دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷

در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی

تدارک شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای جشن های انقلاب / از «ملت قهرمان» تا «حوض نقره»

سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران

سینماپرس: معاونت های صدا و سیمای رسانه ملی جهت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در حال پخش و یا آماده سازی برنامه های متنوعی برای عموم مخاطبان این رسانه هستند.

به گزارش سینماپرس، صداوسیما برای نمایش دستاوردهای انقلاب اسلامی و به رخ کشیدن قهرمانی‌ها، موفقیت‌ها و حتی نگاهی به نقاط مغفول‌مانده را در دستور کار قرار داده است. در تلویزیون حتی برای فرهنگ‌سازی سبک دینی و اسلامی، سریال‌هایی را با مضمون سرداران دفاع‌مقدس همچون شهید باکری و شهید همدانی در حال ساخت دارد که پیش از این علی دارابی رئیس کمیته چهل‌سالگی انقلاب اسلامی اعلام کرده بود.

اما این روزها تلویزیون برنامه‌هایی را روی آنتن شبکه‌های سیما دارد که قهرمانی‌ها و موفقیت‌ها را به رخ جهانیان می‌کشد. این اتفاق در مستند «ملت قهرمان» شبکه یک سیما افتاده است. مجموعه مستند «ملت قهرمان» در ۱۰ قسمت۳۰ دقیقه‌ای به سفارش شبکه یک سیما و در مدرسه مستند عمار تولید شده و هر هفته، سه‌شنبه‌ها بعد از بخش خبری ساعت ۱۹روی آنتن می‌رود. در هر قسمت یک مستند با موضوع انقلاب اسلامی برای مخاطبان و علاقمندان روایت می‌شود. 

قسمت اول از این مجموعه که بیست و هفتم آذرماه روی آنتن رفته به پخش مستند «بیشتر از مادرم» به کارگردانی علیرضا باغشنی و تهیه کنندگی رسول احمدی پرداخته شد. مخاطبان در این مستند با مادر شهید علی قوچانی آشنایی پیدا کردند که بنا به وصیت فرزند شهیدش، عمر خود را صرف رسیدگی به جانبازان اعصاب و روان اصفهان کرده‌اند.

شبکه دو چهل‌سالگی را با استعدادیابی و معرفی دستاوردهای انقلاب برای کودکان و نوجوانان در دستور کار قرار داده است. این برنامه نامش «چهل‌برگ» است که تا بیست و دوم بهمن‌ماه پنج‌شنبه و جمعه ساعت ۱۵:۱۵ روی آنتن شبکه دو خواهد بود.

شبکه پنج‌سیما «پیش‌رفته‌ایم» را قدم به قدم تا بلندای چهل سال الگوی پیشرفت ایران به زودی روی آنتن خواهد برد. در کنار این برنامه‌ها شبکه آموزش میان‌برنامه‌ای ۵ دقیقه‌ای را در ۱۰۰ قسمت تولید کرده که هر روز ساعت‌های ۸، ۱۱، ۱۳، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ روی آنتن می‌برد. این میان‌برنامه برای نمایش هویت‌های ارزشی و ملی به شکل نویی، دستاوردهای انقلاب را مطرح می‌کند.

نام برنامه شبکه‌قرآن هم «عقیق» است که پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می‌رود و مستند متفاوتی از سبک زندگی اساتید برجسته قرآنی است که چهل سال رشد کرده‌اند.

البته در شبکه دو سیما برنامه «چله انقلاب» و «چهل چراغ انقلاب»، شبکه پنج سیما «چهل سالگی» و «چهل» و شبکه آموزش هم «چهل شاهد» در دستور کار است که به زودی روی آنتن خواهند رفت.

نمایش چهل‌سالگی انقلاب در رادیو

علیرضا حبیبی مدیر رادیو انقلاب که مسئول چهل‌سالگی معاونت صداست نیز در گفتگویی با یک خبرگزاری  گفت: رادیو انقلاب به صورت ۲۴ ساعته بر روی موج اف.ام با ۲۱ عنوان برنامه زنده و ۲۴ عنوان برنامه تولیدی به صورت شبانه‌روز از نوزدهم آبان تا نوزدهم اسفندماه در خدمت ملت ایران است. تنوع موضوعی در همه ساختار رادیو انقلاب دیده شده چه از حیث تاریخ انقلاب اسلامی و تولید مستندهای متنوع در حوزه‌های مفاخر انقلاب، خیانت‌های دوران پهلوی، مستند امام خمینی(ره)، مستند پیشرفت استان‌ها و مستند سرداران شهید وجود دارد.

او همچنین به اقدامات مهم شبکه‌های رادیویی در بهار چهل سالگی انقلاب هم اشاره کرد که به قرار زیر است:

رادیو ایران با ۲۰ برنامه و(مینی فیچر) مستند داستانی کوتاه

در«چلستون» دستاوردهای انقلاب در زمینه های اقتصادی ، فرهنگی ، نظامی و ... ، طی چهار دهه انقلاب شکوهمند اسلامی،«روی دیگر تاریخ» سینمای قبل از انقلاب و چگونگی استفاده ابزاری از زنان به عنوان بازیگر و کارگردان بررسی می‌شود.

ضمن اینکه در «پیشران» با مدیران ، معاونین و مسئولان ارشد کشور در چهلمین سال انقلاب اسلامی با هدف بررسی گذشته برای برداشتن گامهای حساب شده در راستای رسیدن به آینده بهتر گفتگو می‌شود.

«دیروزنامه» نگاه نقادانه و طنز به شخصیت های قبل از انقلاب در خصوص شخصیت و عملکرد آنها داردو دستاوردهای علمی و اقتصادی در راستای حمایت از کالای ایرانی بعد از انقلاب تا کنون در «ایران ساز»معرفی می‌شود.

بیانات مقام معظم رهبری در مورد انقلاب ، انقلابی گری، دستاوردها ، دشمن شناسی و....در«نشانی» بازتاب دارد و برنامه صبحگاهی «سلام ایران» به انعکاس نشست چهلمین سال انقلاب که هر شنبه در ستاد چهلمین سال برگزار می شود با عنوان شنبه های انقلاب می‌پردازد.

«ایرانشهر» به موضوع چهل سالگی انقلاب و دستاوردهای انقلاب درباره ی مردم استان های مختلف  و نقش آنها در پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.

همچنین( مینی فیچرهایی) مستندهایی داستانی کوتاه در مورد فرهنگ و هنر انقلاب در  «کافه‌هنر» در خصوص دستاوردهای نظامی ، دفاعی و هنر دفاع مقدس و انقلاب در «پلاک هشت» در خصوص دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان و خانواده در«خانه‌وخانواده»در خصوص دستاوردهای اقتصادی - پرداختن به کالای ایرانی در «نمودار» در مورد مسائل علمی و دستاوردهای علمی انقلاب مانند نانو، برق و ...در«رهاورد» و  بررسی سینمای بعد از انقلاب  در «حوض نقره» پخش می‌شود.

همچنین دستاوردهای احیای محیط زیست کشور در «سیاره‌آبی» بررسی ودر «میزبان» در مورد مسائل اقتصادی، محیط‌زیست و کشاورزی بعد از انقلاب گفتگو می‌شود.

لازم به ذکر است دستاوردهای کشور در روستاهادر برنامه«راهی‌به‌آبادی» و  دستاوردهای حوزه کشاورزی در «سبزینه» معرفی می‌شود.

دو برنامه سیاسی «جهان سیاست» به بررسی و تبیین رویدادها و تحولات مربوط به پیشرفت و دستاوردهای اقتصادی ، سیاسی و دفاعی ، علمی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و ترسیم توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی بر ضد نظام می‌پردازد و «رویای‌اندلس»آشکار نمودن تلاش دشمن برای تغییر رویکرد از اسلام ناب به اسلام التقاطی و بررسی راههای سیاسی ، اقتصادی  و فرهنگی نفوذ دشمن بر ضد جمهوری اسلامی و راهبردهای ایران برای مقابله با نفوذ و بررسی جنگ نرم و روانی است.

رادیو جوان با خط ویژه

رادیو جوان با موضوعات رشد امکانات در اختیار جوانان، فرصت ها برای نخبگان، بستر مناسب برای پیشرفت جوانان، مقابله با سیاه‌نمایی و تطهیر پهلوی، ایجاد و شکست طرح واره‌ها، شکاف دانش و تمرکز زدایی برنامه‌هایی را تهیه و تولید می‌کند.

در برنامه‌های درون شبکه‌ای فرصت های پیش روی نخبگان، که به واسطه پیشرفت‌های کشور، در چهار دهه اخیر به وجود آمده است، در «رادیوچی» بررسی می‌شود.

در«خط ویژه»که برنامه‌ای میان شبکه‌ای است، پیشرفت های علمی کشور در قالب برنامه‌های سی دقیقه‌ای بررسی می‌شود.

«رو در رو+۴۰»نه تنها به بررسی پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی در چهار دهه گذشته می‌پردازد بلکه با استانداران درباره پتانسیل‌های به بار نشسته استان‌ها و ارتقاء سطح زندگی شهروندی در هرگذشته استان در چهار دهه اخیر گفتگو می‌شود.

رادیو تهران در «هوش مشرقی»

رادیو تهران در برنامه‌های شاخص «پارک شهر» با آیتم «تابلو صوتی» نگاهی به چهل سالگی انقلاب در سخنان مبارزان و فعالان انقلاب اسلامی  دارد.ضمن اینکه «تهران من» با هدف افزایش حس تعلق و خودباوری مردم تهران نسبت به استان تهران پخش می‌شود که در آیتم‌های کوتاه گزارشی، زندگی در استان تهران را قبل و بعد از انقلاب اسلامی مقایسه می‌کند.

این رادیو سلسله نشست‌های شنبه‌های انقلاب در چهل موضوع دستاوردها و خدمات چهل ساله کشور با همکاری جنبش مردمی پاسداشت انقلاب کبیر جمهوری اسلامی ایران  را پخش می‌کند و«گفتاورد» به بررسی و تبیین موضوعات اندیشه‌ها و رخدادهای تاریخی مربوط به چهار دهه اخیر از دوران مبارزات انقلاب تا امروز براساس برنامه‌ریزی محتوایی ستاد صدا و کتاب رادیو در بهار چهل سالگی می‌پردازد.

«هوش مشرقی» دستاوردهای امیدآفرین را معرفی کرده و توانمندی های انقلاب را در مقاطع تاریخ چهل ساله ایران در عرصه‌های ورزش، علمی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، سیاسی و سلامت تشریح می‌کند.

ضمن اینکه در برنامه‌ای  کوتاه در قالب CSA  دستاوردها و خدمات چهل ساله کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، دینی و اجتماعی می‌پردازد.

رادیو قرآن  و روایت نشیبا

رادیو قرآن با هفت برنامه «پای رحل استاد»،« مسابقه چهل پنجاه و هفت»،«افق»، «قرآن و انقلاب»،«مهر تابان»، «چهل محفل»و« یک آیه یک قصه» به موضوع  بهار چهل سالگی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

دستاوردهای قرآنی نظام در حوزه کودک و نوجوان دربرنامه «یک آیه یک قصه»با روایت مریم نشیبا  مقایسه می‌شود.ضمن اینکه با حضور قاریان و حافظان و فعالان و مسئولان قرآنی هر استان در برنامه «چهل پنجاه و هفت»،دستاوردهای قرانی انقلاب تبیین می‌شود.«افق» به معرفی  دستاوردهای قرآنی مساجد و مقایسه موسسات و خانه های قرآن  قبل و بعد از انقلاب ، مصوبات قرآنی مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای قرآنی نظام ، جایگاه قرآن در مطبوعات قبل و بعد از انقلاب می‌پردازد.ضمن اینکه دستاوردهای پژوهشی قرآنی انقلاب در مقایسه با قبل از انقلاب در «قرآن و انقلاب» مطرح می‌شود.

فعالیت ها و دستاوردهای قرآنی چهل سال انقلاب در برنامه«مهرتابان» و دستاورچهل محفل به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در «چهل محفل» بیان می‌شود.

«پای رحل استاد» نه تنها به معرفی جلسات قرآن اساتید تهران و شهرستانها می ‌پردازد بلکه به گسترش جلسات قرآنی به برکت پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره دارد.

رادیو معارف با نهضت روح الله

رادیو معارف در برنامه‌های «حدیث آفتاب »، «کلام امام» و « پیام ولایت » به تبیین اندیشه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری می‌پردازد.

 تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی دربرنامه‌ « نهضت روح الله»، تشریح مبانی فقهی وکلامی ولایت فقیه  در درمسیر ولایت »، فرهنگ مطلوب، بایدها و چالش ها  درگفتگو با چهره های شاخص فرهنگی  در «گفتگوی فرهنگی»، آرمان ها و دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی در برنامه های«آسمان هشتم»، «میعاد»، «روایت عشق» ، « شاهد» و « شجره طیبه»،همچنین گفتمان های کلیدی انقلاب اسلامی در برنامه‌های «راهبرد» ، « برای بیداری» و« اندیشه‌ها»، «پرسمان انقلاب»، «سخن انقلاب»، «گفتگوی فرهنگی» دشمن شناسی و دشمنی شناسی در برنامه های « ابلیسیان» و « دسیسه» از دیگر موضوعاتی است که این رادیو در بهار چهل سالگی انقلاب اسلامی به آن می‌پردازد.

رادیو فرهنگ و  شنیدنی‌های تاریخ انقلاب

ویژه ‌برنامه «شنیدنی‌های تاریخ انقلاب « با مروری بر تاریخ شکل گیری انقلاب اسلامی و پساز آن تولید می‌شود.«چهل برگ» با معرفی و مروری بر چهل سال نشر ایران ، «چهل روایت» روایت هایی از هنر و ادبیات انقلاب «سروش» نحوه شکل گیری و تولید سرودهای انقلابی و گفت وگو با هنرمندان این عرصه،«چهل نما» گفت وگو با هنرمندان شاخص تئاتر و سینما درباره دستاوردهای این حوزه پس ازانقلاب است.

«رستاخیز کلمات»با موضوع نقد و بررسی زندگی و آثار شاعران برجسته و تاثیرگذار انقلاب، «مسابقه ۵۷ – ۹۷» تاریخ انقلاب اسلامی و رویدادها و دستاورد های فرهنگی-تاریخی پس ازپیروزی انقلاب اسلامی،« چله بهار» معرفی شاعر و پخش سرودهای انقلابی و« رهاورد» دستاورهای انقلاب اسلامی در حوزه علم وفناوری از دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی است.

رادیو سلامت و معرفی تولیدات دانش بنیان

این شبکه رادیویی با برنامه‌های «کارنامه» معرفی تولیدات دانش بنیان در حوزه سلامت، «رویش» برنامه ترکیبی نمایشی از دستاوردهای حوزه سلامت با معرفی بنیان گذاران آن،«فردای روشن» بیان پیشرفتها و دستاوردهای حوزه سلامت، «با نخبگان» معرفی نخبگان حوزه سلامت به منظور الگوسازی، «چشم‌انداز»، «زنان جامعه من» معرفی زنان فعال و تاثیرگذار جامعه به موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

رادیو گفت‌و ‌گو درگذر از بحران

این شبکه رادیویی نه تنها در برنامه‌های روتین گفتگوهای سیاسی،علمی و اقتصادی به موضوع انقلاب اسلامی می‌پردازد، بلکه در ویژه برنامه‌های «عصر خمینی» به تأثیرات انقلاب اسلامی بر حوزه‌های نظریه‌های انقلاب و روابط بین‌الملل و بازتاب های آن در سطح منطقه و جهان، «دستاورد» تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های اقتصادی، «در مسیر انقلاب«، «راهی که آمده‌ایم» تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری، رشد و شتاب علمی، تولید علم  در چهل سال گذشته می‌پردازد.ضمن اینکه «گذر از بحران» برنامه‌ای با ساختار مستند درخصوص چگونگـی مواجهه جمهوری اسلامـی ایــران با بحران‌هـای پیش‌روی خود در دوران پس از انقلاب است.

رادیو ورزش  و بیان تاریخ شفاهی ورزش ایران

این شبکه رادیویی در ویژه برنامه«تاریخ شفاهی ورزش ایران» از زبان مدیران و مسئولان ورزشی به تاریخ ورزشی  پس از انقلاب  می‌پردازد.«دستاورد» با کارشناس مجری خسرو والی‌زاده به تحلیل دستاوردهای حوزه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای پس از انقلاب با حضور مسیولین حوزه ورزش می‌پردازد.

«ایران‌ما» میزان پیشرفت حوزه‌های متولی ورزش در استان‌ها پس از انقلاب را پیگیری می‌کند و «بانوی قهرمان» به تحلیل و انعکاس افتخار آفرینی بانوان در میادین ورزشی می‌پردازد.

رادیو اقتصاد با خدمتی بی‌منت

این شبکه رادیویی در برنامه‌های «کالای‌ایرانی»،«رهیافت»، «ساعت‌صنعت»،«نودوهشتی‌ها» وبرنامه‌های خبری«روی‌خط اقتصاد»، «روی‌خط‌بازار» و «روزازنو» به موضوع چهلمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌پردازد. اماویژه‌برنامه«خدمت‌بی‌منت» با هدف معرفی یک روستا از هر استان که در طول ۴۰ سال به شاخص های رشد و توسعه رسیده است و در قالب مستندی گزارشی در روستاها تهیه می‌شود . در ساخت این برنامه رعایت قالب مستند گزارشی است؛ با ورود به روستا صحبت و گپ و گفت با روستائیان یا دهیار اعضای شورای شهر و حتی متناسب با نیازهایشان، با مسئولین مرتبط هم گفتگو می‌شود . در ساخت این برنامه سعی می‌شود ضمن حفظ فضای بکر و اصالت روستایی، از موفقیت‌ها، زیر ساخت‌ها و ظرفیت های آن روستا در بخش های مختلف صحبت شود.

رادیو نمایش با تولید ۴۰ کتاب گویا، ۴۰ نمایش تک قسمتی و یک «گیومه»

اداره کل هنرهای نمایشی با توجه به اهمیت دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد نسبت به تدوین مصوبات اقدام کرده است.تولید ۴۰ نمایش تک قسمتی مشترک با رادیو انقلاب ، ۴۰ کتاب صوتی ناهید، خاطرات ایران، نرگس، سیاه چمن، خاطرات مرضیه ،کارآگاه سرکرده، تی لم،انگشت مجسمه، فصل کوچ چلچله، افرا، فصل کبوتر،زمستان بی‌شازده،سرو بلند گوراب، برخورد،زیتون سرخ،روایتی ساده از ماجرایی پیچیده،شباویز، شانزده سال، تالار پذیرایی پایتخت، خداحافظ سالار، ای کاش گل سرخ نبود، قرار بانه، سفر سرخ، شب ناسور، گلوله‌های کاغذی، لتاک، شش و پنجاه‌ونه، انجمن مخفی، از دانشگاه تا شکنجه‌گاه، من پسر شاه نیستم، رسم دلداگی، نقاش سرزمین ملائک، زخم سکوت ، منتظرش بودند، صریر صبر، شهود، با دستهای بسته پرواز، ریام، می‌شود از اینجا فرار کرد، پای یه عشق دیگه در میونه از دیگر تولیدات این شبکه‌رادیویی است.

دربرنامه زنده گیومه  « نشست شنبه های  انقلاب» به صورت اختصاصی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی پوشش داده می شود. لازم به ذکر است از آنجا که رویکرد این برنامه فرهنگی هنری   می باشد دراین راستا به موضوعات تئاتر، سینماومساجد به صورت کامل پرداخته شده است.

تولیدات چند رسانه‌ای رادیو

در سایت کتاب گویای ایرانصدا تعداد ۳۱ کتاب ویژه انقلاب اسلامی در دو قالب نمایشی (۱۸) و روایی (۱۳) که تعداد ۹ کتاب گویا  تولید اختصاصی ایرانصدا می باشد وکتاب نمایشی ساکن طبقه وسط بصورت " سه بعدی" تهیه شده است .  همچنین در سایت موسیقی ایرانصدا تعداد ۱۳۶ قطعه موسیقی ، ۲ مجموعه پادکست با اطلاعات کامل ویژه انقلاب اسلامی بارگذاری شده است که قابل مشاهده می باشد . در ایرانصدا تعداد ۴۳ مستند صوتی ویژه انقلاب اسلامی تهیه و بارگذاری شده است .از مستند های شاخص میتوان به مستند " فرح پهلوی " اشاره کرد.

رادیو پیام با پیام خدمت

با وجودی که ساختار رادیو پیام به صورت زنده ، ترکیبی ساده است که به چهار بخش موسیقی ، گفتار ، خبر و برنامه های کوتاه مدت تقسیم بندی می شود .در برنامه‌۹۰ثانیه تا ۳ دقیقه «پیام خدمت» دستاوردهای انقلاب از زبان  بزرگان بیان می‌شود.در «سکانس انقلاب» موسیقی فیلم‌ها و سریال‌های انقلابی پخش می‌شود.«سرود انقلاب» به صورت میان برنامه پخش می‌شود و «یک مسابقه یک پیام»اولین برنامه تعاملی رادیو پیام است، که مخاطب در آن مشارکت  دارد و به صورت مسابقه اجرا می‌شود.«شنبه‌های انقلاب» از دیگر برنامه‌های ویژه است.

رادیو آوا و ترانه‌های انقلاب

ساختار رادیو آوا به صورت زنده ترکیبی و ساده است که به دوبخش موسیقی و کلام تقسیم‌بندی می‌شود . «ترانه انقلاب» و « گفتار متناسب با موضوعات روز و تقویم» از اقدامات محتوایی این رادیو است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.