شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

نگاهی به فیلم «متری شش و نیم»

ترسیم فلاکت/ وقتی بدبختی و سیاهی تمام ایران را فرا گرفته است!

متری شش و نیم

سینماپرس: کُلیت فضای روایتی فیلم سعی می کند تا جامعه ایران را به صورت جامعه ای مفلوک به تصویر کشیده و به نوعی انسان ایرانی را اسیر در چرخه طبیعی فلاکت نشان دهد.

سید عرفان فاطمی/ سعید روستایی کارگردان جوانی که پیش از این با فیلم سینمایی ابد و یک روز توانسته بود، پله های شهرت در سینمای ایران را طی نموده و در سن ۲۶ سالگی، موفق به کسب سیمرغ بهترین کارگردانی شد و اکنون این کارگردان جوان، با فیلم سینمایی جدید خود با نام متری شش و نیم به جشنواره سی و هفتم آمده است. فیلمی که همچون اثر پیشین کارگردان، از زوج هنری پیمان معادی و نوید محمدزاده برای تصویرسازی خود بهره می گیرد و داستان اجتماعی تلخ و به نوعی سیاه اثر را به روایت می نشیند. روایتی که اگر چه در ماهیت سینمایی بودن آن تردیدی نمی باشد؛ اما قطعا اثری است که در محتوای خود بیچارگی انسان ایرانی را به روایت می نشیند و مخاطب خود را با جامعه ای مواجه می سازد که تصور امید بخشی از آینده آن وجود ندارد.



فیلم سینمایی متری شش و نیم، همانند فیلم قبلی سعید روستایی، به مسئله مواد مخدر می پردازد با این تفاوت که این اثر، نسبت به فیلم سینمایی ابد و یک روز، یک فیلم مردانه محسوب می شود؛ فیلمی که شخصیت های اصلی داستان همگی مرد هستند و تنها شخصیت زن اثر، یعنی پریناز ایزدیار در یک مقطع محدود زمانی در اثر نقش آفرینی می کند و البته جنس روایت داستان نیز متفاوت از ابد و یک روز به پیش می رود؛ به طوری که قهرمان و شخصیت اصلی از زمان دستگیری ناصر خاکباز با بازی نوید محمد زاده تغییر پیدا می کند و شخصیت صمد با بازی پیمان معادی، به نقش دوم مبدل می گردد.


فیلم جدید سعید روستایی اگر چه بر خلاف اثر پیشین او از حواشی سرمایه گذاری و حضور پول های مجهول شخصیتی با نام رنج کشان برخوردار است و ...؛ اما در کُلیت فضای روایتی خود سعی می کند تا جامعه ایران را به صورت جامعه ای مفلوک به تصویر کشیده و به نوعی انسان ایرانی را اسیر در چرخه طبیعی فلاکت نشان دهد و در این میان حاکمیت نیز به فکر علاج مشکلات اجتماعی و حل معضلات این جامعه نمی باشد و در مقابل تنها نگاه حذفی دارد. به عبارتی دیگر؛ حاکمیت بجای آنکه متوجه علاج ریشه ای فساد و بسترهای تولید فساد در جامعه باشد؛ سعی می کند تا با دستگیری و حذف مفسدان و تبه کاران، اقدام به پوشاندن ظاهری مفاسد بپردازد و ... و این گونه است که جامعه در کلافی خود ساخته، مسیر انحطاط را طی می نماید و این همه در حالی است که فیلم متری شش و نیم به واسطه بازی های یکدست و درخشان خود به خوبی می تواند انتظار مخاطب سینمایی را برای دیدن یک فیلم جلب نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.