چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

افزایش ولنگاری در نمایشگاه‌های تجسمی

نمایشگاه

جوان آنلاین: با توجه به نمایش عمومی برخی تابلوهای نامتعارف طی چند هفته اخیر در تعدادی از گالری‌ها و زیر پا گذاشتن چندباره خطوط قرمز قانونی و اخلاقی، عده‌ای معتقدند این اتفاقات ماحصل واسپاری صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد به گالری‌دارهاست؛ مشابه بحثی که چند وقتی است در حوزه سینما هم شکل گرفته است.

طی هفته‌های اخیر تعدادی نمایشگاه هنری در بعضی از گالری‌های تهران برگزار شده که در برخی از آن‌ها موضوعات اروتیک و بخش‌هایی از بدن برهنه سوژه‌ها نمایش داده می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به نمایشگاه آثار امیرناصر اخلاقی با نام «آریرگارد» در گالری هما اشاره کرد و دیگری نمایشگاه آثار محمد مساوات با نام «لثه» در گالری محسن و همچنین نمایشگاه «خارج از مرز» با آثاری از یحیی رویدل در گالری دیلمان. خارج از عرف بودن برخی از این آثار حتی مخاطبان همیشگی نمایشگاه‌های تجسمی را به حیرت واداشته و این سؤال را در اذهان ایجاد کرده که صاحبان گالری بر اساس چه قانون و معیاری این تابلوها را به نمایش عمومی گذاشته‌اند؟!

با عنایت به اینکه مسئولیت برپایی نمایشگاه‌های تجسمی برعهده گالری‌دار است و بر اساس قانون گالری‌ها برای هر نمایشگاه مجوز وزارت ارشاد را نمی‌گیرند، اولین فرد مسئول درباره آنچه روی دیوار گالری‌ها می‌رود صاحب گالری است و در صورت ایجاد مشکل و اتفاقات غیرقانونی و خارج از عرف، اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ورود کرده و مسئله را بررسی می‌کند و در صورت احراز تخلف تا تعطیلی گالری می‌توان حکم صادر کرد.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شیوه نمایش آثار یحیی رویدل در گالری دیلمان که برای نمایش ندادن بخش‌هایی از بدن سوژه‌های نقاشی روی آن‌ها چسب چسبانده! می‌گوید: این کار توسط گالری‌دار انجام شده است و باید مسئول گالری پاسخگوی چنین رفتاری باشد. نمایش آثاری که خلاف موازین اسلامی باشد ممنوع است، چنین آثاری نباید روی دیوار می‌رفت، گالری‌دار کار نادرستی انجام داده است و باید بابت آن پاسخگو باشد.

مظفری درباره نمایش آثار اروتیک محمد مساوات که در گالری محسن به نمایش درآمد نیز اظهار می‌دارد: باید جلسات شورا تشکیل شود تا بر مبنای آن تصمیم‌گیری انجام شود و به محض اینکه متوجه شویم آثار مشکل‌داری در گالری‌ها به نمایش گذاشته شده است، آن آثار را از دیوار پایین می‌آوریم و به عملکرد گالری رسیدگی می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.