دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

«سه روز با مرتضی آوینی»

فرصت مواجهه متفاوت با «آوینی»

شهید مرتضی آوینی*

سینماپرس: حجت‌الاسلام محسنی دبیر برگزاری برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» ضمن تشریح جزییات این رویداد بر رویکرد متفاوت در مواجهه نقادانه و کارشناسانه با آثار شهید آوینی تاکید کرد.

به گزارش سینمامرس، حجت‌الاسلام عباس محسنی دبیر رویداد «سه روز با مرتضی آوینی» که همزمان با ایام سالگرد عروج این شهید برگزار می‌شود، در گفتگو با مهر درباره جزئیات این برنامه گفت: این برنامه از روز ۲۰ تا ۲۲ فروردین‌ماه به مدت ۳ روز در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و در طول آن سه فیلم از مجموعه آثار مرتضی آوینی که ترمیم شده‌اند، به نمایش در می‌آیند.

وی افزود: به طور کلی این احتمال وجود دارد که فیلم‌های ۱۶ میلیمتری بعد از مدتی دچار آسیب بشوند و از بین بروند اما به همت مؤسسه روایت فتح کارهای ترمیم و اسکن مجدد آثار شهید آوینی به منظور حفظ و نگهداری شروع‌شده به طوری که این کار روی برخی از فیلم‌هایی که پوزیتیو آنها از آرشیو تلویزیون گرفته شده، انجام و در حال حاضر خروجی نهایی سه فیلم از این آثار با همکاری مؤسسه روایت فتح به نمایش گذاشته می‌شود.

مستندهای ترمیم‌شده آوینی

محسنی در تشریح این آثار افزود: یکی از این فیلم‌ها، قسمت ۱۱ از مجموعه «حقیقت» به نام «و این است فتح الفتوح» است که قبل از «روایت فتح» ساخته شده، ۲ فیلم دیگر هم از مجموعه «روایت فتح» با نام‌های «داستان پل» و «شب عاشورایی» است. این ۳ فیلم در طول برگزاری «سه روز با مرتضی آوینی» هر روز نمایش داده می‌شود و بعد از نمایش، یک سخنرانی تخصصی و پنل کارشناسی برگزار می‌شود.

محسنی با بیان اینکه این ۳ فیلم از میان مجموعه فیلم‌های موجود به صورت خاصی انتخاب شدند، تصریح کرد: هر کدام از این آثار خصوصیاتی دارند و دارای شاخصه‌هایی از دوره‌های فیلمسازی شهید آوینی هستند.

بازسازی میراث مستند دفاع مقدس

وی درباره مرمت این فیلم‌ها توضیح داد: در جهان خیلی از فیلم‌های قدیمی مورد مرمت قرار گرفته‌اند و خدا را شکر این کار در ایران هم شروع‌شده به طوری که این روزها آرشیو تلویزیون هم در حال بازسازی است تا برخی از میراث مستند به جا مانده از دفاع مقدس حفظ شود. در عین حال مؤسسه روایت فتح هم با تجهیزاتی که فراهم کرده و نیروهای متخصصی که به کار گرفته، مشغول انجام این کار است.

وی اضافه کرد: ما ابتدا برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» را در مؤسسه فرهنگی «فردایی دیگر» طراحی کردیم در ادامه خانه هنرمندان ایران هم که سابقه‌ای در برگزاری بزرگداشت برای هنرمندان و یا هفته‌های فیلم برای فیلمسازان بزرگ ایران داشته در این مسیر پیش‌قدم شد تا این مراسم در خانه هنرمندان برگزار شود. بنابراین این برنامه یک شروع است و امیدواریم این کار توسط دیگران ادامه پیدا کند.

دبیر این رویداد بیان کرد: طراح و برنامه‌ریز «سه روز با مرتضی آوینی» چند مؤسسه فرهنگی به همراه خانه هنرمندان بودند و کمک کردند تا این اتفاق رخ دهد. برای مثال مؤسسه فرهنگی فردایی دیگر مؤسسه محوری بود که توانست بقیه مؤسسات فرهنگی و فیلمسازی را دور هم جمع کند و این کار را انجام دهد اما نشر واحه، مؤسسه شهید آوینی زیرنظر خانواده شهید، مؤسسه روایت فتح، فیلم‌نت و مؤسسه آینه جادو از دیگر مؤسسات همراه در این رویداد بوده‌اند. فیلم‌ها را هم مؤسسه فرهنگی روایت فتح در اختیارمان گذاشته است.

راهی جز نقد نداریم

محسنی با بیان اینکه خانه هنرمندان توان خیلی زیادی روی برگزاری این رویداد گذاشته و با تمام توان به میدان آمده است، اظهار کرد: ما سعی کردیم از فضای بزرگداشت صرف که در سال‌های گذشته بعضاً حتی توسط خودمان انجام می‌شد، مقداری فاصله بگیریم و مجالی برای نقد و بررسی تخصصی آثار در بین اهالی سینما باز کنیم تا از این رهاورد نسل فعلی به آثار گذشتگان نگاه درست علمی و خوبی داشته باشد و به عنوان میراث فرهنگی خود تلقی کند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: به نظرم برای تحقق این اتفاق هیچ راهی به جز نقد و بررسی درست، علمی و منصفانه وجود ندارد زیرا با مطرح شدن صحبتهای افرادی که با این شیوه فیلمسازی موافق یا مخالف هستند و انجام نقدهای تکنیکی می‌توان آثار را ماندگار کرد؛ این مشی جدیدی است که نسبت به شهید آوینی در نظر داریم بنابراین نگاهمان برگزاری یک بزرگداشت صرف همراه با تعریف و تمجید نبوده است.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این رویداد به خوبی برگزار شود و همه از آثار و نتایج آن بهره ببرند و سنت خوبی در بزرگداشت بزرگان و میراث فرهنگی‌مان بنا شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.