یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

همایش هنرهای تجسمی و چالش های حقوقی آن

«همایش ملی حقوق مالکیت ادبی ،هنری و حقوق مرتبط »

سینماپرس: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهمین دوره از «همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط » را سال آینده با موضوع هنرهای تجسمی و چالش های حقوقی آن برگزار خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، طی احکام جداگانه ای اعضای کمیته سیاستگذاری و هماهنگی این همایش را منصوب کرد. به موجب این احکام علی اصغر کاراندیش مروستی؛ معاون حقوقی و امور مجلس و استان ها به عنوان رئیس همایش، لادن حیدری؛معاون وزیر در امور توسعه مدیریت و منابع عضو شورا ، هادی مظفری ؛مدیر کل هنرهای تجسمی عضو شورا ،محمد مهدی احمدی ؛مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی ،سرپرست معاونت مطبوعاتی وعضو شورا ، حامد سهرابی ؛مدیر کل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی به عنوان دبیرهمایش وعضو شورا ، اعظم صمدی ؛معاون مالکیت فکری دفتر حقوقی و مالکیت معنوی (مسئول دبیرخانه همایش ) منصوب شدند .

همایش هنرهای تجسمی و چالش های حقوقی آن با محورهای علمی: مفهوم هنرهای تجسمی ،بررسی مواد مرتبط با هنرهای تجسمی در لایحه حمایت از حقوق مالکیت فکری ، نقش سازمان های مدیریت جمعی در حمایت از آثار هنری و توسعه کسب و کارهای هنرهای تجسمی ،حق بر باز فروش آثار هنری ،موزه ها و مالکیت ادبی و هنری ،مسایل حقوقی هنر آنلاین ،چالش های حقوقی هنرهای تجسمی معاصر ،توثیق آثار هنرهای تجسمی و مقررات بین المللی (وایپو ) در پاییز سال آینده برگزار خواهد شد .

گفتنی ست ، با توجه به شرایط هنرهای تجسمی کشور ،برگزاری این همایش با موضوع هنرهای تجسمی و چالش های حقوقی آن ضرورت دارد، چنان که در مهر ماه سال جاری معاون هنری وزیر نامه ای خطاب به هادی مظفری؛مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مضمون ایجاد ساز و کاری برای پیشگیری از ارائه آثار کپی و رسیدگی به این موضوع نوشت . مجتبی حسینی پیشتر در این نامه آورده بود : «با رشد و توسعه کمی و کیفی هنرهای تجسمی و پی‌آیند آن، رونق نسبی اقتصاد این عرصه‌ی هنری به اهتمام فعالان، همچنین توجه مؤکد سیاستگذاران فرهنگی به موضوع اقتصاد هنر، چندی است که اخبار مربوط به کپی سازی و یا نظیره پردازی موجب مخاطره و نگرانی دست‌اندرکاران حوزه هنرهای تجسمی شده است.»

وی در این نامه برای مدیر کل هنرهای تجسمی نوشته بود : «با توجه به اشراف جناب‌عالی به مسائل حقوقی و شناخت از اقتضائات هنرهای تجسمی انتظار می‌رود با تمهید ساز و کار و همکاری با تمامی نهادهای ذیربط برای پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از ارایه آثار برساخته اقدامات بایسته را سریعاً معمول و گزارش‌های ادواری به اینجانب ارایه فرمایید.».

شایان ذکر است ، نهمین «همایش ملی حقوق مالکیت ادبی ،هنری و حقوق مرتبط » با عنوان « هنرهای تجسمی و چالش های حقوقی آن» در آبان ماه سال آینده با حضور کمیته علمی مجرب و اساتید صاحبنظر در حوزه هنرهای تجسمی ، اقتصاد هنر ، مالکیت فکری و معنوی ،قانون کپی رایت ،حقوق هنر آنلاین و... برگزار خواهد شد .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.