جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

ساعت هشت در کشتی

اجرایی بدون حسین محب اهری

حسین محب اهری 

سینماپرس: کارگردان نمایش «ساعت هشت در کشتی» که از ۶ فروردین در تالار هنر در حال اجراست، اجرا در تعطیلات نوروز را فرصتی برای جذب مخاطب غیرمعمول تئاتر دانست.

به گزارش سینماپرس، مریم کاظمی کارگردان نمایش «ساعت هشت در کشتی» که از ۶ فروردین در تالار هنر روی صحنه رفته، درباره اجرای آثار نمایشی در ایام تعطیلات نوروز و تأثیر آن در جذب هر چه بیشتر مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر به خبرنگار مهر گفت: امسال به لحاظ اجتماعی و اقتصادی و همچنین روحی شرایط مردم متفاوت است، البته در اجرای تئاتر کودک این موضوع رنگ می‌بازد ولی بی‌تأثیر هم نیست.

وی اظهار کرد: فکر نمی‌کنم اجرا در تعطیلات نوروز در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد ولی نوروز یک فراغ بال و خاطر به لحاظ فرصت و زمان به خانواده‌ها می‌دهد. شاید کسانی که به مسافرت نمی‌روند بخواهند در تهران به تماشای فیلم در سینما یا تئاتر بنشینند یا به پارک بروند.

کارگردان نمایش «ساعت هشت در کشتی» تأکید کرد: هدف من از اجرای تئاتر در نوروز جذب کسانی است که به طور معمول به تئاتر نمی‌روند زیرا فکر می‌کنم مخاطبانی که به صورت معمول تماشاگر تئاتر هستند در ایام نوروز از فرصت خود به شکل دیگری استفاده می‌کنند.

کاظمی درباره جایگزینی اصغر همت به جای زنده‌یاد حسین محب اهری در نمایش «ساعت هشت در کشتی» و تغییراتی که این جایگزینی در فضای نمایش ایجاد کرده است، توضیح داد: خلاقیت‌های هنری اعضای یک گروه،  نمایش را شکل می‌دهد. در طراحی اولیه نمایش روی خلاقیت، نوع گویش، طنز و فیزیک حسین محب اهری به خاطر سال‌ها شناخت و تجربه همکاری با او، برنامه ریزی کرده بودم. بعد از فوت محب اهری دچار یأس شدم که آیا می‌توانم بازیگری را جایگزین او کنم و اصلاً می‌توانم این نمایش را به صحنه ببرم یا نه. آقای اصغر همت به دلیل علاقه‌ای که به حسین محب اهریداشت به من پیشنهاد داد که ایفای نقش او را عهده‌دار شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد آقای همت برای من جذاب بود زیرا هر بازیگری ویژگی‌های خود را دارد و من به عنوان کارگردان آگاه بودم که با بازیگری مواجه هستم که منش صحنه‌ای، بیان و فیزیک متفاوتی دارد. تفاوت‌هایی که در فضای اجرای نمایش ایجاد شده جالب و جذاب است و این تنوع بازی‌ها خیلی خوب است.

این کارگردان تئاتر در ادامه سخنان خود ضمن اظهار خوشحالی از حضور اصغر همت در نمایش «ساعت هشت در کشتی»، بیان کرد: آقای همت در کارهای بزرگسال به ایفای نقش می‌پردازد و من خوشحالم که بار دیگر در یک نمایش برای کودکان حضور پیدا کرده است زیرا در تمرین‌ها متوجه شدم که سال‌ها قبل تئاتر کودک و نوجوان نیز کار می‌کرده است. من از این موضوع که هنرمندان مطرح در کارهای کودک نیز حضور پیدا می‌کنند، خیلی استقبال می‌کنم.

کاظمی در پایان سخنان خود گفت: از آقای همت خیلی متشکرم که در نمایش «ساعت هشت در کشتی» حضور پیدا کرد و جالی خالی محب اهری را با اجرای قوی خود پر کرد.

نمایش «ساعت هشت در کشتی» ساعت ۲۰ در تالار هنر اجرا می‌شود. اصغر همت، علی فروتن، حمید گلی،  مهرادزمانی و حسن همتی بازیگران این اثر نمایشی هستند که توسط آلریچ هاپ نوشته و حسین فدایی حسین ترجمه شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.