سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

چالشی به نام «سلبریتی ها»/۸

سربخش: مسئولان باید جلوی اظهارنظرهای غیرکارشناسی سلبریتی ها را بگیرند/ فضای مجازی به حال خود رها شده است!

علیرضا سربخش

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: مسئولان فرهنگی و قضایی باید جلوی اظهارنظرهای غیرکارشناسی سلبریتی ها را بگیرند و نگذارند که آن ها در جامعه به عنوان یک مرجع رسانه ای معرفی شوند.

این کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید سلبریتی ها تأثیرگذار هستند؛ از زلزله کرمانشاه به بعد با توجه به گسترش ابعاد فضای مجازی این واقعیت نمود عینی پیدا کرد که سلبریتی ها روی مردم تأثیرگذاری مستقیم دارند. در سیل های ویرانگر امسال نیز ما همچنان شاهد این اتفاق بودیم. بنده معتقدم مسئولان فرهنگی و قضایی کشور نباید اجازه دهند تأثیر سلبریتی ها بیش از این شود و باید در یک جای مناسب جلوی عملکرد آن ها را بگیرند؛ سلبریتی ها اصولا می توانند در محدوده تخصص و کاری خود اظهارنظر کنند و اینکه بخواهند در هر حوزه ای بدون سواد و دانش رسانه ای و تخصص و مهارت ویژه اظهارنظر کنند به نفع جامعه نیست.

وی ادامه داد: اینکه مثلا فلان هنرپیشه راجع به مسائل و مشکلات مردم صحبت می کند و وارد مسائل سیاسی و امنیتی می شود چه معنایی دارد؟ آیا این اظهارنظرهای بدون تحقیقات که باعث تهییج کردن عده ای در جهت برخی اهداف خاص می شود به نفع کشور است؟ بنده تأکید می کنم که سلبریتی ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، آن ها باید بدانند به جز در چارچوب خاص حرفه خود نباید در هیچ مسأله دیگری دخالت کنند.

سربخش خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که در این میان مسئولان فرهنگی هم مقصرند چرا که اگر آن ها عملکردی درست داشتند و جلوی این رفتارهای غیرحرفه ای سلبریتی ها را می گرفتند، هشداری به همه آن ها داده می شد که دیگر راجع به مسائلی که در آن تخصص ندارند اظهارنظر نکنند و چارچوب ها و حد و حدود خود را بدانند و به صورت حساب شده تنها در مورد مسائل فرهنگی و هنری اظهارنظر کنند.

مدیرمسئول نشریه سینمارسانه تصریح کرد: سلبریتی ها باید بدانند وقتی راجع به مسأله ای اظهارنظر می کنند باید عواقب و مسئولیت اظهارنظرهای های شان را هم بپذیرند؛ اینکه بعدا بیایند و بگویند که من اطلاع درستی نداشتم یا نمی دانستم این مسأله ای که مطرح کردم درست است یا غلط و امثال این ها نمی تواند رفع کننده مسئولیت آن ها باشد. سلبریتی ها باید بدانند وقتی اظهارنظر می کنند باید در محضر قانون و جامعه پاسخگو باشند و نمی توانند خود را تبرئه کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید نسبت به دولت و برخی دستگاه های دولتی اظهار داشت: کوتاهی وزارت ارتباطات در خصوص عدم توجه ویژه به اپلیکیشن های داخلی بخشودنی نیست، من نمی دانم چرا بعد از گذشت سال ها ما همچنان دست روی دست گذاشته ایم و هیچ حمایتی از اپلیکیشن های داخلی نداریم و اجازه می دهیم برنامه ها و نرم افزارها و اپلیکیشن های خارجی کشورمان را احاطه کنند و ما هم نتوانیم نظارت درستی روی آن داشته باشیم؟

سربخش در همین راستا یادآور شد: بنده خاطرم هست که از سال ۱۳۷۹ مقام معظم رهبری خواسته بودند مسئولان در پی بومی سازی فضای مجازی باشند اما متأسفانه طی گذشت ۱۹ سال از این درخواست ما فقط شاهد کوتاهی ها و اهمال کاری های بی شمار از سوی مقامات بوده ایم و آن ها برای بومی سازی اپلیکیشن های داخلی از خود مقاومت نشان دادند و سبب ساز این اتفاق شدند که امروزه فضای مجازی در کشور مسائل زیادی را به وجود آورد.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: در همه کشورهای جهان فضای مجازی بر اساس مقررات و ضابطه های خاص در کشورها فعالیت می کند و این گونه نیست که هر کس آزادانه هر کاری بخواهد در فضای مجازی انجام دهد اما متأسفانه ما در کشورمان فضای مجازی را به حال خود رها کرده ایم و اجازه می دهیم تا عده ای از افراد این فضا را مسموم کرده و برخلاف منافع کشور و جامعه در آن فعالیت داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.