شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

محمدرضا اصلانی توصیه کرد:

ایجاد جذابیت در آموزش تاریخ به نوجوانان با استفاده از هنر

محمدرضا اصلانی

سینماپرس: با حضور محمدرضا اصلانی سینماگر و هنرپژوه، دور جدید فعالیت‌های موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، «هر ماه، یک مهمان» عنوان برنامه‌ای است که با هدف ارتقاء سطح کیفی فعالیت‌های موزه تاریخ کانون به شناسایی نقاط ضعف و قوت این واحد فرهنگی خواهد پرداخت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بازدیدهای ماهانه، هنرمندان، تاریخ‌شناسان و تاریخ‌پژوهان با کارکردهای این موزه آشنا خواهند شد و به بازشناسی توانایی‌های آموزشی این واحد می‌پردازند.

این برنامه نخستین گام از تغییرهای موزه تاریخ با هدف حضور عموم مردم در این مرکز است.

بر این اساس در نخستین برنامه محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر و کارگردان مهمان موزه تاریخ بود. وی ضمن بازدید از این مرکز به بیان راه‌کارهایی درباره بهبود سطح کیفی آموزش پرداخت.

این مستندساز تاکید کرد: «نکته‌ای که در آموزش تاریخ از یاد برده‌ایم توجه به نیاز مخاطبان نوجوان است. تمرکز ما عموما بر مخاطب کودک است و نتوانسته‌ایم در حوزه تالیف و آموزش قدمی برای نوجوانان برداریم. بنابراین تصویر می‌شود جای خالی آموزش به نوجوانان در موزه تاریخ نیز دیده می‌شود.»

اصلانی ضمن تقدیر از فعالیت‌های این مرکز افزود: «در این راه قصه‌گویی و قصه‌خوانی می‌تواند برای نوجوانان موثر باشد و موزه تاریخ می‌تواند قدم‌هایی را در این زمینه بردارد.»

وی با اشاره به آثار فاخر تاریخی، بهره‌گیری از رمان‌های تاریخی را با هدف ایجاد «خیال تاریخی» مهم دانست: «رمان‌های تاریخی ما کمتر شناخته شده‌اند. خواندن این آثار ضمن جذابیت بار آموزشی دارد. گرچه ممکن است به استنادهای آن‌ها شک کنیم با این حال هدف ما در آموزش به مخاطبان این رده سنی باید ایجاد خیال تاریخی باشد.»

اصلانی گفت: «ما باید برای رسیدن به این هدف، تاریخ را به هنر تبدیل کنیم. برای این امر می‌توان به اجرای نمایش، نقالی و جلسه‌های کتاب‌خوانی و قصه‌گویی فکر کرد.»

این کارشناس در ادامه جزیی‌نگری را رمز موفقیت آموزش تاریخ دانست. وی که با بسته آموزشی سال ۹۷ این موزه با عنوان «عیلامی‌ها» آشنا می‌شد، افزود: «عموما در آموزش تاریخ تلاش می‌شود تا کلیات روایت شود. در حالی‌که خرده فرهنگ، داستان‌های جزیی زندگی و... برای کودکان مهم و جذاب و به یادماندنی است.»

گفتنی است در پایان این بازدید، اصلانی ضمن دیدار با مسئولان موزه تاریخ پیشنهادهایی را در حوزه توسعه فعالیت‌های این مرکز مطرح کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.