شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

سازمان سینمایی و لزوم اصلاح محتوای آثار/۱۰

قرایی مقدم: بیگانگی با فرهنگ و هویت ملی در آثار سینمایی و تلویزیونی هویدا است/ عده ای ناآگاه در حوزه فرهنگ و هنر مدیرند و در همه امور دخالت می کنند

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: بیگانگی با فرهنگ و هویت ملی در آثار سینمایی و تلویزیونی ما هویدا است و این وظیفه مدیران است که با تدبیر و درایت اوضاع را تغییر دهند و نگذارند وضعیت از این آشفته تر گردد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تأثیر رسانه های سمعی و بصری بر جامعه بسیار زیاد است؛ این رسانه ها می توانند شیوه و سبک زندگی، نگرش افراد نسبت به آینده و چشم انداز زندگی شان، اوقات فراغت انسان ها در همه سنین و... را دستخوش تغییر و تحول کنند.

قرایی مقدم خاطرنشان کرد: مارشال مک لوهان استاد مرکز مطالعات رسانه‌ای تورنتو، و مطرح‌کننده مفهوم دهکده جهانی در این باره می گوید «باید ابزار ارسال پیام را اصلاح کنیم؛ ما می توانیم از طریق رادیو، تلویزیون و سینما به سرعت امواج پیام مان را به مردم در سراسر دنیا انتقال دهیم؛ از این طریق است که می توان فرهنگ، سنن، آداب و رسوم، اخلاقیات و خلاصه هر آنچه مربوط به بشر است را کانالیزه کرد»

این استاد دانشگاه متذکر شد: متأسفانه ما الآن در شرایطی هستیم که رسانه های جهان بر رسانه های ما تأثیر منفی گذاشته اند به نحوی که از رسانه های ما در جهت پیشبرد منافع خود بهره برداری می کنند. آن ها خوب می دانند که رسانه ها می توانند مخاطبان شان را شستشوی مغزی دهند، مخاطب را در مقابل پیامی که به وی می رسد منفعل کنند و او را تحت تأثیر قرار دهند و از این رو تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا رسانه های ما را پیرو و دنباله روی خود کنند.

وی یادآور شد: هیچ وقت نباید فراموش کنیم این شیوه پوشش لباس توسط افراد جامعه و به ویژه نسل جوان، خالکوبی ها، آرایش های عجیب و غریب و امثالهم همگی تحت تأثیر فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی هستند؛ در واقع سینما و تلویزیون در آثاری که به خورد مخاطبان می دهند جامعه را از معنویات فرهنگی دور می کنند، این مسأله ای است که ما باید در مقابل آن ایستادگی کنیم.

قرایی مقدم سپس با انتقاد شدید از مدیران سینمایی و تلویزیونی اظهار داشت:  عده ای ناآگاه در حوزه فرهنگ و هنرمدیرند و در همه امور دخالت می کنند؛ آن ها خود را آش هر کاسه ای می دانند و با اینکه اغلب تخصصی در زمینه فرهنگ و هنر ندارند می آیند و به اصطلاح در این امورد مدیریت می کنند، نتیجه مدیریت آن ها همین است که امروز در آثار سینمایی و تلویزیونی شاهد هستیم، آثاری که مردم را با فرهنگ ملی شان بیگانه کرده اند.

وی متذکر شد: بنده معتقدم آثار سینمایی و تلویزیونی باید توسط جامعه شناسان و روانشناسان خبره بازبینی شوند تا جلوی فجایع و تأثیرات مخرب فرهنگی در جامعه گرفته شود؛ این تخصص یک جامعه شناس و روانشناس است که بگوید فلان جمله در یک فیلم، یک تصویر و... نتیجه اش چه می شود؟ ما به خوبی می دانیم چه مسائلی بر سبک زندگی و خواسته و آمال و آرزوهای مردم تأثیر می گذارد اما افسوس که مدیران ناآگاه هیچ وقت به این فکر نیفتاده اند تا از مشورت جامعه شناسان و روانشناسان بهره مند شوند.

این استاد دانشگاه در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: محتوای تولیدات سینمایی و تلویزیونی باید تغییر کند، اغلب تولیدات هنری ما در سینما و تلویزیون هیچ نشانه ای از فرهنگ و هویت ملی ندارند و این اتفاقی بسیار ناراحت کننده است؛ ما اگر بخواهیم به همین شیوه فعلی دست به تولید آثار هنری بزنیم در آینده ای نه چندان دور تمام جامعه را دچار بحران هویت خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.