دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

با برگزاری یک نشست رسانه‌ای؛

جزییات جشنواره سرودها و آواهای انقلابی اعلام شد/ تمرکز ویژه روی آرای مردمی

 نشست خبری چهارمین جشنواره «سرودهای حماسی و آواهای انقلابی»

سینماپرس: نشست خبری چهارمین جشنواره «سرودهای حماسی و آواهای انقلابی» هفدهم آبان ماه در ساختمان خورشید سازمان بسیج هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج روز دوشنبه هفدهم آبان ماه با حضور جمشید جم دبیر جشنواره، امیر نصیربیگی رییس سازمان بسیج هنرمندان، بابک رضایی سخنگوی شورای مرکزی انجمن موسیقی بسیج و حسین دی‌پیر مدیر اجرایی جشنواره در ساختمان خورشید این سازمان برگزار شد.  

نصیربیگی در ابتدای این نشست گفت: دوره های قبلی این جشنواره در بخش‌های سنتی، پاپ و همخوانی در استان فارس برگزار شد. اما امسال بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره سرود و تاثیری که می تواند بر لایه های مختلف اجتماعی داشته باشد روی این موضوع تمرکز ویژه ای کردیم.

تمرکز ویژه روی آرای مردمی یک جشنواره انقلابی

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور در ادامه این نشست خبری  با ارائه گزارشی ار روند ارسال آثار توضیح داد:  حدود ۴۰۰ اثر به جشنواره رسیده است. این در حالی است که ما برای انتخاب آثار نهایی روی  آرای مردمی در کنار نظرات کارشناسی تمرکز ویژه ای داریم. البته گروه‌های حاضر در جشنواره چندان در سودای جایزه‌گرفتن و رتبه‌آوردن نیستند و بیشتر به دنبال معرفی خود و اثرشان هستند.

نصیربیگی درباره مراسم اختتامیه نیز گفت: اختتامیه از ۲۴ تا ۲۷ دی در استان لرستان برگزار می‌شود و با توجه به اینکه این استان پیشینه خوبی در حوزه سرود و موسیقی دارد شورای سیاستگذاری جشنواره را مجاب کرد که این رویداد موسیقایی با میزبانی مردم صمیمی خرم آباد برگزار شود. به هر ترتیب به منظور تمرکززدایی جشنواره‌ها را در استان‌های مختلف برگزار می‌کنیم تا زیرساخت‌های استانی را معرفی کنیم و بتوانیم هنر مدنظر را در آن استان پررنگ‌تر کنیم. ضمن اینکه سهم استان‌های مختلف از منظر فرهنگی باید لحاظ شود. ما صرفا به دنبال برگزاری جشنواره نیستیم، می‌خواهیم به واسطه جشنواره چهره‌های مستعد و خلاق در سرود را شناسایی و معرفی کنیم و پلی برای خلق اثر باشد.

سرود خواسته شهدای عزیز است

جمشید جم خواننده موسیقی انقلاب دبیر جشنواره و نماینده انجمن موسیقی بسیج گفت: بیش از ۴۸ سال است که در عرصه موسیقی فعالیت هایی را انجام می دهم و امروز بسیار خوشحالم که دوستان به من اعتماد کردند تا بتوانم راه طی شده در این ۴۰ سال را به جوانان منتقل کنم. این آرزوی من و امثال من بود که موضوع مهم سرود جان دوباره ببخشیم و آن را به جایگاه واقعی خودش برسانیم زیرا سرود خواسته بزرگان ما و حاصل خون شهدای عزیز است.

این هنرمند درباره برگزاری چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج در بیرون از تهران گفت: در استان‌ها انگیزه فراوان است اما توانایی رساندن آن به گوش ما را ندارند. بنابراین سازمان بسیج هنرمندان برای این موضوع پیش‌قدم شد. نکته دیگری که می توانم به آن اشاره کنم به تعداد آثار مربوط می شود که ما می توانستیم پذیرای ۵۰۰ اثر باشیم اما از این تعداد برخی تکراری و برخی آثار نیز ضعیف بودند به همین حدود ۴۰۰ اثر را انتخاب و در معرض رأی مردم قرار دادیم که با بیش از ۷۰ هزار رأی، سرانجام ۱۷ اثر از ۱۳ استان انتخاب شد که در نهایت آیین اختتامیه ۷ گروه سرود برگزیده از منظر کارشناسان و گروه برتر از منظر آرای مردمی معرفی و تقدیر می‌شوند.

موضوعات محتوایی جشنواره سرودهای انقلابی معرفی شد

بابک رضایی مدیر روابط عمومی جشنواره سرود های حماسی و آوای انقلابی در بخش دیگری از این نشست خبری نیز گفت:خیلی‌ها گمان می‌کنند جامعه و مردم از هنر ارزشی فاصله گرفته‌اند، اما در این جشنواره خلاف آن را مشاهده کردیم و بیش از ۴۰۰ اثر در دبیرخانه پذیرش شد. پس از رأی‌گیری مردمی، ۱۷ اثر منتخب مرحله اول جشنواره تا ۲۶ دی در معرض رأی مردم قرار گرفته‌اند تا برترین آن‌ها انتخاب شود. این در حالی است که ‌دفاع مقدس، محوز مقاومت، فلسطین و سوریه، تحریم‌های اقتصادی و فاجعه منا را برخی از مضامین سرودهای شرکت‌کننده در جشنواره است.

وی افزود: طبق مذاکراتی که با آقای شاه آبادی معاون صدا سازمان صدا و سیما انجام گرفته قرار بر این است که مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره به صورت زنده و مستقیم از رادیو پخش شود. نکته  دیگری که لازم است در اینجا به آن اشاره کنم بر این نکته است ما پس از پایان جشنواره، گروه‌های برتر را رها نخواهیم کرد زیرا  تلاش داریم در سبد شنیداری کشور، تولیدات ارزشی در حوزه موسیقی را بگنجانیم.

برگزاری چند کارگاه تخصصی در استان های مختلف

میرمعصومی نماینده کمیته علمی جشنواره نیز در بخش پایانی این نشست رسانه ای گفت: کارگاه‌های آموزشی در استان‌های مختلف به صورت مستمر برای گروه‌های سرود برنامه‌ریزی شده است. البته طی روزهای ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه جاری، دو کارگاه «آشنایی با سلفژ، تربیت شنیداری و صداگذاری» و «آشنایی با فناوری‌های نوین و تولید موسیقی به شیوه مدرن» برگزار می‌شود.

دی‌پیر، دبیر اجرایی جشنواره هم درباره شیوه داوری آثار گفت: نگاه انجمن موسیقی بسیج به حس و حال قطعات بوده است، به علاوه اینکه رویکرد فنی هم به آثار داشته‌ایم. این در حالی است که ما در این جشنواره به هیچ عنوان پلی بک نداریم و ضمن اینکه می دانیم در دوران گذار از اجرای زنده به دیجیتال هستیم اما اگر گروهی زنده اجرا نکند، از داوری حذف می‌شود حتی اگر در آرای مردمی اول شود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.