یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۷

صلح جو: مطالعه و کسب دانش در کیفیت آثار هنری نقش بسزایی دارد اما هرکه کتاب بخواند هنرمند خوبی نمی شود

طهماسب صلح جو*

سینماپرس: طهماسب صلح جو منتقد سینما همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: مطالعه و کسب دانش قطعاً در کیفیت آثار هنری نقش بسزایی دارد اما هرکه کتاب بخواند هنرمند خوبی نمی شود و ما باید این باور غلط که با مطالعه می توان هنرمند خوبی شد را از خود دور کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تجربه تاریخ سینما نشان داده استادان سینما و کسانی که تحصیلات عالیه دانشگاهی داشته اند و سال ها درس خوانده و باسواد بودند وقتی خواستند فیلمی بسازند نتوانستند به خوبی از پس آن برآیند و ماحصل فیلم های شان به گونه ای شده که نه هیچ منتقدی از آن استقبال کرده، نه مورد توجه فستیوال های معتبر جهان قرار گرفته و نه مخاطبان و مردم عام از آن خوش شان آمده است.

صلح جو ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که مطالعه مسأله ای بدون اهمیت است، منظور این است که نباید این باور غلط را ترویج کنیم که هر کس مطالعه کرد و دانش بسیار کسب نمود هنرمند و یا فیلمساز خوبی می شود. بنده معتقدم این به خود هنرمندان مربوط می شود که تا چه میزان مطالعه داشته باشند؛ آن ها باید خودشان متوجه شوند که چقدر نیاز به مطالعه دارند و بر اساس درک و دانش و ذوق و استعدادشان باید فیلم ها و سریال های شان را بسازند.

این منتقد سینما با بیان اینکه قطعاً هنر هنرمندی انسان فرهیخته و دانشمندی است اما هر دانشمندی نمی تواند هنرمند شود اظهار داشت: دنیای هنر بسیار فراتر از چیزی است که ما تصور می کنیم؛ مطالعه را نمی توان به هنرمندان حقنه کرد. خود هنرمند باید ضرورت مطالعه را درک کند. کتاب یک وسیله نیست و باید نگاه ابزاری به کتاب در جامعه ما از بین برود.

وی در همین رابطه تصریح کرد: مدیران فرهنگی به فکر دستور و بخشنامه برای توسعه کتاب خوانی نباشند، با دستور و بخشنامه نمی توان کسی را کتاب خوان کرد. این وظیفه متولیان فرهنگی است که نقش خوب مطالعه و کتاب خوانی را به مردم بیاموزند و انتخاب را بر عهده دیگران بگذارند که آیا باید مطالعه کنند یا خیر؟؛ مدیران فرهنگی بهتر است کار خود را درست انجام دهند و در نشر و توسعه حوزه کتاب فعالیت جدی داشته باشند.

صلح جو در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما می توان ارتباطی میان فقدان مطالعه در سینماگران و تولید آثار سینمایی نازل طی سال های اخیر که با انتقاد گسترده منتقدان، اهالی رسانه و برخی از اهالی فرهیخته سینما روبرو شده یافت یا خیر اظهار داشت: بنده در پاسخ به این سوأل باید بگویم شخصاً برای مخاطبان عام، نظر و سلیقه شان ارزش و احترام قائل هستم تا اینکه برای خودم به عنوان یک منتقد سینما ارزش قائل باشم. این فیلم ها برای مردم هستند و هدف فیلمساز این است که با تماشاگر ارتباط داشته باشد و اگر مردم چنین فیلم هایی را بپسندند یعنی آن اثر موفق و اگر نپسندند یعنی آن اثر موفق نبوده!

وی در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید کاری کنیم که خود هنرمندان بنا به صلاحدید شخصی شان به سمت مطالعه و کتاب خوانی بروند و امیدوارم که این اتفاق رخ بدهد. در نهایت هم باید بگویم که شکل مطالعه امروزه در دنیا عوض شده و مردم به جای مطالعه کتاب کاغذی بیشتر توسط گوشی های شان در رابطه با موارد مختلف مطالعه دارند و این را هم باید جزو سرانه مطالعه در نظر گرفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.