یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰

برگزیدگان بخش وب‌سری و فیلم کوتاه جشنواره «کودکآنلاین» معرفی شدند/آذری‌جهرمی: در برابر کودکان و آینده کشور مسئولیم

آیین انتخاب وب سری و فیلم کوتاه کودک آنلاین

سینماپرس: آئین انتخاب جشنواره وب‌سری و فیلم کوتاه «کودکآنلاین» عصر شنبه ۱۸ اسفندماه با حضور اهالی هنر و تولیدکنندگان آثار درسالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آئین انتخاب جشنواره وب‌سری و فیلم کوتاه کودکآنلاین با حضورمحمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد بطحایی وزیرآموزش و پرورش، سیدجمال هادیان دبیر جشنواره کودکآنلاین، محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، احمدمسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، اعضای شورای سیاستگذاری و هیأت داوری و انتخاب جشنواره، مدیران و اعضای آسیفای ایران و سایر چهره‌های فرهنگی، هنری عصر شنبه ۱۸ اسفندماه درسالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.



آیین انتخاب جشنواره کودکآنلاین با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد. در ابتدای مراسم کلیپ معرفی اهداف و دغدغه‌های جشنواره کودکآنلاین با اشاره به خاطرات نسل‌های مختلف از برنامه‌های تلویزیونی دوران کودکی و رسانه‌های مدرن کودکان امروز و روند برپایی جشنواره کودکآنلاین از ابتدا تاکنون پخش شد. سپس دکتر حبیب میدانچی مجری مراسم روی صحنه رفت و با تبریک فرارسیدن ایام ماه رجب و تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی (ع)، به همراه پسر خود به معرفی جشنواره کودکآنلاین پرداخت و در ادامه انیمیشنی درباره ارتباط کودک با فضای مجازی بر اساس نشانه‌ها و تعریف‌های کودکآنلاین روی پرده رفت.



*ایده‌پردازها شبیه شمشادهایی هستند که قد می‌کشند

سیدجمال هادیان دبیر جشنواره کودکآنلاین پشت تریبون قرار گرفت و در سخنان خود ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: نمی‌دانم به خاطر دارید چه کسی چرخ خیاطی را اختراع کرد؟ مهم نیست. درواقع چند نفر رقابت داشتند برای اختراع چرخ خیاطی اما فردی که موفق به اختراع این ابزار شد، صنعت مدرن پوشاک را با یک ایده تازه رقم زد و این یعنی یک تفکر معکوس جهت ایده‌پردازی. هرکسی بخشی از چرخ خیاطی را درست کرد، ولی یک نفر فکر کرد که اگر سرسوزن سوراخ شود چه خواهد شد؟! چرخ خیاطی یعنی صنعت مد و صنعت مد یعنی چندصدمیلیارد سرمایه و این یعنی ایده‌پردازی. یکی از روش‌ها در ایده‌پردازی، بزرگ‌نمایی است. دربچگی فیلی را دیدیم که آنقدر گوش‌هایش بزرگ شد که توانست پرواز کند. بزرگ‌نمایی ایده خلق می‌کند و ایده‌پرداز می‌تواند با ایده‌اش کاری کند که بچه‌ها خوششان بیاید. بعضی وقت‌ها، کوچک‌نمایی ایده خلق می‌کند؛ مثل داستان پدری که اجسام را کوچک می‌کند و فیلم جذابی از دل آن درمی‌آید. جلوتر که می‌رویم به تباین می‌رسیم؛ وقتی اسم موش را می‌شنوید ناخودآگاه گربه در ذهن‌تان تداعی می‌شود. بعد به مجاورت می‌رسیم. به سیب فکر می‌کنیم و ویژگی‌های آن به فکرمان می‌آید. مهم این است که چه کسی سریع‌تر و بدیع‌تر عمل کند. ایده‌پردازها شبیه شمشادهایی هستند که قد می‌کشند. کسی که ایده‌پرورتر باشد از این شمشادهای قد کشیده طرحی خلاقانه درمی‌آورد. از هر بذری که کاشته می‌شود باید حمایت کرد. کودکآنلاین یک ایده بود که مثل بذر کاشته شد و با ایده‌های دیگر تفاوت داشت. هرکسی با هر ایده فارغ از اینکه کجا زندگی می‌کند، اگر خلاق باشد، دیده می‌شود. مهندسی ایده این روش‌ها را پیشنهاد می‌کند. هر بذری که کاشته می شود، ظرفیت دارد و باید مراقبت شود. خوشحالیم که از همه جای کشور ایده‌های ناب به دست ما رسید و کارشناسانی که در رشته خودشان متخصص بودند، ایده‌ها را درچندین مرحله بررسی کردند. از ۱۱۲۰ فیلم ۱۲۲ فیلم انتخاب کردیم و حالا ۲۰ ایده انتخاب شدند که قابلیت تولید محتوا برای کودکان دارند و فردا وارد فاز سوم این رویداد می‌شویم و ایده‌ها تبدیل به اثر می‌شوند. امیدواریم در جلسه دیدار بعدی ما، زیر سایه بذری که کاشتیم، بنشینیم و از سایه‌اش استفاده کنیم. کودکآنلاین یک ایده بود و با همه ایده ها متفاوت بود و شاید در ابتدا بعضی‌ها باورشان نشد.



او در سخنان خود از همراه اول و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به خاطر حمایت هایش برای به بار نشستن ایده کودکآنلاین تشکر کرد و بر این نکته تاکید کرد که این جشنواره به عنوان یک حرکت خلاقانه، به بحث تولید محتوا وارد نکرد و تنها بستر ارائه آثار را فراهم کرد. هادیان گفت: از همراه اول تشکر می‌کنم که صمیمانه مارا همراهی کردند. همینطور از علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همکارانش متشکرم که هرچیزی داشتند در طبق اخلاص گذاشتند. از همکارانم در شورای سیاستگذاری و تیم اجرایی جشنواره سپاسگزارم. ما چرخه و زنجیره تولید محتوا را درنظر داشتیم و توزیع و تولید و پخش‌کننده را به هم پیوند دادیم تا رشد سریع‌تری داشته باشیم. درکشور ما چند هزار موسسه فرهنگی وظیفه تولید محتوا را برعهده دارند. ایده اگرخلاقانه باشد پیروز می‌شود. در تهران ابتکارات و خلاقیت‌ها را می‌بینیم، مثلا یک نوع غذا را از هرجا بخواهید، به‌راحتی به دست می‌آورید.



در ادامه کلیپی از فیلم‌های ارائه شده در بخش فیلم کوتاه جشنواره کودکآنلاین پخش شد و اعلام شد که فیلم های منتخب در مراسم اختتامیه جشنواره در بهار ۹۸ معرفی خواهد شد و به نمایش درخواهد آمد. سپس کلیپ انیمیشن دیگری از دنیای وبی برای حاضران پخش شد.

در ادامه میدانچی و پسرش ویژگی های جشنواره کودکآنلاین در بخش ایده و تفاوت‌های این جشنواره با سایر جشنواره ها را برشمردند و اعضای هیأت انتخاب بخش ایده برای وب سری و فیلم کوتاه معرفی شدند.

گروه موسیقی الهی لیله‌القدر در ادامه مراسم با حضور روی سن به اجرای برنامه پرداختند.


شیخ‌الاسلامی: جامعه فهمیده است که باید به کودکان فکر کند

بعد از اجرای گروه تواشیح، کلیپ معرفی وب سری و کلیپ گزارش برنامه صبح شنبه ۱۸ اسفند ارائه و داوری آثار بخش ایده برای حاضران پخش شد. در ادامه میدانچی مجری مراسم در ادامه به تغییر ادبیات جهانی در زمینه توسعه متوازن اشاره کرد و تولد کودکآنلاین را در این راستا، در اصلاح اکوسیستم و ایجاد بستری کارآمد برای تولیدکنندگان محتوا و تولید ثروت موثر برشمرد.



در بخش بعدی مراسم دکتر حسین شیخ الاسلامی دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره از سوی هیأت انتخاب روی صحنه رفت. او گفت: امشب شاهد آغاز به کار شتاب دهنده برای زنجیره صنایع خلاق هستیم.

او گفت: من و همکارانم ۱۴ ساعت است که ایستاده‌ایم تا امشب آبروی‌مان در مقابل آقای آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات حفظ شود و امیدواریم امشب شاهد تشکیل نخستین شتاب‌دهنده‌ای باشیم که زنجیره تولید را شکل می‌دهد. ما دهه‌شصتی‌ها روزهای رویایی کمی داشتیم. روزهای رویایی ما کم بوده یا زود خراب شده است. امشب برای من شبی رویایی است نه به‌خاطر صف وزیرانی که در خدمت‌شان هستیم، بلکه به این دلیل که احساس می‌کنم بچه‌های نسل امروز، آینده بهتری خواهند داشت و جامعه فهمیده است که باید به کودکان فکر کند و حس ثروت‌ستیزی از بین رفته و ارزش خلق اثر دوباره پررنگ شده است. از مهندس هادیان که وقتی روی سن می‌آمدم گفت کم حرف بزن، تشکر می‌کنم. از آقای آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات که خودش دهه شصتی محسوب می‌شود، تشکر می‌کنم. امیدوارم دهه شصتی‌های بیشتری را در کار ببینیم.

شیخ‌الاسلامی در ادامه گفت: از علیرضاتابش و احمدمسجد جامعی هم واقعا متشکرم. یک تشکر ویژه هم از فعال بخش خصوصی دارم، او به جامعه اثبات کرد از فرهنگ می‌شود ثروت آفرید. این فعال بخش خصوصی، موسس شتاب‌دهنده کودکآنلاین، محمد ابوالحسنی است که از او قول می‌گیرم اتفاقی که برای «دیرین دیرین» افتاد، برای این ۲۰ ایده که به زودی با بیش از ۱۵ منتور و مجری طرح و سرمایه‌های بخش خصوصی وارد مرحله تولید می‌شود، هم رقم بزند و ما را در خرداد ماه غافلگیر کند. من با تمام همت درخدمت مجموعه خواهم بود. آقای سجادی معاونت علوم و فناوری امشب اینجا است و همه کمک می‌کنند و امیدوارم مسئولان دولتی سال بعد مهمان ما باشند و به خوداتکایی رسیده باشیم. از مصطفی مصطفوی مدیر مارکتینگ جشنواره هم تشکر می‌کنم، او اولین کسی است که جان و سلامتی خود را برای این جشنواره گذاشت و از شما می‌خواهم برای سلامتی‌اش دعا کنید.

در ادامه انیمیشن دیگری با مضمون کودکان و فضای مجازی برای حاضران پخش شد.

در بخش بعدی مراسم، کلیپ معرفی اپ‌های ویژه کودکان و نوجوانان پخش شد و صاحبان اپ‌های تاچستان، آیوتون، نبات و پیام رسان مداد به معرفی محصول خود پرداختند.

حبیب میدانچی و کیا پسرش روی صحنه درباره اپلیکیشن‌های معرفی شده صحبت کردند و اپ های به روز شده کودکان در این بخش معرفی شد. میدانچی گفت چندین اپلیکیشن دیگر در حال آماده سازی هستند و خردادماه از آنها در مراسم پایانی جشنواره رونمایی خواهد شد.



*آذری‌جهرمی: ما در برابر کودکان و آینده کشور مسئولیم



در ادامه میدانچی از حاضران خواست تا وزیر ارتباطات را تشویق کنند و سپس کلیپی از دیدار صمیمانه او با کودکان و نوجوانان با محور ارتباط کودکان با دنیای مجازی، ضرورت برپایی جشنواره و نقش این وزارتخانه روی پرده رفت و سپس آذری‌جهرمی با دعوت مجری کودک مراسم پشت تریبون قرار گرفت.

وزیر ارتباطات در سخنانش گفت: فضای جامعه ما با ۱۳ میلیون مخاطب کودک و نوجوان مواجه است. نسلی که با فضای مجازی زندگی می کند و آسیب‌پذیرترین قشر در این فضا هستند. اگر برای این نسل متناسب با شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه فکر نکنیم، آینده این نسل را از دست خواهیم داد. راهکار ما تاکنون منع دسترسی به فضای مجازی بوده و در جامعه‌ای که بچه‌ها برای پدران خود فیلترشکن نصب می‌کنند، این راهکار تقریبا مفهوم و معنای خودش را از دست می‌دهد.

او اظهار داشت: ما به لحاط محتوایی فرهنگی غنی داریم و به‌لحاط بهره‌گیری از هنرمندان توانا برای تهیه خوراک فرهنگی برای فرزندان، ظرفیت‌های بزرگی داریم.

وزیر ارتباطات با اشاره به چشم‌انداز و عملکرد جشنواره کودکآنلاین گفت: آنچه ما انجام دادیم، سه حلقه داشت. حلقه اول، پلتفرم‌ها بودند. چهارتا از سکوهای نرم‌افزاری اپ کودک را درست کردند. کودکانی که در تلویزیون می‌دانند باید به سمت شبکه پویا بروند اما متاسفانه نمی‌دانند در فضای مجازی باید به کجا بروند؟ پس ما باید نشانی مناسب با کودکان تولید کنیم و سکوسازان را تشویق کنیم تا سکوهای مناسب کودک و نوجوان را به وجود بیاورند.

او اظهار داشت: اقتصاد دیجیتال، اقتصاد پلتفرمی و مهم‌ترین زنجیره است. ما در محتوا تخصص نداریم و صرفا برای انتخاب‌شده‌های جشنواره، شتاب‌دهنده و متخصص آوردیم و امشب، شب انتخاب پلتفرم‌هایی است که در زنجیره قبل ایجاد شده‌اند. محصول تولیدشده مورد استفاده قرار می‌گیرد و اقتصاد زنجیزه اول که ایده‌اش مورد حمایت قرار گرفته، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرحله بعد، ترویج است. از اردیبهشت آینده، جشنواره با سرعت بیشتر ی حرکت می‌کند و این گروه‌ها به جمع‌های مختلف می‌روند و از آنجا که قابلیت تکثیرشدن دارند، براساس مسئولیت اجتماعی یادگیری صورت می‌گیرد.

آذری‌جهرمی گفت: در گذشته وقتی نزد علما می‌رفتیم، می‌گفتند بچه‌ها به عالمی می‌روند که کسی کنار آنها نیست. امروز پدرومادرها می‌توانند بدون حضور کنار بچه‌ها در فضای مجازی باشند. ۱۴ درصد پدر و مادرها اصلا از این ابزارها اطلاعی نداشتند و امروز ما چهار پنج محصول خوب برای مدیریت این فضا داریم.

او تأکید کرد: این سه زنجیره اگر به هم بچسبد، استعدادها شکوفا می‌شود. ما در برابر کودکان مسئولیم، نه به این دلیل که ثمره هستند، بلکه در برابر کشور مسئولیم. ما باید سکوسازان را تشویق کنیم چون برای رسیدن به اقتصاد پویا باید به سمت زنجیره پلتفرمی برویم. تولید محتوا و جامعه مخاطب اهمیت دارد و ترویج، مرحله سوم این زنجیره است و در این راه باید قابلیت سمن‌ها را شناخت.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: از همه دست‌اندرکارانی که به این رویداد کمک کردند و آن را حمایت کردند، حتی آنها که نقد کردند، از همه تشکر می‌کنیم و امیدواریم ثمره زحمات همه شما، برای آینده ایران نتیجه‌بخش باشد.

* فیروزآبادی: با اقداماتی مثل برنامه امشب به تعریف مدرن قدرت می‌رسیم

در ادامه ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، در سخنانی گفت: وزیر ارتباطات این برنامه را از سر دلسوزی راه انداخته، آن را مدیریت کرده و به یکی از نقاط خالی در سیستم حکومتی کشور پرداخته است. با توسعه فضای مجازی، شکل گرفتن اقتصاد و تحول دیجیتال و کسب و کارهای مبتنی برنوآوری و تنوع فناوری‌های هم‌گرا، مستلزم این هستیم که بسیاری از ساختارهای قوانین و مقررات مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و متاسفانه متناسب با سرعت تحولات کشور، با تصمیم‌گیری و کمک به توسعه این فضا در کشور مواجه نیستیم. همانطور که آقای جهرمی گفت، کودکان قاعده هرم جمعتی استفاده کننده از فضای مجازی کشور هستند و در این فضا که کودکان و خردسالان که سپاهی ۱۳ میلیونی را تشکیل می‌دهند، با حجم بزرگی از نگاه کارتونی به دنیا زندگی را شروع می‌کنند، از پلتفرم‌ها آموزش می‌گیرند و با سیمولاتورهای فضای مجازی وارد بازار کار می‌شوند، باید بدانیم که این زنجیره پیچیده است. این زنجیره توسط کمپانی‌های برزگ و قدرتمند دنیا در حال مدیریت شدن و به‌دست‌آوردن بازار است و با توجه به اینکه بازار این حوزه بدون نظارت دولت است و می‌توانند فتح شود، ما باید چه کنیم؟ از یک سو مواجه با بازاری جهانی هستیم که در حال تولید محتوای متنوع است و انواع خدمات را ارائه می‌دهد و از سوی دیگر، اگر ما فقط مصرف کننده باشیم، به‌تدریج این قدرت و نقش را که هم زندگی خوبی داشته باشیم و هم برای دیگران این زندگی را ترسیم کنیم، از دست می‌دهیم. باید بدانیم که این تعریفی از قدرت است. با این تعریف ما باید چه کنیم؟ باید اقداماتی مثل برنامه امشب صورت بگیرد. هرچند ما نواقص زیادی داریم. کیفیت کالای خارجی بسیار بهتر از ماست. آنها به تکنولوژی نزدیک‌تر بوده‌اند و از تکنولوژی از خاستگاه آنها وارد کشور ما می‌شود. برای بومی‌سازی فرهنگی، باید متخصصان در حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، فرهنگ‌، روانشناسی و ... را داشته باشیم و با بخش خصوصی ترکیب شوند. نت‌فیلیکس و کمپانی‌های هالیوود را در نظر بگیرند. البته خوشبختانه عامل تعیین‌کننده، مغزافزار است و این به خلاقیت‌های مردم وابسته‌ است. ما به مردم باور داریم. جریانی که در کشور ما شروع شده، قدرتمند است. کشور ما در شکل گرفتن پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال در منطقه سرآمد است و امیدواریم موانع کمتر شود.

او همچنین اظهار داشت: ما در شورای‌عالی فضای مجازی سعی می‌کنیم که این فضا را فراهم کنیم و در حوزه‌های مختلف هم این کار را کرده‌ایم. یکی از کارهای ما رفع مشکل بیمه‌های تأمین اجتماعی برای فعالان حوزه مربوط به فضای مجازی در استان‌ها بود. آنها از معافیت بیمه‌ای برخوردار شدند و اتحادیه تشکیل شد تا مشکلات حوزه بیمه تأمین اجتماعی را برطرف کند.


* معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز

در بخش اهدای جوایز آیین انتخاب، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، دکتر احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، سیدجمال هادیان دبیر جشنواره و شاهین آرپناهی از همراه اول روی صحنه حاضر شدند. همچنین پارسا شناسی، رضا ترخانی،لیلی محمدی، پرهام اسماعیلی به نمایندگی از کودکان روی صحنه رفتند.

مدیران مسئول اپلیکیشن های تاچستان، نبات، مداد و آیوتون در بخش اول اهدای جوایز روی صحنه رفتند و جوایز این بخش اهدا شد.

در ادامه نوبت به اهدای جایزه‌ به صاحبان ایده های برتر جشنواره رسید و جوایز صاحبان ۲۰ ایده برگزیده به شرح زیر اهدا شد:

-مهدی خرمیان برای جنگل آبی

-نیما میربابایی برای تنها ماموت دنیا

-سیدمحمد صادق لواسانی برای آقای ٱه

- پوریا عبدالهی چهاردانگه برای بازنوازی و تصویرگری آهنگ های کلاسیک جهان

- مهدی شاه پیری برای دارالوحوش

- ایمان محمدامینی برای پیت و بمبو

- وریا نیک منش برای چل دیو

- پریسا شمس برای خبیث های قطب شمال

- رضا احمدیاری برای سبزیجات خنگول

- سیدنوید سیدعلی اکبر برای دوقلوهای خل وچل و مامان طوطی و بچه طوطی و شکم کله و کله شکم (۲اثر)

- اعظم مهدوی برای گوشت و پیاز و دمبه (۲اثر)

- وحید گلستان برای خوره ها

- میثم زیدی برای به همین سادگی

- پوپک کفیلی برای دفتر سیاستگذاری امور داخلی

-اسدالله دیانتی برای بوگولو

-کورش مشهدی برای سال صفر

-محسن شیری برای ایربراش

-سعید ترخانی برای غاز کارآگاه   

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.