سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸

در مراسم رونمایی از تیزرهای مدرسه سینمایی عمار مطرح شد؛

غرب‌گرایی برخی از مسئولان، فرهنگ بومی را محو کرده است / "عمار" قهرمانان ملی‌مان را به آثار نمایشی برگرداند

 مراسم رونمایی از تیزرهای مدرسه سینمایی عمار

تسنیم: فصل جدیدی از تیزرهای اقتصاد مقاومتی مدرسه سینمایی "عمار" با حضور اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه در باشگاه خبرنگاران خبرگزاری تسنیم (پویا) برگزار شد.

امروز جوانان مدرسه سینمایی عمار به همراه ابراهیم فیاض استاد دانشگاه، عادل پیغامی استاد دانشگاه، محمد سرشار رئیس شبکه کودک، ‌علی محمد مودب شاعر، محمود غزنوی دبیر مجمع کارآفرینان در باشگاه خبرنگاران خبرگزاری تسنیم(پویا) گردهم آمدند تا از تیزرهای جدید مدرسه سینمایی عمار با موضوع "اقتصاد مقاومتی" رونمایی کنند.

"حریف"، "سیگنال‌ها"، "ایرانی بنوشیم"، "پهلوانان"، "داستان آینده"، "نوکر یا ارباب" و "بِرنده؟" نام این تیزرهای جدید مدرسه سینمایی عمار است که به ترتیب حسین جعفری، رضا مسعودی، رقیه فتحی، محسن امانی، میثم ملک‌پور، مهدی حسینی و حسین امانی کارگردان‌های این آثار هستند. در این میان بازیگران صاحب‌نامی هم در این تیزرها حضور داشتند که نام "یوسف صیادی" و "محمدجواد رضایی" به چشم می‌خورد.

در بین این هفت اثر، سه تیزر بر حوزه کودک و نوجوان تأکید دارد؛ زیرا بیشتر به عنصر فانتزی در المان‌های بصری توجه کرده است. برای جذابیت به استفاده از طنز هم روی آورده که از گویش‌هایی همچون "سبزواری"، "گیلانی"، "مشهدی" و "اصفهانی" بهره‌ برده است. قرار شده این تیزرها هم به زودی روی آنتن شبکه‌های سیما بروند.

فیاض: زندگی را می‌توان در عمار جستجو کرد

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه در این مراسم با اشاره به راه نویی که جوانان عمار در پیش گرفته‌اند، گفت: این همان راه نویی است که می‌توانیم در تماشای این تیزرها فریادش کنیم و آن معنا دادن به زندگی از دریچه هنرهای نمایشی است. خوشبختانه خلاقیت و نوآوری دو کلید واژه‌ای بوده که جوانان عمار ما از آن‌ها غفلت نکرده‌اند. رسانه‌ملی هم با پخش آثار مدرسه سینمایی عمار ثابت کرده که علاقه‌مند ادامه این مسیر است.

وی با بیان اینکه صداوسیما را روشنفکرها هم می‌بینند، تأکید کرد: برخلاف اینکه می‌گویند صداوسیما بیننده ندارد اما بارها دیده‌ام که روشنفکرها هم صداوسیما را می‌بینند. اما متأسفانه صداوسیما دچار خودباختگی شده گرچه بیننده هم دارد. اصلاً این خودکم‌بینی به بخش‌های دیگر نظام جمهوری اسلامی هم سوق پیدا کرده است. ما نیازمند یک اعتماد به نفس هستیم و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه فرهنگ غربی رخت بربندد و آنقدر برخی از مسئولان اجرایی ما تعصب به فرهنگ و تمدن غربی نداشته باشند. این اتفاق امروز جلوی دید همگان را از فرهنگ‌های بومی گرفته است.

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز با دیدن این تیزرها یک بار همه آداب و رسوم و حتی لهجه و گویش اقوام ایرانی را مرور کردیم. این اتفاق هم جذابیت دارد و هم به بسط و گسترش فرهنگ آرمانی ما کمک می‌کند. ما در کشورمان هم فرصت مغتنمی برای گسترش و پیشرفت داریم و هم امکانات فراوان مهیاست. تنها نکته‌ای که باید جلوی گسترش آن گرفته شود توسعه فرهنگ غرب‌گرایی است. جشنواره عمار باید به میدان بیاید و با پرداخت‌های تاریخی و تمدنی به این انحطاط فکری و تمدنی کمک کنند. این پرداخت زیاد به فرهنگ‌های غربی حتی باعث جلوگیری از صدور محتوای غنی فرهنگی هم شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت حوزه علمیه در قبال هنر یک رسالت جدی است، گفت: شاید بزرگترین مشکل تهجر در دین، عدم برخورداری حوزه‌های ما از المان‌های هنری است. مطمئنا با بهره‌گیری از لوازم هنری، خلاقیت و آینده دین ما به اوج خودش خواهد رسید. من اعتقاد دارم حوزه‌های علمیه باید گسترش فرمول غربی را در کشور جدی بگیرند و قطار جشنواره عمار هم نباید از تلاطم خلاقیت، امید و آینده‌نگری باز ایستد.

سرشار: فرهنگ "کار کردن کودکان" را باید عمار نهادینه کند

محمد سرشار رئیس شبکه کودک با اشاره به استقبال مخاطبین از پخش تیزرهای قبلی مدرسه سینمایی عمار، گفت: پخش تیزرهای قبلی مدرسه سینمایی عمار در رابطه با اقتصاد مقاومتی، اتفاقات جالب و بازخوردهای تکان‌دهنده‌ای را به ارمغان آورد. مصداق بارز آن پیغام خانمی بود که برای شبکه ما ارسال کرد؛ فرزند سه ساله‌اش آدامس خریده و بعد از تماشای این تیزرها، این سوال را پرسیده که آیا این آدامس‌ ایرانی است یا خارجی؟ بحث تربیت اقتصادی بحث بسیار راهبردی و کلیدی است. در این زمینه بسیار مشکلات نظری داریم به دامنه هنر هم کشیده شده ولی دستمان خالی بوده است. امیدواریم با پرچمداری "عمار" اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.

محمد سرشار رئیس شبکه کودک

وی با اشاره به تمرکز شبکه کودک بر آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: از سال گذشته تمرکز ما در شبکه کودک بر آسیب‌های اجتماعی چون فقر و اعتیاد ویژه خردسال و کودک بوده است. مهمترین مسئله‌ای که در این میان به آن رسیدیم فرهنگ "کار کردن" بود که جای آن در فرهنگسازی‌های ما خالی است. اگر این اتفاق مهم جا بیفتد که کار کردن "آر" نیست در محیط‌های اجتماعی کمتر دچار مشکل می‌شویم. این انتظار را داریم که جوانان با استعداد مدرسه سینمایی "عمار" آموزش و نهادینه کردن فرهنگ "کار کردن" را با آثار نمایشی نوآورانه و خلاقانه اتفاق بزرگ و مثمرثمری را رقم خواهد زد.

پیغامی: انگار هنوز اقتصاد مقاومتی را نفهمیدیم

عادل پیغامی استاد دانشگاه درباره ماجرای درک نکردن اقتصاد مقاومتی توسط دستگاه‌های فرهنگی، گفت: یادم می‌آید از سال ۸۰ که قصه تعلیم و تربیت کودکان را شروع کردم خیلی با اقبال و توجه مواجه نشدم. در جاهایی ناراحت و دلسرد شدم اما به یاد آن کلام حضرت امام(ره) افتادم که سال ۴۲ فرمودند: «سربازان من در قنداق هستند». من هم به این نتیجه رسیدم که سربازان اقتصاد مقاومتی هم در قنداق هستند. چرا که انگار هنوز فهم و درک اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های فرهنگی ما نیست. این آثار مدرسه سینمایی عمار به مثابه همان رویش‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همان روز اول رهبری خودشان در هفدهم خرداد سال ۶۸ شیپور جنگ اقتصادی را سر دادند. شاید از آن موقع تا الان صدای این شیپور شنیده نشده است شاید این نوع اتفاقات و آثارها بتواند این هشدار را هنرمندانه‌تر به گوش همگان برساند. اگر سال ۸۸ ماهیت فتنه، سیاسی بود جدی گرفته نشود فتنه آینده اقتصادی- اجتماعی خواهد بود. امروز باید استعدادهایی مثل جوانان مدرسه سینمایی عمار همان‌طور که در میدان هستند پرشورتر به نهادینه کردن این فرهنگ‌ها و هشدارهای این فتنه‌ها بپردازند که بهترین فرهنگ‌سازی‌ها از دل هنر بیرون می‌آید.

عادل پیغامی استاد دانشگاه

این استاد دانشگاه درباره توجه بیش از حد به عقل و غفلت از قوه تخیل، گفت: ما در نگاه تمدنی‌مان بیشتر مشغول عقلانیت شدیم تا توجه به حوزه تخیّل! ولی حوزه تخیّل و خیال‌پردازی بسیار عرصه مهمی است. قدری در عرصه شعر ضربان تخیّل می‌تپد در سایر عرصه‌ها قوه خیال به نفع قوه عقل سرکوب شده است. نویسنده، طراح و سازندگان این تیزرها ظرفیت اندیشه‌ورزی را در قوه خیال به اوج خودش رساندند. این پویایی و کارآمدی در عرصه هنر قطعاً با ارتقاء قوه خیال به آغوش فرهنگ ما برخواهد گشت.

مودب: "عمار" قهرمانان ملی‌مان را به آثار نمایشی برگرداند

علی‌محمد مؤدب شاعر با اشاره به اینکه مراقب کلمات بوده‌ام که این ادبیات ثروت ماست،‌گفت: همیشه درد این را داشته‌ام که کلمات قربانی نشوند، چون ادبیات و کلمات ثروت ما هستند. نه اینکه یک قالبی مثل فیلم که دیده می‌شود این حرکت ناخوشایند را انجام دهد. منظورم همان نبردی است که میان کلمات و زبان است و باخت ما زمانی رقم می‌خورد که نتوانیم عرصه وجود ادبیات باستانی‌مان را نادیده بگیریم. درد این جاست؛ متأسفانه ارزش ادبیات درک نمی‌شود و ارزش شعر که هنر اول ماست هم این روزها کمی با اشکال مواجه است.

علی محمد مودب شاعر

وی افزود: این دیالوگ با مردم برقرار نکردن مسائل به همان غفلت از حوزه معنایی عرصه‌ها برمی‌گردد که ما در حوزه اقتصادی هیچ توجهی به ارزش معنایی مفاهیم نداریم. آن‌چیزی که خیلی خوب در این آثار مدرسه سینمایی عمار دیدیم همین معناها و مفاهیم بود. علاوه بر این توجه و دغدغه‌مندی، نیازمند برگرداندن قهرمان‌های بومی به آثار نمایشی هستیم. همین چندی پیش بود که «مختارنامه» روی آنتن بود و دیدیم که چقدر در کشورمان و دیگر کشورهای شیعی منطقه تأثیر داشت. امیدواریم "عمار" قهرمانان ملی ما را برای شناساندن به کودکان به حوزه آثار نمایشی برگرداند.

گفتنی است، در پایان از کارگردانان تیزرهای جدید مدرسه سینمایی عمار تقدیر شد و حاضرین با تابلوهای این آثار عکس یادگاری گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.