یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶

اجرای مشترک شهرام ناظری و دولتمند خالف در لندن

شهرام ناظری و دولتمند خالف

سینماپرس: به مناسبت روز جهانی زبان مادری اجرایی مشترک توسط شهرام ناظری و دولتمند خال، موسیقیدان و خواننده سرشناس تاجیک در روز ۲۴ فوریه در شهر لندن برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس؛ این اجرا به‌مناسبت آغاز به کار پروژه جهانی «زبان عشق» و روز جهانی زبان مادری در سالن باربیکن لندن برگزار خواهد شد و بلیت‌فروشی این کنسرت نیز از طریق سایت barbican.org.uk آغاز شده است.

مؤسسه فرهنگی هنری «مانا نقش» با همکاری یک مؤسسه فرهنگی و دو مرکز دانشگاهی خارجی اجرای این کنسرت را به‌عهده دارند.

شهاب نیکمان مدیرعامل مانا نقش، طراح و مؤلف پروژه "زبان عشق" در توضیح جزئیات این پروژه می‌گوید: «پروژه پژوهشی "زبان عشق" با هدف معرفی جایگاه بی‌بدیل شعر و ادب فارسی در آگاهی‌سازی، بیان و انتقال مفاهیم بلند "عشق، صلح و وفاق اجتماعی" به انجام می‌رسد. این پروژه از دیدگاهی متفاوت و متکی بر کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو (٢� � ٣)، به معرفی ۳۰ تن از مشاهیر و مفاخر پارسی‌سرا در هزاره اول شعر پارسی از بایزید بسطامی تا بیدل دهلوی، و در گستره جغرافیایی یازده کشور آسیایی از سوریه تا هند می‌پردازد و نقش برجسته آنها را در حفظ هویت فرهنگی پارسی‌زبانان نمایان می‌کند. زبان عشق در مسیر خود به بررسی و پژوهش پیرامون آثار ارزشمند این مشاهیر و برگزاری نشست‌های پژوهشی و اجراهای هنری پرداخته، و در پایان به تولید یک اثر صوتی تصویری و تألیف کتابی با موضوع نقش شعر پارسی در حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس و مانایی و انتقال بین‌نسلی این میراث، و همچنین "نقش شعر و ادب پارسی به‌عنوان گواهی بی‌همتا در بالندگی عشق و مهرورزی، وفاق اجتماعی و صلح پایدار" خواهد انجامید".

وی ادامه می‌دهد: «مقدمات و فاز اول این پروژه از حدود ۲ سال پیش آغاز شده و پس از انجام فاز اول پژوهش، با مشورت و کمک چند تن از استادان صاحب‌نظر در تاریخ و ادبیات فارسی در ایران و  چند دانشگاه خارجی، به‌ویژه با مشورت و راهنمایی استاد گرامی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی از میان بیش از ۲۲۰ تن از مشاهیر پارسی‌سرا، بر اساس معیارهای مورد نظر ۳۰ تن انتخاب شده‌اند که آرامگاه آنها در ۱۱ کشور مختلف واقع شده است. همچنین زبان عشق در نگاه متفاوت خود به موضوع اهمیت پاسداشت و انتقال میراث ناملموس جاری در جوامع پارسی‌زبان و تأثیر زبان نظم در صیانت از سرمایه‌های فرهنگی و هویتی، از مشاوره دکتر آتوسا مؤمنی متخصص حوزه میراث ناملموس برخوردار است. همچنین این پروژه با همکاری چندین مؤسسه و مرکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور از دانشگاه‌ آکسفورد و دانشگاه‌ کمبریج و مرکز میراث ناملموس یونسکو در حال انجام است. در طول انجام پروژه تلاش می‌شود با برگزاری اجراهای زنده متفاوت با هنرمندان برجسته کشورهای مختلف، تعریفی متفاوت از میزان تأثیرگذاری آثار این شعرا را به جهان معرفی کنیم. اجرای مشترک استاد شهرام ناظری و استاد دولتمند خالف نمونه‌ای از بخش موسیقیایی این پروژه است که در کشورهای دیگر هم انجام خواهد شد».

توضیحات و جزئیات بیشتر درباره این پروژه جهانی به‌همراه اطلاعاتی از سایر برنامه‌های آن به‌مرور دراختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.