چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

در نشست «ناگفته‌هایی از سوریه» مطرح شد؛

کارگردان سوری: شهدای ایرانی را از خودمان می‌دانیم!

نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: ولید درویش، نماینده پارلمان و کارگردان سوری در نشست جشنواره عمار گفت: هرگز کتمان نمی‌کنیم که از ایران کسانی آمدند و در سوریه خون‌شان ریخته شد، امیدواریم که این خون‌ها سرمایه‌ای برای ارتباط بهتر دو کشور باشد.

به گزارش سینماپرس؛ «ولید درویش» کارگردان سوری در نشست «ناگفته‌هایی از سوریه» که در نهمین روز اکران‌های مرکزی جشنواره عمار در سینمافلسطین برگزار شد، در سخنانی با اشاره به قدمت فرهنگ و هنر در سوریه گفت: قبل از حوادث اخیر در هر شهر سوریه مراکز مرتبط با فرهنگ و هنر برقرار بود که خدمات رایگان و شبه رایگان به علاقمندان ارائه می‌داد، اما اولین چیزی که تروریست‌ها، آن را تخریب کردند این مراکز فرهنگی بودند. با این کار می‌خواستند تمدن سوریه را که قدمت آن به هزاران سال برمی‌گردد، از بین ببرند. همچنان که اولین فیلمی که در سوریه ساخته شد، در سال ۱۹۲۷ بود، زمانی که هیچ‌کدام از کشورهای خلیج فارس هنوز تأسیس نشده بود.  

وی ضمن تشریح اهداف تروریست‌ها از تخریب امور زیربنایی در سوریه توضیح داد: قبل از جنگ هر ۱۰۰دلار معادل ۴۷۰۰لیر سوری بود که برای یک خانواده سه نفره کافی بود. تدریس مجانی بود و امروز با این‌که هشت سال از جنگ می‌گذرد، هنوز دولت تلاش می‌کند تحصیل از دوران ابتدایی تا دکترا رایگان باشد. مواد سوختی و گاز شبه‌مجانی است. بهداشت قبل از جنگ مجانی بود و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌هایی دولتی وجود داشت که عمل جراحی تا یک میلیون لیر، رایگان بود.

وی اضافه کرد: زمانی، وزیر خارجه کشور قطر گفت اگر شما از ایران دست بکشید، ما لبنان و اردن را به شما می‌دهیم ولی «بشار اسد» آن را رد کرد. در یک نشست خبری که در آمریکا برگزار شده بود، از «حافظ اسد» پرسیدند چرا از ایران حمایت می‌کنی، در حالی‌که همه اعراب از «صدام» حمایت می‌کنند گفت من می‌دانم یک روز در آینده عرب‌ها علیه ما خواهند جنگید و ایران از ما حمایت خواهد کرد.

نماینده مجلس سوریه با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایران و سوریه بیان داشت: من بارها به ایران سفر کرده‌ام و به دوستانم در سوریه گفته‌ام نزدیکی فرهنگی بین ملت ایران و سوریه برقرار است و از نظر اجتماعی زندگی ایرانی‌ها خیلی به ملت سوریه نزدیک است.

«ولید درویش» اضافه کرد: در یکی از جلسات مجلس سوریه گفتم ما باید از ایران بعد از جنگ یاد بگیریم. آن‌ها برای سازندگی از جوان‌ها حمایت کردند، ما هم امروز دقیقا در همان وضعیت ایران هستیم و آقای «بشار اسد»، امروز از جوانان حمایت می‌کند.

وی با اشاره به سخن «محمد البرادعی»، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از دیدار ۴۸ساعته‌اش با ایران بیان داشت: البرداعی بعد از این دیدار گفت مطمئنم ایران در این جنگ علمی پیروز خواهد شد، چون جوانانی هستند که این علم را تولید کرده‌اند و ایران تا سال‌های سال می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.  

این کارگردان سوری ایران را الگویی برای سینماگران سوری خواند و تصریح کرد: ما امروز به تجارب ایران در سینمای جنگ نیازمندیم. می‌دانیم که سی سال از جنگ ایران و عراق می‌گذرد و هنوز از آن فیلم مستند و داستانی می‌سازند.

وی با تقدیر از حمایت‌های ایران در جنگ سوریه گفت: شهدای ایرانی را شهدای سوری قلمداد می‌کنیم و هرگز کتمان نمی‌کنیم که از ایران کسانی آمدند و در سوریه خون‌شان ریخته شد، امیدواریم که این خون‌ها سرمایه‌ای باشد برای ارتباط بهتر دو کشور و امیدوارم که فعالیت‌های مشترکی صورت بگیرد، دعوت می‌کنم که به سوریه بیایید و به بازسازی سوریه کمک کنید.

این کارگردان در خصوص فیلم خود؛ «به حلب بر می گردیم» که پیش از نشست به نمایش درآمد، اظهار داشت: این فیلم در اواخر سال ۲۰۱۳ ساخته شد، وقتی که حلب در محاصره بود. شما در این فیلم بازار حلب را می‌بینید که یکی از قدیمی‌ترین دنیا بوده است اما وقتی مسلحین وارد شدند، آن را سوزاندند. من خودم به چشم خودم اشغال «حلب» به دست مسلحین رادیدم. بازاری که در آن میلیاردها ابریشم و طلا در آن بود، سوزاندند. خودم شاهد سرقت قدیمی‌ترین گنبد حلب بودم. گنبد کاملا طلایی مسجد امویه حلب را دزدیدند و به ترکیه فروختند.  

وی افزود: ما این کار را به صورت عجله‌ای ساختیم بودیم. در منطقه‌ای به نام صلاح الدین که مرکز فتنه در حلب بود، محاصره بودیم. در حالی که فیلم‌برداری می‌کردیم، دوربین ما را مورد هدف قرار دادند و دوربین ما از کار افتاد و ما ادامه کار را با موبایل فیلمبرداری کردیم تدوین این کار را هم در عنوان فیلم این است به حلب روزی برخواهیم گشت و امروز روزی است که به حلب برگشته‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.