شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱

نخستین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» برگزیدگانش را شناخت / تجلیل از مدیران به‌جای هنرمندان!

نخستین جشنواره ملی «نماهنگ فجر»

سینماپرس: نخستین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» در حالی برگزار شد که سهم مدیران در بخش تجلیل از آثار، بیش از هنرمندان بود.

به گزارش سینماپرس،  نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر عصر امروز شنبه ششم بهمن در مرکز همایش‌های موسیقی صداوسیما برگزار شد.

این مراسم با حضور مدیران صداوسیما همچون مرتضی میرباقری معاون سیما، حمید شاه‌آبادی معاون صدا، محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود، مسعود احمدی‌افزادی مدیر شبکه آموزش و دبیر جشنواره جام‌جم، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو و همچنین سازندگان تیزرهای تلویزیونی برگزار شد.

مراسم اختتامیه با حدود ۴۵ دقیقه تاخیر با اجرای سرود ملی کشور توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما برگزار شد. رهبری این ارکستر را سهراب کاشف و رهبری گروه کر را رازمیک اوحانیان بر عهده داشت.

بعد از قرائت آیاتی از قرآن کریم این مراسم با اجرای امیرحسین مدرس آغاز شد و وی با خیر مقدم به مهمانان مراسم اظهار کرد: در اوایل دهه ۷۰ نماهنگ‌های درخشانی در تلویزیون ساخته شد اما این چراغ رو به افول گذاشت و امیدواریم امروز با چنین جشنواره‌ای دوباره میدان داده شود.

بعد از صحبت‌های کوتاه مدرس اجرای دوم ارکستر سمفونیک صداوسیما با خواندن سرود «ای ایران» به صحنه رفت.

نماهنگ هنر روزگار ما است

محمدباقر معلم دبیر جشنواره نماهنگ فجر در ادامه این مراسم متنی را درباره اهمیت و ضرورت پرداخت به نماهنگ در جامعه امروزی قرایت کرد که در بخشی از آن آمده بود: نماهنگ هنر روزگار ماست، نماهنگ غوغای شعر و موسیقی و رنگ برای روزگار امروز است. نماهنگ از نظر مخاطبان محبوب و از نظر مدیران مغفول است و به همین دلیل صداوسیما در این عرصه گام گذاشت.

وی همچنین درباره آغاز به کار دفتر موسیقی و سرود صداوسیما و دبیرخانه نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر تصریح کرد: اوایل سال گذشته مدیران سیاستگذاری کلان رسانه ملی، در پی دستور رییس سازمان، این رویداد را بر عهده دفتر موسیقی گذاشتند و دفتر موسیقی را به تحقق کاری کلان برای طراحی جریان فرهنگی کشور در حوزه نماهنگ انتخاب کردند.

معلم ادامه داد: اسفند سال گذشته دبیرخانه جشنواره شکل گرفت و طی یک بازه زمانی، بیش از ۱۴۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که از میان آنها ۱۰۳۳ اثر در موعد مقرر برای رقابت در جشنواره شرکت کردند. همچنین تعداد ۱۵۰ اثر به بخش اصلی جشنواره راه یافت سپس آثار رسیده در ۱۲ بخش اصلی و سه بخش ویژه داوری شدند.

در بخشی از این مراسم بخش‌هایی از اولین نماهنگ‌های پخش شده در صداوسیما به نمایش درآمدند که آثاری شامل «نوایی» به کارگردانی رامین حیدری فاروقی، «مرغ سحر» ساخته مسعود آب پرور و «بازگشت» به کارگردانی شاهرخ دولکو بودند.

بیانیه هیأت داوران درباره نقاط ضعف و قوت نماهنگ‌ها

افشین علاء به نمایندگی از هیات داوران جشنواره بیانیه ای خواند. وی در این بیانیه با اشاره به توجه و علاقه هنرمندان سازنده نماهنگ‌ها و مخاطبان تاکید کرد: ضروری است هم خود هنرمندان و هم مسئولان فرهنگی متولی این امر متوجه وظیفه سنگین خود باشند.

علاء تنوع مضامین، تاکید بر جاذبه‌های فرهنگی و اقلیمی، توجه به مضامین ۴۰ سالگی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را از جمله ویژگی های این آثار دانست.

وی همچنین عدم تناسب لازم بین تصویر و روایت در نماهنگ را از ضعف‌های عمده آثار بیان کرد.

تجلیل از خانواده شهدا و خالقان نماهنگ‌های مرتبط

بخشی از این مراسم به یک تجلیل اختصاص داشت که مدیران و داورانی چون حمید شاه آبادی، مرتضی میرباقری، محمد باقر معلم، پیمان جبلی و... برای ادای این تجلیل روی صحنه رفتند.

 در این بخش از خانواده شهید ارغوانی یکی از شهدای مدافع حرم و محسنی سرپرست گروه «نسیم قدر» سازنده نماهنگ «ارغوان» تجلیل شد.

همچنین از خانواده شهید مهدی قاضی خانی و زندی سازنده نماهنگ «یلدای شهدا» نیز تجلیل به عمل آمد.  

مدرس در بخشی از مراسم با یادی از حسن ریاحی برای تجلیل از وی عنوان کرد: حسن ریاحی سازنده سرود جمهوری اسلامی قرار بود در این مراسم حضور داشته باشد اما به دلیل کسالت نتوانست در مراسم شرکت کند.

وی همچنین با اشاره به صدای گرم و پرطنین اسقندیار قره‌باغی در حوزه آثار دفاع مقدسی از او دعوت کرد تا برای تجلیل به جایگاه بیاید.

قره‌باغی در واکنش به حاشیه ایجاد شده برایش که گفته شده بود در آمریکا ساکن است، اظهار کرد: هر از گاهی شیاطین شلوغ کاری‌هایی می‌کنند. بی‌منظور هم نیستند، من در پاسخ به این شیطنت ها فیلمی از خود گرفتم تا نشان دهم در ایران هستم.

صادق آهنگران مداح اهل بیت، کیوان ساکت و پیمان سلطانی از دیگر چهره‌هایی بودند که در این بخش تجلیل شدند.

بیش از ۸۰ درصد مردم مخاطب تلویزیون هستند

مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی در ادامه مراسم عنوان کرد: ساختار نماهنگ امروزه یکی از مهترین ساختارها در انتقال پیام به مخاطبان است. رسانه ملی باید صدای انقلاب و جمهوری اسلامی را مطرح کند و نمادی از انقلاب باشد، محتوای این رسانه نیز مقاصد جمهوری اسلامی است و این ماموریت اصلی رسانه ملی است.

وی اضافه کرد: ما در همه بخش‌های سازمان تلاش مان این است که این صدا را بتوانیم رسانه‌ای کنیم و در همه ساختارهایی که می توانیم برنامه سازی کنیم مقاصد را مطرح کنیم.  

میرباقری با اشاره به اهداف و مقاصد انقلاب تصریح کرد: مقابله با ظالمان، دفاع از مظلومان و توجه به آزادی جزو مقاصد انقلاب اسلامی است. در هیچ مکتب اجتماعی به این بعد از آزادی اشاره نمی شود که آزادی از درون خویش است.

معاون سیما افزود: ماموریت اصلی رسانه ملی این است که اینگونه مقاصد را مطرح کند و باید در برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌سازی‌ها آن را لحاظ کند. ما طی ۴۰ سال پس از انقلاب تلاش کردیم بخشی از این موارد را لحاظ کنیم. ساختار فیلم و سریال از جمله ظرفیت‌های مناسبی برای این منظور است. ما در بسیاری از ساختارهای گریم، صوت، تصویر و... به بلوغ کامل رسیده‌ایم و به همین دلیل است که بیش از ۸۰ درصد مردم علی رغم همه جوسازی‌های رسانه‌های ماهواره‌ای، مخاطب آثار تلویزیون هستند و بیش از سه ساعت در روز برنامه‌ها را می‌بینند.

میرباقری در ادامه تصریح کرد: ما پیام عظیمی برای مطرح کردن داریم که باید در ساختارهای چابک‌تر و سریع‌تر از آن‌ها استفاده کنیم. ساختار نماهنگ ظرفیت بسیار عظیمی دارد و باید مورد توجه اساسی قرار بگیرد. ما به عنوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران خواهان متاع دوستان برای ساختار نماهنگ هستیم و این ساختار با چابکی‌ای که دارد می‌تواند بخشی از نیازهای ما را مرتفع کند. امیدواریم دوستانی که این جشنواره را برگزار و آرشیوی ایجاد کردند بانک اطلاعاتی این آثار و هنرمندان آن‌ها را نیز فراهم کنند.

وی با درخواستی نسبت به تشکیل یک دبیرخانه دایمی گفت: ما به عنوان اعضای شورا هم در زمینه مسایل مالی و هم محتوایی می‌توانیم نقش آفرینی کنیم.

میرباقری در پایان سخنانش با اشاره به سرمایه‌گذاری در زمینه شکل‌گیری مسابقات استعدادیابی بیان کرد: امیدواریم سرمایه‌گذاری اساسی در ساختار نماهنگ داشته باشیم و در زمینه جوایز نیز به صورت تخصصی‌تر عمل کنیم.

سهم غالب مدیران در تجلیل‌ها!

مجید زین العابدین مدیر شبکه یک به دلیل ارسال نماهنگ «ایران»، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو به دلیل ارسال نماهنگ «مقاومت»، مرتضی صفری مدیر صداوسیمای آذربایجان شرقی به دلیل ارسال نماهنگ «یادها»، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم به دلیل ارسال نماهنگ «زندان»، مهدی رحمتی رییس مرکز بسیج صداوسیما به دلیل ارسال نماهنگ «برپاخیز»، جلال غفاری مدیر شبکه افق به دلیل ارسال نماهنگ «ای باران»، وحید تاج خواننده موسیقی کشور به دلیل خواندن نماهنگ «خاک مهرآیین»، میثم حسنی مدیر موسسه دلصدا برای نماهنگ «رسول لبخند خدا»، مصطفی زیبایی‌نژاد رییس خانه موسیقی بسیج برای نماهنگ‌های «میراث» و «روز نهم»، مهدی جعفری رییس مرکز ماوا به دلیل ارسال نماهنگ «داغ نهان»، باقرزاده مدیرکل صداوسیمای گیلان به دلیل ارسال نماهنگ قاب های خالی، یوسف افشاری نیا مدیرکل صداوسیمای چهارمحال بختیاری به دلیل ارسال نماهنگ چله بهار، مسعود مجرد مدیرکل صداوسیمای آذربایجان غربی برای ارسال بهانه نماهنگ «عشق ماندگار»، میلاد عرفان‌پور رییس مرکز موسیقی حوزه هنری برای ارسال نماهنگ «مدال» تجلیل شدند.

بخش تجلیل از مدیران صداوسیما و مراکز دولتی از بخش‌های عجیب این مراسم بود که مدیران به جای کارگردانان و تهیه‌کنندگان آثار مورد تجلیل قرار گرفتند.

این مراسم با اجرای ارکستری به خوانندگی محمد معتمدی به کار خود پایان داد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.