یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲

انتظارات سینماگران از رئیس سازمان سینمایی/۷

کیوان نیا: سرمایه سالاری و مدیران بی خاصیت سینما را به ورطه انحطاط کشانده اند/ چرا به افراد مسأله دار اجازه کار در سینما داده می شود؟

شاهرخ کیوان نیا

سینماپرس: شاهرخ کیوان نیا مستندساز در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: سرمایه سالاری و مدیران بی خاصیت مدت ها است سینما را به ورطه انحطاط و نابودی کشانده اند و متأسفانه گویا هیچ دغدغه، تدبیر و درایتی برای برون رفت از این شرایط بحرانی و حساس وجود ندارد.

کارگردان مستند «از کربلا تا قدس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سرمایه های مشکوک، سرگردان و پول های کثیف مدت ها است توسط افراد فاقد صلاحیت وارد سینما می شوند، در واقع وضعیت به گونه ای است که هر کس پول داشته باشد به راحتی می تواند وارد سینما شود و در آن به اسم سرمایه گذار کار کند. البته این افراد اسماً سرمایه گذار هستند و رسماً به واسطه داشتن پول های انبوه خط مشی سینما را آنطور که خودشان می خواهند به پیش می برند.

وی باطرح چند پرسش خطاب به مدیران سینمایی گفت: در کجای دنیا هر کس به واسطه اینکه پول هنگفتی دارد می تواند به سادگی وارد سینما شود؟ جایگاه تخصص و تجربه و مهارت و دانش سینمایی کجاست؟ چرا به افراد مسأله دار اجازه کار در سینما داده می شود و در عوض بخش اعظمی از هنرمندان پیشکسوت و باسابقه و کاربلد مدت ها است در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می برند و کسی فریادرس آن ها نیست؟

کیوان نیا تأکید کرد: آقای انتظامی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی باید مبارزه و مقابله با ورود سرمایه های نامشروع و مشکوک را در رأس کارهای خود قرار دهند و برخورد با این مسأله را جزو آیتم های اصلی کارهای خود برای سینمای کشور بگذارند.

کارگردان مجموعه مستند «موزه های جنگ دنیا» خاطرنشان کرد: همه ما باید بدانیم و آگاه باشیم که این سرمایه های مشکوک تا جایی پیش رفته اند که مدیران را بی خاصیت کرده اند. وقتی سرمایه سالاری در همه امور هنرهفتم سایه خود را پهن کند ناخودآگاه مدیرانی که در این عرصه فعالیت می کنند نیز آلوده و بی خاصیت می شوند و سیاست گذاری های شان تنها بر اساس سرمایه ها جلو می رود و دغدغه اصلی شان هم در سینما بازگشت سرمایه است و به فکر محتوای آثار، بیکاری هنرمندان، اصلاح زیرساخت ها و... نیستند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم دغدغه ای جدی در ریاست جدید سازمان سینمایی وجود داشته باشد تا به طور جدی و قاطعانه با کسانی که به واسطه داشتن پول، فرهنگ و هنر و ارزش های جامعه را به بازی گرفته اند برخورد نمایند و اندیشه و تفکر را به سینمای کشور بازگردانند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.