایی راکد است، پول در سینمای کودک جریان ندارد و وقتی که اقتصاد در هر حوزه ای ضعیف باشد ما نمی توانیم انتظار شکوفایی و رشد را در آن حوزه داشته باشیم. ما در حوزه بین الملل می توانیم از متخصصان بزرگ سینمای کودک دعوت کنیم تا با ما در خصوص تولید انیمیشن های جذاب برای کودکان مان، مبتنی با فرهنگ و هویت ملی مان همکاری داشته باشند تا در ابتدا کمی بازار داخل را تقویت کنیم، کودکان را با فیلم های جذاب ایرانی کودک آشنا کنیم و سپس در پی آن باشیم تا در حوزه بین الملل عرض اندام کنیم. سوأل بنده اینجا است که ما اینک با کدامیک از تولیدات مان می خواهیم در بازار جهانی سر بلند کنیم؟ تا تولید خوبی در سینمای کودک وجود نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که دنیا به فیلم های مان توجه کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.