شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

سینماگران از چالش «سلبریتی ها» می گویند؛

از تأکید بر غرب زدگی مفرط در سینما تا انتقاد به وادادگی مدیران فرهنگی/ درخواست قاطبه سینماگران برای برخورد قاطع با «سلبریتی ها»

فارسیجانی-اسلاملو-مهام-قهرمانی-سیدزاده-مسافرآستانه-بهمنی-سربخش-نیرومند-اکبری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها»، ضمن تأکید بر غرب زدگی مفرط در سینمای کشور، انتقاد جدی خود را نسبت به بی تفاوتی مسئولان فرهنگی در قبال اظهارنظرهای برخی هنرمندان ابراز داشتند و تأکید کردند قوه قضائیه باید برخوردی جدی و قاطع با همه سلبریتی ها داشته باشد و قانونی باید تدوین شود تا آن ها حق هیچ گونه اظهارنظری به غیر مسائل هنری را نداشته باشند.

به گزارش سینماپرس طی سال های اخیر و با گسترش روز به روز فضای مجازی برخی افراد که به واسطه حرفه شان محبوبیت و شهرتی به هم زده بودند سعی در دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن بیشتر کردند؛ از بازیگران سینما و تلویزیون گرفته تا فوتبالیست ها و...!

شاید تا اینجای کار به خودی خود اتفاق بدی رخ نداده باشد اما آنچه حائز اهمیت است اینکه طی سال های اخیر برخی از این چهره های مشهور که به «سلبریتی» معروف هستند با برخی اظهارنظرهای جنجالی حتی بر ضد انقلاب و حکومت خون مردم را جوش آوردند!

مهناز افشار، تهمینه میلانی، حمید فرخ نژاد، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، مهراب قاسم خانی و... از جمله افرادی هستند که در فضای مجازی فعالیت های زیادی دارند و برخی اظهارنظرهای شان با انتقاد مردم انقلابی و مومن کشور روبرو شده است!

از به اشتراک گذاشتن صحنه رقاصی دختران جوان در صفحه شخصی اینستاگرام فرخ نژاد گرفته تا انتقادات تند افراد بسیاری از وضعیت کشور در مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی و...!

اما در ان اواخر مهناز افشار به خاطر انتشار یک توئیت به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و پرونده قضایی برای او تشکیل شده است. افشار همچنین ممنوع‌الخروج شده و باید درباره اظهار نظرهای اخیرش در فضای مجازی پاسخگو باشد؛ مردم در فضای مجازی با هشتگ های #مهناز_افشار_را_محاکمه_کنید #بازداشت_مهناز_افشار و... خواهان برخورد جدی دستگاه قضایی با سلبریتی هایی شدند که دانسته و نداسته در هر مسأله ای خود را استاد می پندارند و در هر موضوعی ولو اینکه هیچ ارتباطی با شغل و تحصیلات آن ها ندارد دخالت می کنند.!

مردم و هنرمندان اینک خواهان برخورد جدی با سینماگرانی هستند که به واسطه انقلاب اسلامی مشهور شده اند و حالا به وسیله های مختلف می خواهند این نظام را تضعیف کنند. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: پرویز فارسیجانی، محمدرضا اسلاملو، علی مهام، محمد قهرمانی، سیدسعید سیدزاده، حسین مسافرآستانه، حبیب الله بهمنی، علیرضا سربخش، محمدحسین نیرومند و محسن علی اکبری با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل نظرات آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و کارشناس فرهنگی در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: قوه قضائیه باید با سلبریتی هایی که علیه قوانین و موازین فرهنگی و قانونی کشور فعالیت می‌کنند برخورد قاطع کند، آن‌ها ناهنجاری‌های بی‌شماری را به وجود آورده‌اند که یکی از دلایل عمده این اتفاق فقدان مقررات مدون علیه چنین رفتارهایی است. بنده معتقدم ضعف قانونی باعث سوء استفاده سلبریتی ها شده و در کنار آن مدیریت بد هم این موضوع را مضاعف کرده چرا که مدیران می توانند راهکار موثر و جدی در این حوزه طراحی کنند و نظارت و هدایتی جدی بر عملکرد سلبریتی ها داشته باشند. سلبریتی ها در عمل تخریب گر فرهنگ و هنر کشورند و این برخلاف ادعایی است که دارند. سلبریتی ها مدعی اخلاق و خدمتگذاری به مردم هستند در صورتی که به هیچ عنوان خروجی اعمال و رفتارشان گواه این مدعا نیست.

اسلاملو: پدیده «سلبریتی» یکی از سوغات های شوم سینمای غرب است/ دچار غرب زدگی مفرط در سینما شده ایم!

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: پدیده «سلبریتی» یکی از سوغات های شوم سینمای غرب است؛ سینمای غرب اگر ۵ کلیت داشته باشد یکی از آن ها همین پدیده است؛ مهد سلبریتی ها غرب است و زندگی های شان سرشار از لهو و لعب! این جور پدیده ها نشأت گرفته از «غفلت» است و بس! بنده معتقدم ما در سینمای کشورمان باید اصول دیگری را ترسیم کنیم. ما باید مانیفست و اساسنامه جدی و روشنی برای سینمای مان داشته باشیم. همانطور که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی قانون اساسی خودمان را نوشتیم باید در سینما و حوزه فرهنگ هم بر اساس اهداف و آرمان های کشور مانیفستی تعیین کنیم و از تقلید و کپی برداری نعل به نعل و کورکورانه دست بردایم.

مهام: مسئولان وزارت ارشاد و قوه قضائیه میدان را باز گذاشتند تا «سلبریتی»ها هر کاری می خواهند بکنند

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: بنده معتقدم در چالش مهم سلبریتی محوری در سینمای کشور سلبریتی ها مقصر اصلی ماجرا نیستند، مسئولان وزارت ارشاد و قوه قضائیه میدان را باز گذاشتند تا «سلبریتی» ها هر کاری می خواهند بکنند و از این رو آن ها مقصر این ماجرا هستند. اغلب سلبریتی ها آدم های ترسو و بی سوادی هستند که باید با قوه قهریه با آن ها برخورد شود؛ اینکه شخصی به عنوان بازیگر مطرح شده و احیاناً جوایزی هم گرفته است دلیلی بر باسواد بودنش نیست.

قهرمانی: برخی از سلبریتی ها پیاده نظام دشمن شده اند/ دستگاه قضایی باید به طور قاطع با این افراد برخورد کند

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: برخی از سلبریتی ها پیاده نظام دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند؛ ما بعد از انقلاب اسلامی با دشمنی های زیادی مواجه شدیم که در رأس آن ها آمریکا قرار داشت، ما با یک جنگ همه جانبه از سوی آن ها روبرو بودیم که یکی از بخش های پازل این جنگ، جنگ فرهنگی بود و امروزه دشمنان توانسته اند با به کارگیری سلبریتی ها به برخی خواسته های خود در حوزه جنگ فرهنگی دست یابند. در این جنگ فرهنگی همه در مسیر یک فلش هستند و آن مخالفت با جمهوری اسلامی ایران است؛ دشمنان ما با برنامه ریزی طی این سال ها یارگیری های زیادی انجام داده و برای خودشان سربازانی در دل نظام دارند.

سیدزاده: بی بندوباری فرهنگی واژه «سلبریتی» را به وجود آورده است/ اگر مسئولان فهیم سکان مدیریت فرهنگی را در دست بگیرند شاهد این اتفاقات شوم نخواهیم بود

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: مشکل عمده ما این است که حوزه فرهنگ در کشورمان به حال خود راها شده و آدم های بی فرهنگی که لیاقت صدارت و ریاست بر این حوزه را ندارند به عنوان مدیر اداره حوزه فرهنگی را در دست دارند، حضور این مدیران نالایق بی بندوباری شدیدی در حوزه فرهنگ به وجود آورده و این بی بندوباری فرهنگی واژه چندش آور «سلبریتی» را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده است. این قبیل واژه های چندش آور شایسته فرهنگ ایرانی-اسلامی نیست؛ کسانی که هرچه دارند از این انقلاب است فقط به دلیل بی بندوباری فرهنگی مفرطی که در کشور وجود دارد دچار این اتفاقات می شوند. بنده معتقدم مشکل از این به اصطلاح «سلبریتی ها» نیست، مشکل ما مسئولان فرهنگی نظام هستند که نه خودشان درست سرجای شان قرار دارند و نه آدم های نوپایی که به آن ها بال و پر داده اند درست سرجای خود هستند!

مسافرآستانه: نباید به سلبریتی ها اهمیت داد و آن ها را بزرگ کرد/ نظر این افراد غیرتخصصی است و از آن سوء استفاده های فراوانی می شود

 حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی در رابطه با این مسأله اظهار داشت: بنده معتقدم نباید به سلبریتی ها اهمیت داد و آن ها را بزرگ کرد، متأسفانه طی سال های اخیر ما شاهد هستیم که برخی از مردم و رسانه ها مرتب در مورد اظهارنظر سلبریتی ها واکنش نشان می دهند، اظهارنظرهایی بی ارزش که بدون هیچ گونه دانش و سوادی مطرح شده و این باعث می شود که آن ها خود را بسیار مهم و بزرگ فرض کنند و روز به روز به دامنه فعالیت های شان وسعت ببخشند. نباید به سلبریتی ها بیش از حد بها داد و آن ها را بزرگ کرد؛ اهمیت دادن به این افراد به هیچ عنوان به صلاح جامعه و کشور نیست. آن ها می توانند در حد معمول که سایر مردم در خصوص مسائل اجتماعی دخالت دارند در این امور دخالت کنند و نباید به آن ها اجازه داد که بیش از این کاری انجام دهند.

بهمنی: قانون برای مردم عادی و سلبریتی‌ها باید به صورت یکسان اجرا شود/ دادستانی با متخلفان در فضای مجازی به صورت ویژه برخورد کند

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: قانون برای مردم عادی و سلبریتی ها باید به صورت یکسان اجرا شود و مسئولان قضایی نباید هیچ تفاوتی در مواجه با سلبریتی ها قائل شوند، سلبریتی ها باید بدانند به واسطه انقلاب اسلامی و از طریق رسانه های جمهوری اسلامی ایران مشهور شده اند و نباید علیه آن حرکت تخریبی انجام دهند. سلبریتی ها به واسطه شهرت شان قطعاً دنبال کنندگان بیشتری در فضای مجازی دارند و از این رو باید هوشیار باشند به نفع جامعه، حکومت و روابط اجتماعی مردم قدم بردارند و خواسته یا ناخواسته کاری نکنند که رفتار و کلام آن ها باعث ایجاد تشتت در کشور شود. این دسته افراد باید به واسطه فرهنگی و هنری بودن شان جریان سازنده مثبتی را در کشور ایجاد کنند.

سربخش: مسئولان باید جلوی اظهارنظرهای غیرکارشناسی سلبریتی ها را بگیرند/ فضای مجازی به حال خود رها شده است!

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در این باره گفت: مسئولان فرهنگی و قضایی باید جلوی اظهارنظرهای غیرکارشناسی سلبریتی ها را بگیرند و نگذارند که آن ها در جامعه به عنوان یک مرجع رسانه ای معرفی شوند. اینکه مثلا فلان هنرپیشه راجع به مسائل و مشکلات مردم صحبت می کند و وارد مسائل سیاسی و امنیتی می شود چه معنایی دارد؟ آیا این اظهارنظرهای بدون تحقیقات که باعث تهییج کردن عده ای در جهت برخی اهداف خاص می شود به نفع کشور است؟ بنده تأکید می کنم که سلبریتی ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، آن ها باید بدانند به جز در چارچوب خاص حرفه خود نباید در هیچ مسأله دیگری دخالت کنند.

نیرومند: رسانه ملی و نشریات با حمایت بی دلیل، سلبریتی ها را نزد افکارعمومی بزرگ کرده اند/ سلبریتی ها نباید در حاشیه ای امن قرار گیرند

محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: متأسفانه سیستم فرهنگی کشور طی سالیان متمادی به افرادی که ظرفیت های لازم را نداشته اند بهای بسیار داده و باعث شده تا آن ها خود را مهم فرض کنند، رسانه ملی و نشریات با حمایت های بی دلیل از سلبریتی ها آن ها را نزد افکارعمومی بزرگ جلوه داده اند و کاری کرده اند تا این افراد خود را در هر زمینه ای متخصص بدانند و در هر حوزه ای بدون دانش و مطالعه و سواد کافی اظهارنظر کنند که این اتفاق قطعا به نفع جامعه نیست. وقتی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به هر مناسبتی از سلبریتی ها دعوت می کند و آن ها مهمترین تریبون رسانه ای کشور را در اختیار دارند، ناخودآگاه بزرگ و مهم جلوه می کنند. از این رو مشکل اصلی به سیستم فرهنگی بازمی گردد که متأسفانه متوجه این اتفاقات نیست. مسئولان فرهنگی ما در همین رسانه ملی با بال و پر دادن بیش از حد به سلبریتی ها کاری می کنند که افکار و اهداف نسل جوان کشور نیز دچار خدشه شود به نحوی که بسیاری از جوانان که جویای نام و شهرت هستند به جای اینکه در پی کسب دانش و علم بروند ترجیح می دهند بازیگر یا فوتبالیست شوند و یک شبه ره صد ساله موفقیت و مشهور شدن را طی کنند!

علی اکبری: سلبریتی ها مسیر انقلاب اسلامی را به کلی فراموش کرده اند/ کسانی که شهرت و محبوبیت شان را مدیون نظام هستند باید به آن وفادار باشند

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: سلبریتی ها مسیر انقلاب اسلامی را به کلی فراموش کرده اند، آن ها نمی توانند جای مردم تصمیم بگیرند و حکم دهند، حرکات آن ها شبیه حرکات و رفتار چهره های قبل از انقلاب اسلامی در سینما است، این انقلاب برگرفته از «اخلاق اسلامی» است و سلبریتی ها باید بدانند بر اساس اخلاق اسلامی نباید حکم صادر کنند و در هر موضوعی که هیچ دانش و تخصصی در آن ندارند وارد شوند و اظهارنظر نمایند. بنده به عنوان فردی که طی ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی سعی کرده ام در سینما و تلویزیون و به طورکل حوزه فرهنگ و هنر، فرهنگ اسلامی را رواج دهم نمی توانم این رفتارهای عجیب برخی سلبریتی ها را هضم کنم. این فرهنگ سلبریتی محوری فرهنگی طاغوتی است که در دوران رژیم ستم شاهی در سینمای کشور رواج داشت. ما انقلاب کردیم که همه عادات و فرهنگ های دوران رژیم ستم شاهی را فراموش کنیم، اصلاً یکی از دلایل اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی که به اذعان بسیاری از متخصصان انقلابی فرهنگی بود تغییر وضعیت در عرصه فرهنگ و هنر و سینما و تلویزیون بود. حالا چه شده که پس از این همه سال دوباره همان فرهنگ منحوس دوران طاغوت در حوزه فرهنگ و هنر رواج پیدا کرده است؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.