جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

ملاک داوری آثار پویانمایی جام جم مشخص شد

بهرام عظیمی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: داور بخش پویانمایی جشنواره جام جم حساسیت جشنواره جام جم را بالا دانست و گفت که تکنیک و جذابیت در آثار اهمیت زیادی دارد.

به گزارش سینماپرس، بهرام عظیمی داور بخش پویانمایی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم درباره آثار این دوره از جشنواره گفت: امسال تعداد آثار رسیده به این دوره نسبت به سال گذشته کاهش یافته و دلیلش هم این است که انیمیشن کار زمان بری است و از سوی دیگر در ابتدا قرار بود هر ۲ سال بخش انیمیشن را برای این جشنواره داشته باشیم که الان این بخش به طور سالیانه برگزار می شود.

داور بخش پویانمایی جشنواره جام جم اظهار کرد: ما بعد ازیک سال دوباره جشنواره انیمیشن را برگزار کرده ایم و قطعا این زمان بسیار کمی برای تولید این اثر انیمیشینی است؛ به طور مثال برای تولید یک اثر جشنواره ای که تنها ۱۵ دقیقه زمان داشت، نزدیک به ۲ سال زمان صرف آن کردم، حال تصور کنید که افراد شرکت کننده در این جشنواره باید در طول یک سال، مجموعه خود را جمع آوری کنند، مجموعه ای که باید پیش تر از رسانه ملی نیز پخش شده باشد و قطعا اگر ملاک پخش از رسانه ملی برای حضور آثار در جشنواره نبود، تعداد آثار ۵ برابر آثار فعلی بود.

عظیمی تصریح کرد: هدف ما این است که می خواهیم وقتی نتیجه جشنواره به اطلاع مردم رسید، آنها در جریان آثار برگزیده باشند و این نکته بسیار مهمی است که جزو مزیت های جشنواره محسوب می شود.

وی با بیان اینکه آثار رسیده به این دوره از مسابقه از لحاظ کیفیت در سطح بالایی قرار دارند، بیان داشت: آثاری که در این دوره مورد ارزیابی قرار می گیرند، در وهله اول باید از رسانه ملی پخش شده و همچنین در قالب سریال و مجموعه تولید شده باشد، بحث سرگرم کنندگی، جذابیت و توانایی در انتقال مفاهیم به مخاطب نیز از دیگر ملاک های ما برای داوری آثار محسوب می شود.

عظیمی با بیان اینکه چند سالی است که رسانه ملی در آثار تولیدی خود به مسئله جذابیت و تکنیکی توجه ویژه ای دارد، تصریح کرد: در این دوره از جشنواره به مقوله تکنیک اهمیت می دهیم و آثار باید از این حیث نمره قابل قبولی را کسب کند، به عبارت دیگر اگر اثری در هر یک از مقوله های جذابیت، قصه و تکنیک بتواند نمره ۱۷ به بالا را کسب کند، جزو آثاری است که به عنوان برگزیده شناخته می شود.

داور بخش پویانمایی جشنواره جام جم تصریح کرد: ما در گذشته نیز آثاری را داشتیم که از لحاظ تکنیکی نمره ۲۰ را کسب می کردند اما از لحاظ مفهومی نمره قابل قبولی نداشته و به همین دلیل نتوانسته بود جزو آثار برگزیده شناخته شود، اما در مقابل کاری را هم داشتیم که جذابیت بسیار بالایی داشته و از لحاظ مفهومی نیز ۷۰ درصد نمره را گرفته و از لحاظ تکنیکی نیز همینطور و به همین دلیل توانست جایزه کسب کند؛ به عبارت دیگر برای برگزیده شدن یک اثر باید همه مولفه ها در آن وجود داشته باشد و اینگونه نیست که صرف بالا بردن نمره یک مولفه بتوان آن را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کرد.

وی گفت: نباید فراموش کرد که وقتی انیمیشنی برای مخاطب پخش می شود، عنصر جذابیت نقش بسیار مهمی دارد و جذابیت نیز صرفا جشنواره بصری نیست، بلکه استفاده از دوبله مناسب، طراحی کاراکتر مناسب، موسیقی خوب، جانبخشی مناسب و ریتم درست همگی جزو جذابیت محسوب می شود و کارگردان باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشد؛ در حالی که بارها دیده شده تیم درجه انیمیشن در پشت تولید یک انیمیشن قرار گرفتند، اما چون کارگردانی ضعیف بوده، در نهایت کار خوبی را شاهد نبودیم.

عظیمی تصریح کرد: حساسیت جشنواره جام جم از آنجایی که عموم مردم مخاطب آن هستند در مقایسه با سایر جشنواره ها به مراتب بیشتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.