شمسالدین حمیدیان/ فیلم سینمایی سونامی، نخستین حضور سینمایی میلاد صدرعاملی در مقام کارگردانی است؛ ژن خوبی که متولد سال ۱۳۶۱ هجری شمسی است و اکنون با مدرک نساجی توانسته تا نخستین اثر سینمایی خود را در بخش نگاه نو حاضر سازد و در فهرست داوری قرار دهد. فیلمی که به وضوح با ضعف های بسیاری چه در محتوا و چه در اجرا همراه بوده و بیش از آنکه اثری سینمایی باشد؛ بیانیه خوانی سیاسی است؛ بیانیه ای که به موضوع انصراف ورزشکاران ایرانی از رویارویی با ورزشکاران اسراییلی می پردازد و وجاهتی احمقانه از این اقدام را در ذهن مخاطبان خود ترسیم می سازد. البته این تصویر سازی به شدت ضعیف و غیر سینمایی بوده و صدرعاملی در این اثر نشان می دهد که حتی از حداقل توانمندی لازم برای کارگردانی سکانس های مبازه فیلم خود عاجز است.
|
فیلم سینمایی سونامی، داستان انتخاب دوتکواندوکار برای مسابقات المپیک است؛ تکواندوکارانی به نام بهداد که با دوست دختر افغانی خود که اتفاقا ورزشکار و بسکتبالیست است و ...زندگی می کند و ملقب به سونامی است و تکواندوکار دیگر، فردی به نام مرتضی است که پس از اجبار مربی خود در مسابقات المپیک گذشته، برای عدم رویارویی با رقیب اسرائیلی و ...، به قماربازی روی آورده در این میان مربی ایشان که در طی آن مسابقات انصراف داده؛ اکنون پس از هفت سال مجدد به عرصه باز گشته و مرتض و بهداد را آماده رقابت انتخابی می نماید. البته مربی مجددا بدلیل احتمال رویارویی با اسرائیل و تبعات آن، انصراف می دهد و بازی انتخابی المپیک برگزار میگردد و در این میان مرتضی با اطلاع از مصدومیت پای بهداد، بازی را واگذار می کند و ... |
البته باید توجه داشت که روایت سیاسی فیلم سینمایی سونامی با پناهندگی سه تکواندوکار تیم ملی به کشور دانمارک آغاز می شود و پس از وقوع این موضوع در آخرین تیم اردوی تیم ملی است که موجب می شود تا مسئولان ورزش، اقدام به بازگرداندن آقای خسروی می نمایند؛ سرمربی قدیمی و کهنهکاری که پس از باخت اجباری در مسابقلات المپیک و در مقابل رژیم صهیونیستی، از تیم ملی جدا شده بود و اکنون پس از گذشت هفت سال، مجددا به تیم ملی دعوت شده و سعی می نماید تا امور را به سامان داده و مناسب ترین فرد را به عنوان تکواندوکار اصلی تیم می ایران در مسابقات معرفی سازد و از این جهت است که دشوارترین انتخاب او بین بهداد مقیمی، نفر اول دنیا و تنها بازمانده تیم گذشته که سونامی معروف شده است و مرتضی نژادی، شاگرد قدیمی آقای خسروی رقم می خورد و در مجموع روایت نیم بند فیلم سینمایی سونامی را در ژانر ورزشی شکل می دهد؛ روایتی که در برخی موقعیت های خود از برای بیننده، غیر منطقی و ناباورانه می باشد و به وضوح ضعف های فیلمنامه سونامی را آشکار ساخته و در مجموع به منطق واقع گرایی اثر لطمه می زند و این همه در حالی است که فیلمساز از تمام توان خود استفاده می کند تا به مخاطب بفهماند؛ ورزشکارانی که در مقابل رژیم صهیونیستی حاضر به رقابت نمی شوند و تن به باخت اجباری می دهند و ...، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی ورزشی بازنده خواهند بود و این بازندگی تا به آخر همراه ایشان است.

ارسال نظر