چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸

حمید بهمنی:

جذب مخاطب به هر قیمتی عاقبت خوشی نخواهد داشت

حمید بهمنی

سینماپرس: یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: حضور سلبریتی‌ها برای ما روزهای خوشی را رقم نخواهد زد، زیرا این روش، جذب مخاطب به هر قیمتی است.

به گزارش سینماپرس، حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که صدا و سیما قرار بود دانشگاه باشد، اظهار کرد: امام راحل فرمودند تلویزیون باید دانشگاه باشد. این کلام از آنجا نشأت می‌گرفت که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به اهمیت و جایگاه این رسانه واقف بودند و می دانستند جریان‌سازی تلویزیون حتی قادر است از بسیاری از ابزارهای تبلیغی، کارکرد بیشتر داشته باشد، اما متاسفانه بعد از چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، ما چنین ویژگی را در رسانه ملی مشاهده نمی‌کنیم، حتی باید گفت خلاف این رویه عمل نیز کرده‌ایم.

وی افزود: رسانه ملی هم اکنون محلی شده تا در سلبریتی‌ها خودنمایی کنند، درصورتی‌که این روش رویکردی است که در تفکر غربی وجود دارد و می‌خواهد به هر طریق ممکن مخاطب را جذب خود کند، البته جذب تماشاگر به خودی خود اتفاقی بدی نیست، اما این روش انتظار می‌رود به اشکال دیگر نیز رخ دهد. لازم به ذکر است که من با حضور چهره‌های معروف و مجبوب در تلویزیون مشکلی ندارم، چون در سینما با آنها کار می‌کنم، ولی وقتی شعار حمایت از سبک زندگی ایرانی – اسلامی را سر می‌دهیم با این روش(استفاده از سلبریتی‌ها) نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که در سریال سازی به چه دست آوردهای رسیده‌ایم، تصریح کرد: در عرصه کارهای نمایشی به نظرم ما به شدت ضعف داریم. این اتفاق هم در بحث معنا مصداق پیدا می‌کند هم در ساختار. در حوزه مفهوم متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رواج خشونت در برنامه‌سازی سیما هستیم. این خشونت نیز از جنس خشونت فیلم‌های آمریکایی نیست، چون اجازه چنین کاری را به فیلمسازان نمی‌دهند، ولی در ادبیاتی که استفاده می‌کنیم خشونت به خوبی قابل رویت است.

کارگردان فیلم دفاع مقدسی «گلوگاه شیطان» تاکید کرد: برای درک بهتر موضوع، سریال «برادر جان» را مثال می‌زنم که طبق نظرسنجی‌های سیما بیشترین میزان تماشاگر را داشت. این سریال به نظرم گواه بارز کارهایی هستند که در آنها خشونت کلامی و رفتاری مشاهده می‌شود. نکته جالب اینجاست که این سریال در ظاهر قرار است منادی خانواده ایرانی – اسلامی باشد، اما راهی را که برای بیان این خواسته انتخاب کرده کاملاً متفاوت با واقعیت است. در این مجموعه هیچیک از افراد حرمت یکدیگر را نگاه نمی‌دارند و دائم در حال تهدید یکدیگر هستند. در چنین شرایطی چگونه قادر است همبستگی خانواده را ترسیم کند. جدا از بحث کلامی خشونت رفتاری هم در این کار دیده می‌شود. برای مثال به راحتی چاقو زدن برادر به برادر در این سریال نشان داده می‌شود!

این فیلمساز درباره رواج لمپنیزم در این سریال گفت: ما پیشکسوتانی در سینما داشته‌ایم که در ادبیات گفتاری خود، لحنی را به نمایش می‌گذارند که امروز در بین توده مردم مشاهده نمی‌شود، به نحویکه بابت همین موضوع فیلمسازانی که اینگونه کار می‌کنند دائماً با انتقاد مواجه هستند. در چنین شرایطی نویسنده و کارگردان «برادر جان» آمده‌اند از کسانی تقلید می‌کنند که به آنها انتقاد فراوانی می‌شود! در این رابطه باید تاکید کنم که لمپنیزم فرهنگ ناپسند است که در خود بزهکاری به همراه دارد، اولین قدم هم در این رابطه ادبیات و لحن است، پس چرا ما باید خودخواسته در رسانه ملی مروج چنین ادبیاتی باشیم.

بهمنی تصریح کرد: چندی پیش رهبر معظم انقلاب در بیانات خود به روی ادبیات تاکید ویژه داشتند و گفتند ما در گفتار خود باید اصول فرهنگ فارسی را به خوبی رعایت کنیم، اتفاقی که اگر رخ می‌داد ما روزگار بهتری را در رسانه ملی شاهد بودیم. با تمام انتقاداتی که مطرح شد، حال ممکن است این سوال پیش آید که راهکار رهایی از این وضعیت چیست. من دو محور را در این رابطه پیشنهاد می‌کنم. ابتدا باید از حضور هنرمندان متعهد استفاده شود. برای این خواسته هم به هیچ وجه محدودیت نداریم تنها کافیست چشمان خود را باز کرده تا آنها را ببینیم، اما در گام بعدی باید مدیران و مسئولانی را برای کار کردن انتخاب کنیم که دغدغه آنها میز نباشد، بلکه افرادی برگزیده شوند که تحت هر شرایطی عزت ایران اسلامی برای آنها در درجه اول اهمیت باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که وی به عنوان یک فیلمساز چه قدمی در جهت ارتقای فرهنگی ایرانی – اسلامی برداشته است، گفت: به کارنامه من اگر دقت کنید متوجه خواهید شد من هیچگاه آرمانهای خودم را فدای گیشه نکرده‌ام، والا فیلم تجاری ساختن راحت‌ترین کار ممکن است که می‌تواند برایم دست آورد مادی فراوانی به همراه داشته باشد، همیچنین به عنوان فیلمساز سعی کرده‌ام به فرهنگ و مردمی بپردازم که جان و مالشان را برای حفظ انقلاب داده‌اند. جدا از این نظرات و انتقادات خودم را هم به گوش مدیران رسانده‌ام، اما افسوس که این توصیه هیچ نتیجه‌ای به همراه ندارد.

بهمنی در پایان تاکید کرد: من طرح‌های بسیاری دارم که هر یک از آنها به گوشه‌ای از افتخارات این سرزمین پرداخته شده است. برای مثال فیلمنامه‌ای آماده دارم درباره عملیات «تام گت». این سناریو به جاهای مختلف از جمله ارتش ارائه کردم، اما به دلیل هزینه‌هایی که این کار دارد، هنوز هیچ سازمانی سرمایه‌گذاری در این سریال را تقبل نکرده است، اما امیدوارم به زودی مشکلات پیش روی این سریال از بین رود.

*حوزه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.