دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

در نشست خبری عنوان شد:

از اصلاح آیین نامه جشنواره فیلم و عکس فناوری صنعتی تا درخواست از رسانه ها برای معرفی این رویداد به عموم افراد جامعه/ جزئیات برگزاری پنجمین جشنواره فیلم های صنعتی تشریح شد

نشست خبری جشنواره فیلم و عکس فناوری صنعتی

سینماپرس: بهزاد رشیدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری صنعتی (فردا) گفت: این جشنواره به دنبال معرفی صنعت‌ و فناوری به جامعه با زبان هنر است؛ ما برای بهتر برگزار شدن این رویداد آیین نامه آن را اصلاح کرده ایم و امیدواریم اهالی رسانه ما را برای معرفی هرچه بیشتر این رویداد سینمایی به عموم افراد جامعه یاری کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری صنعتی صبح امروز با حضور دست اندرکاران این رویداد سینمایی و اهالی رسانه در حوضخانه فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد رشیدی دبیر جشنواره اظهار داشت: مهمترین هدف دبیرخانه جشنواره عکس و فیلم فردا بیرون آوردن صنعت و فناوری از محجوری است، این کار را توسط زبان هنر دنبال خواهیم کرد. ما در این جشنواره به دنبال معرفی صنعت و فناوری به جامعه هستیم و در قالب هنر، صنعت و فناوری را از به جامعه و جهان معرفی خواهیم کرد. ۴ دوره قبلی از این جشنواره توانسته گام ‌های بسیار مهمی را در این مسیر بردارد.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس تأکید کرد: صنعت و فناوری موتور محرکه جامعه است و با برگزاری این جشنواره به دنبال ارائه تصویر و تصوری دقیق به جامعه هستیم. با توجه به اینکه این جشنواره یک جشنواره تخصصی است همت و همکاری مضاعف رسانه‌ای را طلب می‌کند که در این‌خصوص نیز هماهنگی ‌هایی با رسانه‌ ملی انجام شده است.

رشیدی خاطرنشان کرد: مدیران مراکز صنعتی کلی حرف های ناگفته دارند و ما می توانیم با آن ها دیالوگ برقرار کنیم تا حرف آن ها در زبان و قالب هنر عرضه شود. ارتقای فرهنگی صنعتی با این کار می تواند به دست بیاید. آگاهی مردم افزایش پیدا می کند، اهمیت تولید ملی نزد مردم بیشتر می شود، سرانه تولید ملی با این کار افزایش پیدا می کند.  

وی ادامه داد: ان شا الله از ۱۵ تا ۱۷ مهر این رویداد را برگزار می کنیم. استقبال از جشنواره نسبت به قبل بیشتر شده، هنرمندان و مراکز فرهنگی مداوم به ما پیشنهاد می دهند تا جشنواره رشد کند. ما تلاش می کنیم محورها و موضوعاتی که دنبال می کنیم تبیین شود. قبلا تعریف راجع به فیلم صنعتی وجود نداشت اما خوشبختانه امروزه این اتفاق را شاهد هستیم.

رشیدی افزود: ما آیین نامه جشنواره را تغییر دادیم و سعی کردیم آیین نامه جدید شفاف باشد. ما سعی کردیم مخاطبان را لیست کنیم و توافقات خوبی با نهادها و سازمان های مختلف داشتیم. ما با سازمان سینمایی و مراکز زیرمجموعه این سازمان توافقات خوبی کردیم تا آن ها مشارکت در تولید آثار صنعتی داشته باشند.  

دبیر این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: ما بادانشگاه ها و انجمن های مختلف ارتباط برقرار کردیم و سعی کردیم مشارکت با همه داشته باشیم تا این رویداد صنعتی-فرهنگی را متفاوت برگزار کنیم. جشنواره شامل ۸ بخش است. ما رویکرد اصلی مان فیلم مستند بود. امسال مستندهای تلویزیونی صنعت و فناوری را هم اضافه کردیم. آثار دانشجویی هم هستند. منتخب و برگزیده از فیلم های سراسر دنیا شناسایی کردیم.  

رشیدی در خاتمه اظهاراتش یادآور شد: ما نسبت به جشنواره های سینمایی شاید مخاطب مان کمتر باشد و خواهش مان از رسانه ها حمایت از جشنواره است.

سپس اکبر عالمی رئیس هیأت داوران این جشنواره اظهار داشت:  بنده ۴۴ سال سابقه تدریس دارم و این را با تمام وجودم می‌گویم که یک تصویر به اندازه صدها ساعت مطلب داشته باشد.

وی ادامه داد: ثبت تصویر همیشه آرزوی بشر بود و با اختراع عکاسی، این معجزه رخ داد. هر عکسی باید بتواند فرصت بی اعتنایی از مخاطب را بگیرد. بنابراین اگر عکس صنعتی می‌گیریم یا فیلم صنعتی می‌سازیم باید بدانیم مخاطبش چه کسی است؟ و فرصت بی اعتنایی چه کسی را باید بگیرد؟

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با ذکر خاطره‌ای از ساخت فیلم مستند خاطرنشان کرد: سال‌ها قبل یک فیلم مستند صنعتی ساختم و گفتند ۴ دقیقه کوتاه‌تر از قرارداد است، در حالی که امروز معتقدند فیلم‌ها هر چه کوتاه‌تر و رساتر، بهتر. تبلیغ مستقیم مانند نصیحت کردن است، اما هنرمند می‌تواند از راه دل وارد شود و تبلیغ غیرمستقیم بسازد. ۱۸۰۰ سال پیش در کتاب «مینوی خرد» دو عبارت پی در پی آمده که هر کدام می‌تواند ذهن را بارور کند و این است: علم بدون خرد، علم نیست. هنر بدون علم، هنر نیست.

در انتهای این نشست نیز از ناصر باکیده یکی از دبیران پیشین این رویداد سینمایی تجلیل شد و مسعود نجفی نیز که سابقه دبیری در این رویداد را دارد با ارسال متنی به رشیدی به دلیل حضورش در سازمان سینمایی از حضور در این نشست امتناع کرد و گفت به نفع جشنواره نیست که بنده در این نشست حضور داشته باشم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.