دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

مدیران و ناتوانی در جذب ۸۸درصدی‌ها به سینما/۴

اسلاملو: آقایان آیا آنقدر صادق هستید که اعلام کنید توان مدیریت فرهنگی و هنری را ندارید؟/ از سینما بهره برداری نمی شود

محمدرضا اسلاملو در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی گفت: متأسفانه مدیران فرهنگی ثابت کرده اند که توان اداره حوزه مهم فرهنگ و هنر را ندارند و به همین دلیل این حوزه با مخاطرات جدی همراه شده است، ای کاش چنین افرادی جای خود را به کسانی بدهید که توان مدیریتی شان ثابت شده است و می توانند اوضاع فرهنگی و هنری را سامان ببخشند.

این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مسأله ای که در بین مدیران عمومیت دارد این است که به صورت «باری به هر جهت» جلو می روند، این اتفاق در صورتی است که تعریف مدیر انقلابی آنچه شاهدش هستیم نیست، یک مدیر انقلابی هرگز به صورت باری به هر جهت عمل نمی کند و برای رشد و اعتلای حوزه ای که مدیریت آن بر عهده اش واگذار شده تمام توان خود را به کار می گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» خاطرنشان کرد: من خوشحالم که شخص وزیر ارشاد این شجاعت را داشته اند و در خصوص وضعیت آشفته سینما و کاهش نگران کننده میزان مخاطبان هنرهفتم اظهارنظر کرده اند، اما همه این ها کافی نیست! ای کاش ایشان از مدیرانی که می توانند این وضعیت را بهبود ببخشند بهره بگیرند. این وضعیت فعلی به شدت مأیوس کننده است و این وظیفه مدیران است که اوضاع بحرانی حوزه فرهنگ و هنر را بهبود ببخشند.

این سینماگر با بیان اینکه اکثر این مدیرانی که ما شاهد حضورشان در پست های مختلف هستیم عملگرایی ندارند و ساختار فکری شان تنها گزارش دادن به مقامات بالاتر از خودشان است اظهار داشت: متأسفانه مدیران ما در پی آن نیستند که مشکلات را حل کنند، ویرانه ها را آباد کنند و تنها به فکر بیلان دادن هستند و بس! حتی اگر این بیلان ها و گزارش ها سرشار از ابعاد منفی باشد آن ها جوری این ابعاد را کمرنگ می کنند که مدیران بالادستی شان متوجه عمق فاجعه نشوند.

اسلاملو ادامه داد: این وظیفه ما است که به این افراد گوشزد کنیم مدیران عمل گرا می خواهیم، ما باید به آن ها گوشزد کنیم که حرف زدن بس است و به جای همه حرف ها و وعده ها باید به میدان عمل بیایند و وضعیت فرهنگ و هنر را درست کنند. متأسفانه ما در سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر آدم ها حرف زن زیاد داریم، این حرف زدن ها نه دردی از سینما درمان می کند و نه از هنرمندان!

وی با بیان اینکه حضور در هر پست و مقامی علم و تجربه می خواهد تصریح کرد: متأسفانه ما با مدیرانی مواجه هستیم که از آدم های باسواد استفاده نمی کنند چرا که اگر افراد ماهر و باسواد را به عنوان زیردستان خود به کار بگیرند بی سوادی خودشان نمود پیدا می کند؛ ما با مدیرانی مواجهیم که حاضرند همه چیز سقوط کند، رو به افول و نابودی برود اما این ماجرا لو نروند که آن ها ضعیف هستند و توان کاری که به عهده شان سپرده شده را ندارند.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه سینما ابزاری بسیار قدرتمند است که در کشور ما از آن درست بهره برداری نمی شود اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا حکومت ها رای تبیین اهداف شان از سینما به عنوان یک رسانه تأثیرگذار بهره می گیرند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و سر و ته سینمای مان فیلم های پوچ و سخیف شده است. به عنوان مثال سال ها قبل در کشور لهستان بحران مسکن بیداد می کرد و سینماگران این کشور دست در دست هم دادند و در آثارشان به مسأله مسکن پرداختند تا این بحران حل شود اما ما به دلیل وجود مدیرانی که فاقد اندیشه و کارآیی هستند از سینما درست بهره نمی گیریم که اگر این کار را می کردیم قطعاً مشکلات شدیدی که در کشورمان شاهد آن هستیم برطرف می شد که از جمله آن ها می توان به مشکل بحرانی اقتصاد کشور اشاره کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.