چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

سیروس مقدم مطرح کرد؛

ماجرای حذف باباپنجعلی چه بود/ خمسه در سریال جدید مقدم

سیروس مقدم در مراسم تقدیر از عوامل سریال پایتخت ۵

سینماپرس: سیروس مقدم با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» درباره اخبار تازه سریال «پایتخت»، چگونگی حذف باباپنجعلی و بازگشت بهبود به این سریال سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، سیروس مقدم کارگردان تلویزیون با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» درباره آغاز فعالیت هنری خود گفت: من فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا هستم و رشته تحصیلی ام نقاشی گرافیک بوده است. این سعادت را داشتم که به دلیل نسبت خانوادگی و رشته تحصیلی که دو سال را در واحدهای عمومی، طراحی صحنه  را هم گذرانده بودم، در سریال «دایی جان ناپلئون» ناصر تقوایی به عنوان کارآموز طراح صحنه باشم و حضور در این سریال برای من مثل یک دانشگاه شد. از نزدیک کار را دیدم و آشنا شدم و کم کم از رشته تخصصی خودم که نقاشی گرافیک بود به سمت کارگردانی کشیده شدم.

تفاوت کار در تلویزیون و سینما

وی درباره دلیل گرایش خود به تلویزیون به جای سینما توضیح داد: در شرایط حاکم بر سینما و تلویزیون تفاوت هایی وجود دارد. در تلویزیون حدود ۷۰، ۸۰ درصد خود سیروس مقدم اندیشه می کند، تیم مورد علاقه و بازیگران دلخواهش را می آورد و قصه مورد علاقه را می سازد چون دغدغه بازگشت اقتصادی در تلویزیون در درجه اول اهمیت قرار ندارد، پس بنابراین بار فرهنگی اولویت اول است. اما در سینما برای بازگشت سرمایه، خودشان قصه و بازیگران را انتخاب می کنند که مورد پسند من نیست.

این کارگردان ادامه داد: سریالی را بعد از انقلاب کار کردیم به نام «کوچک جنگلی» که اول آقای تقوایی و بعد افخمی کارگردانی آن را برعهدده داشتند و من این فرصت را داشتم در خدمتشان باشم و تجربه های زیادی را در آن دو سال به دست آوردیم. در دوره افخمی هم برنامه ریزی و دستیاری را ادامه دادم و اتفاقا به توصیه خود آقای تقوایی در تیم ماندیم.

مقدم یادآور شد: بعد از آن «ای ایران» را با آقای تقوایی کار کردم تا زمانی که آقای میرباقری برای سریال «امام علی (ع)» مرا دعوت به کار کرد.

ماجرای ساخت سریالی درباره مافیای فوتبال

وی درباره سریال «به سوی افتخار» که درباره مافیای فوتبال در سال ۷۷ تولید شد، توضیح داد: این سریال در زمان خودش خیلی از مباحثی را مطرح کرد که حالا خیلی بزرگ شده و همه درباره آن حرف می زنند.   آن زمان، همه شخصیت های سریال را با آدمهای واقعی فوتبال مقایسه می کردند. مثلا نقش اکبر عبدی را با فلانی مقایسه می کردند و می گفتند منظور چه کسی بوده است. اکبر عبدی در آن سریال نمایشگاه داری بود که عشق فوتبال داشت و همه شخصیت ها ما به ازای خودشان را آن زمان  پیدا می کردند.

پایتخت چطور متولد شد

خالق سریال «پایتخت» درباره نحوه شکل گیری این سریال توضیح داد: «پایتخت» یک طرح خلاصه دو سه صفحه ای داشت که تورج اصلانی ارائه کرده بود. آقای تنابنده قرار بود آن را بنویسد و اصلانی بسازد. سال ۸۹ محسن تنابنده این طرح را به من معرفی کرد. ما قبل از آن سریال «چاردیواری» و «پیامک از دیار باقی» را با هم کار کرده بودیم. قصه یک خطی پایتخت خیلی به نظرم جذاب و عزیز آمد. این طرح یک جمله کلیدی داشت که خانواده ای به خاطر تعطیلات عید مجبورند ۱۴ روز پشت کامیون زندگی کنند. این موضوع خیلی برای من جذاب بود که آنها می آیند خانه شان را تحویل بگیرند اما مجبور می شوند کنار هم در پشت کامیون قرار بگیرند و این طرح من و غفوری را جذب کرد و تصمیم گرفتیم آن را بخریم.

از یزد و کردستان تا همدان و لرستان گزینه های ساخت پایتخت

مقدم یادآور شد: تورج اصلانی، طرح را در اختیار ما قرار داد و مبلغی به او پرداخت شد. طرح دچار تغییرات مختلفی شد. مثلا این خانواده در ابتدا حاشیه نشین بودند و بعد همه چیز خیلی تغییر کرد. فکر کردیم که اینها را به کدام نقطه از ایران مرتبط کنیم. یزد، کردستان، همدان و لرستان هم مدنظرمان بود اما وقتی موسیقی مازندران را شنیدیم دیدیم چقدر مهجور است و غنا دارد. در بازبینی هایمان به مازندران رسیدیم که آنقدر مردم خونگرمی داشت که حتی ساعت ۶ صبح که به یک روستا وارد شدیم در هر خانه ای را می زدیم به زور ما را داخل می بردند و تخم مرغ محلی جلویمان می گذاشتند.

وی تاکید کرد: اوایل قدری بین شمالی ها سوءتفاهم ایجاد شد ولی هرچه کار جلو رفت بیشتر همه فهمیدند که در راستای شناساندن فرهنگ مردم شمال ایران پیش می رود.

این کارگردان درباره دشواری هویت پردازی برای شخصیت ها در ابتدا و امروز تصریح کرد: این بخش از یک نظر سخت و از نظر دیگر سهل شده است. آسان از این نظر که نویسنده ها دیگر روحیات و لحن شخصیت ها را می شناسند. اما در ۵ فصل سراغ همه ویژگی های این خانواده رفته ایم و پیدا کردن چیزهای جدید خیلی سخت است. حالا دو ماه است محسن تنابنده و آرش قادری دنبال ظرفیت های جدید هستند.

حذف باباپنجعلی از پایان فصل ۵ مطرح بود

مقدم ماجرای حذف باباپنجعلی را این گونه شرح داد: این اتفاق مربوط به دیروز و یک هفته پیش نیست. وقتی «پایتخت ۵ » تمام شد، با روزنامه «هفت صبح» مصاحبه جدی داشتیم و تنابنده هم در برنامه رشیدپور اعلام کرد که ظرفیت نقش باباپنجعلی به نظر می رسد تمام شده است. یا باید راه دیگری برای بقای آن پیدا و آن را به شکل دیگری وارد قصه کرد مثلا تبدیل به روحی شود که هرازگاهی بیاید و چیزی از گذشته تعریف کند یا او برود و برادری به قصه اضافه شود که کار پنجعلی را انجام دهد. این صحبت برای یک سال پیش است و مصاحبه هایش هم موجود است. وقتی با سازمان قرارداد بستیم، تبدیل به یک تصمیم جدی شد و ما تصمیم بر حذف باباپنجعلی گرفتیم.

خمسه در سریال تازه ام حضور دارد

وی موضوع بی اطلاعی خمسه را تایید نکرد و گفت: این طور که به او بگویند قرارداد این گونه بسته شده و باباپنحعلی حذف شده، نبود اما او از قبل خبر داشت. ما با آقای خمسه ۱۰ سال، زندگی تنگاتنگی داشتیم. همه بچه های پایتخت آقای خمسه را دوست دارند. حتی حین «پایتخت ۵ » ناخوشی مشکوکی پیدا کردند که همه ما بهم ریخته بودیم. ما ایشان را دوست داریم ولی به لحاظ حرفه ای قرار است همکاری مان به شکل دیگری ادامه پیدا کند و با ایشان صحبت هایی شده که  یکی از نقش های «خواب زده» را ایفا کند.

کارگردان پایتخت درباره شخصیت بهبود نیز توضیح داد: درباره بهبود در قسمت قبلی اعلام کردیم که اتفاقی می افتد و او حین آموزش و پرورش فیل، فوت کرده و جسد او را آتش زده اند. اما او برمی گردد و چگونگی برگشتن او هم بامزه است. ما افریقا را به سریال می آوریم و قصه جذابی دارد که خود بهبود هم در آن هست و روح نیست.

مقدم یادآور شد: متن های سریال در حال نوشتن است. همین حالا در کیفم قسمت دو را دارم که در راه داشتم آن را می خواندم. اوایل آذرماه تصویربرداری را شروع می کنیم و از ۱۵، ۲۰ روز قبل، یافتن لوکیشن ها و پیش تولید را خواهیم داشت. ضمن این که ممکن است کاراکتر مسنی وارد قصه کنیم تا طیف کهنسال هم از ما راضی باشند اما بازیگر این نقش هنوز مشخص نشده است.

این کارگردان درباره همکاری با همسرش به عنوان تهیه کننده گفت: از زمانی که به عنوان تهیه کننده و کارگردان به صورت مشترک کار می کنیم، هر چیزی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد که در قصه لازم بوده فراهم شده است. خدا خشایار الوند را رحمت کند که می گفت در قصه قرار است فولکس واگن  زیر آب ببریم و آیا این کار در قشم شدنی است؟ خانم غفوری هم به راحتی شرایط را فراهم کرد و ما در قشم این صحنه ها را گرفتیم. با او لحظه ای از کیفیت کار کم نمی شود و  واقعیت دارد که برای من سخت است با تهیه کننده دیگری کار کنم.

این کارگردان در پایان فیلم «قسم» ساخته محسن تنابنده را فیلم شریف و انسان دوستانه ای توصیف کرد و از مردم خواست این فیلم را تماشا کنند.

برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۷ تا ۹:۳۰ از شبکه سه سیما روی آنتن می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.