یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

کارگردان سینما مطرح کرد؛

سینمای اجتماعی ما اجازه مانور روی سینمای کودک و نوجوان را نمی‌دهد

حمیدرضا قطبی در نشست خبری فیلم سینمایی«جامه دران»

سینماپرس: حمیدرضا قطبی گفت:حمایت نکردن در اکران باعث می‌شود دیگر کسی تمایلی به ساخت فیلم کودک نداشته باشد.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا قطبی کارگردان سینما درباره اینکه چه کار باید کرد تا جشنواره کودک و نوجوان به عنوان تنها تریبون این سینما پر رونق‌تر بشود و چه حمایت‌هایی از سازمان‌های مختلف نیاز دارد تا جشنواره را سرپا نگه داریم، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این جشنواره سی و دومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و به دلیل اینکه بیشتر در شهرستان‌ها بوده و به شخصه حضور نداشتم تقریبا اطلاعی از وضعیت برگزاری جشنواره ندارم و نمی‌توانم جزئیات آن را تحلیل و بررسی کنم، اما در خصوص حوزه سینمای کودک و نه در مورد جشنواره باید بگویم که جشنواره زمانی رونق بیشتری می‌گیرد که فیلمی وجود داشته باشد و در حقیقت با برگزاری و نمایش این فیلم ها به بحث فرهنگی بخش کودک و نوجوان دامن زده بشود. من نمی‌دانم که به کدام بخش‌ها در سینمای کودک اهمیت داده شده، اما به نظرم این تعداد تولید کم هستند و حتما جشنواره به عنوان تریبون اصلی آن باید حمایت شود.

وی افزود: وقتی می‌گوییم فیلم کودک، یعنی سرگرمی و گرنه اگر بخواهیم کارهای جدی انجام دهیم بیشتر از نوجوانان، بزرگسال‌ها این نوع فیلم‌ها را تماشا می‌کنند چه بسا نمونه‌های زیادی می‌توان مثال زد که به اسم کودک و نوجوان، اما به کام بزرگترها بوده است، البته که وقتی فیلمی با کیفیت برای این قشر از جامعه ساخته شود بزرگسالان هم استقبال خواهند کرد.

این کارگردان بیان کرد: برای سینمای کودک باید کارهای بسیاری کرد، باید سینمایی فراهم شود که تولیدات عظیمی داشته باشد، باید سرمایه گذاری‌های زیادی در آن صورت بگیرد به خصوص با تکنولوژی که در حال حاضر وجود دارد، در جهان کمپانی‌هایی با سرمایه‌های بزرگ و کلان محصولات سرگرم کننده‌ای تولید می‌کنند، اما ما به نسبت آن‌ها حرفی برای گفتن نداریم و نمی‌توانیم قشر نوجوان را به دیدن فیلمی کم کیفیت جذب کنیم.

قطبی نظر خود را درباره اینکه جشنواره کودک و نوجوان در حد توان سینمای این حوزه را بهبود بخشیده، اما این جشنواره به تنهایی نمی‌تواند اتفاق بزرگ تری را رقم بزند، اینگونه بیان کرد: اتفاقات مهم و بزرگی که از آن‌ها نام بردم به تنهایی از دست جشنواره بر نمی‌آید و قطعا نیاز به حمایت دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها و... دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اکران فیلم‌های کودک با معضل زیادی روبرو است به نظر شما بهتر نیست بعد از ساخت فیلم و بعد از جشنواره از این فیلم‌ها در فضای اکران حمایت کنیم، گفت: صد در صد، این یک نیاز است. حمایت نکردن در اکران باعث می‌شود همین اندک فعالیت‌هایی که در سینمای کودک انجام می‌شود دیگر کسی تمایلی به ساخت فیلم کودک نداشته باشد. وقتی ما انتقاد می‌کنیم منظور این نیست که تلاش نمی‌شود، در واقع تلاش کمی می‌شود اما به حد قابل قبول نمی‌رسد. وقتی امکانات کم است و اکران هم نیست کدام تهیه کننده‌ای حتی با کمک دولتی در این زمینه می‌تواند فیلم سازی کند؟ به جای این کار دنبال پروژه‌هایی می‌رود که به قول عامیانه نون و آب دار باشد و فضای اکران هم برای آن وجود داشته باشد؛ بنابراین یکی از دلایل کم توجهی به این حوزه، همین است که اکران درست و حسابی در این حوزه سینما دیده نمی‌شود.

قطبی افزود: در بخش هنر و تجربه می‌بینیم که اتفاقات مثبتی افتاده، گردهمایی‌هایی انجام می‌شود و فضاهایی برای این نوع تولید در سینما وجود دارد، ولی در حوزه کودک حتی این حرکت هم دیده نمی‌شود. خوشبختانه سالن‌های سنیمایی زیادی در حال ساخت است که می‌توان بخشی از آن را به سینمای کودک هم اختصاص داد.

کارگردان «جامه دران» بیان کرد: نکته مهم دیگر اینکه نباید روی کلمه کودک مانور دهیم، با این کار در واقع خانواده را حذف کرده ایم. فیلم وقتی کودک محور ساخته می‌شود، در واقع کودک تنها نیست و به نوعی همه گیر خواهد شد، در صورت فراموشی این موضوع، تعداد مخاطب‌ها ریزش خواهد داشت در حالی که ما اگر به سینمای خانوادگی که بخشی از آن کودک محور است توجه داشته باشیم، در آن صورت خانواده‌ها با بچه هایشان به سینما می‌روند، در این نوع سینماها راحت می‌شود کودکان را به سینما برد. در کل برای سینمای کودک عنوان خانواده باید بیشتر لحاظ شود تا خانواده ها بتوانند به همراه فرزندانشان فیلم‌های مناسب ببینند.

قطبی درباره اینکه برای حمایت از استعدادهای کودک و نوجوانی که از دل جشنواره کشف می‌شوند چه پیشنهادی دارید؟ گفت: حمایت نکردن از کودکان و نوجوانان مستعد پس از کشف در جشنواره کودک به این دلیل است که سینمای اجتماعی بلای جان سینمای داستان گوی ما شده، اگر شما فیلمی داستانگو بسازید خانواده و کودک و نوجوان هم به درستی در آن لحاظ می‌شود، اما ما یک سینمای اجتماعی عجیب و غریب درست کرده ایم که فقط به یک رده سنی آن هم میانسال به بالا توجه دارد و بچه‌ها در آن محو شده اند در واقع سینمای اجتماعی ما اجازه مانور روی سینمای کودک و نوجوان را نمی‌دهد و بعضا در حاشیه قرار می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.