چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲

دوازدهمین جشن منتقدان سینما برگزار شد؛

«مغزهای کوچک زنگ زده» رکورددار دریافت جوایز/ از عدم حضور نامزدها تا تکه پرانی منتقدان به یکدیگر/ تأکید بر وادادگی منتقدان از سوی یک منتقد!

دوازدهمین جشن منتقدان

سینماپرس: دوازدهمین جشن انجمن منتقدان ونویسندگان سینمای ایران شامگاه سه شنبه در ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش سینماپرس در ابتدای این مراسم تصاویری از درگذشتگان یک سال گذشته سینمای ایران به صورت نماهنگ پخش شد.

سپس جعفر گودرزی دبیر این دوره از جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی در بخشی از سخنرانی خود  گفت: متاسفانه جشنواره های متعدد تبدیل به دورهمی شده اند و همین مساله سبب شده است تا سینما به بزنگاه های فکری نیاز داشته باشد و در این میان منتقدان و نویسندگان سینمای ایران می توانند در روند روشن کردن راه های مناسب برای مدیران سینمایی و سینماگران تاثیرگذار باشند.  

پس از اظهارات وی، در بخش ۴۰ سال سینمای کودک، احد میکاییل زاده جواد طوسی و جعفر گودرزی روی صحنه آمدند تا جوایز را اهدا کنند که جایزه بهترین فیلمنامه به «باشو غریبه کوچک» بهرام بیضایی اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی به کیومرث پوراحمد برای «قصه های مجید» اهدا شد. وی پس از دریافت جایزه اش گفت: برخی از منتقدان جوان فکر می کنند من از «قصه های مجید» کارگردان شدم اما من قبل از آن در کانون پرورش فکری کارگردان بودم.

وی افزود: ای کاش در طول ۲۸ سال یکی از مدیران دولتی می گفت بیا یک فیلم دیگر بساز، اما هربار به من می گویند سرمایه گذار بیاور. به غیراز آقای جعفری جلوه در بنیاد فارابی و رضاداد که حمایت کوچکی از من کردند دیگر مدیران فارابی از من حمایت نکردند و برای آنها من و یک جوان تازه کار که کسانی پشتش هستند فرقی نمی کند که هیچ، تازه آن کارگردان مهمتر است.

پوراحمد همچنین اشاره کرد: طرف در سینما ۳۰ سالش است ولی دفترش اندازه کل زندگی من است.

بزرگداشت ها بخش بعدی این مراسم بود. اولین بزرگداشت مربوط به اسحاق خانزادی صداگذار سینمای ایران بود. در این بخش محمود سماک باشی، محمدرضا دلپاک و رضا درستکار روی صحنه آمدند و از اسحاق خانزادی تجلیل کردند.  

وی بعد از دریافت لوح تقدیر گفت: نزدیک به ۶۰ سال است که با میکروفن ها دوست هستم.

در ادامه این مراسم بزرگداشت سعید عقیقی فیلمنامه نویس برگزار شد. برای تجلیل از این نویسنده سعید قطبی زاده و جواد طوسی روی صحنه آمدند.  

قطبی زاده گفت: هروقت از فیلمسازان «خوب» می نویسیم بهترین منتقد هستیم اما وقتی یک نقد کوچک می کنیم باید منتظر واکنش های شدید باشد. اینجا آمده ام تا بگویم کاری که عقیقی در گذشته کرده است در آینده سینمای ایران دیده می شود.  

جواد طوسی نیز بیان کرد: سعید عقیقی یک ویژگی دارد و آن این است که نخبه گرایی فرهنگی را از دیدگاه خود بررسی می کند و همین مساله سبب شده است تا دوستان و دشمنان زیادی داشته باشد. طوسی سپس به اظهاراتی از قول هوشنگ گلمکانی در رابطه با سعید عقیقی پرداخت که این امر واکنش گلمکانی را در پی داشت به نحوی که فرزاد حسنی به عنوان مجری مراسم این حق را به گلمکانی داد که از خود دفاع کند و همین امر باعث شد تا گلمکانی بعدتر از طوسی گلایه نماید.

عقیقی بعد از دریافت تندیس خود گفت: من بسیار آدم بی رحمی هستم و بی رحم ترین فیلمنامه تاریخ سینمای ایران یعنی شب های روشن را نوشته ام. اولین بار که وارد استودیو صدا شدم با اسحاق خانزادی روبرو شدم.  

وی افزود: لازم است در سینما عمیق تر حرف بزنیم، اگر ضعفی در سینما است می توانیم با نقد آن را پر کنیم.

در بخش دیگری از مراسم تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خطاب به کیومرث پوراحمد گفت: وظیفه ما این است که از کارگردانانی مانند شما حمایت کنیم و ما نیز در بنیاد سینمایی فارابی مانند دیگر آثارتان از شما حمایت می کنیم.  

در ادامه کلیپ بزرگداشت اصغر رفیعی جم‌ فیلمبردار سینمای ایران با صحبت های مسعود کیمیایی و سیروس الوند درباره او و حرف های خودش و در انتها، پیام بهرام بیضایی روی پرده رفت. بهرام بیضایی در سخنانی گفت: فاصله طولانی همکاری ما گردن بیکاری های من است.

علیرضا داوودنژاد، سیروس الوند و مهرزاد دانش در این بخش روی سن رفتند و تندیس اصغر رفیعی جم را به او اهدا کردند.

سیروس الوند در سخنان خود به جایگاه مهم فیلمبرداران سینمای ایران اشاره کرد. وی همچنین گفت: می روند از آن سوی دنیا استرارو را می آورند آنهم در حالی که ما فیلمبرداران خوبی داریم.

در این بخش سیروس الوند گفت: برای من جالب است در این شب بهرام بیضایی و کیومرث پوراحمد جایزه می گیرند در حالی که منتقدان ما گذشته را نفی می کنند. نقد مثل آیینه است و سینما نیازمند آیینه است. فیلمبرداران سینما هیچ وقت به خوبی دیده نشده اند. فیلمبرداران اولین کسانی هستند که فیلم های ما را می بینند و خوشحالم که منتقدان گذشته سینمای ایران را به خاطر آوردند.

الوند: برای من جالب است در این شب بهرام بیضایی و کیومرث پوراحمد جایزه می گیرند در حالی که منتقدان ما گذشته را نفی می کنندداوودنژاد نیز بیان کرد: اصغر رفیعی جم بسیار خوب می بیند و ما از گذشته های دور با هم هستیم.  

مهرزاد دانش نیز تاکید کرد: فهم این فیلمبردار از درام، ریتم و نور کاملا به جا و مشخص است.  

رفیعی جم گفت: امیدوارم امسال هم کار خوب از من ببینید.

مهرزاد دانش در ادامه این مراسم گفت: مایل بودم در مراسم سینمایی که به اسم منتقد نامگذاری شده است هویت منتقدانه نیز وجود داشته باشد. من هیچ تفاوتی بین این جشن و دیگر مراسم های سینمایی نمی بینم. ما منتقدان و خبرنگاران سینمایی ستارگان خاموش سینمایی هستیم. اگر جایزه ای امشب اهدا می شود بگذاریم نقدی نیز صورت گیرد. بهتر است خودمان قدر خود را بدانیم. متاسفانه بسیاری از منتقدان نسبت به سینما دچار وادادگی شده اند و این اصلا خوب نیست.

اسامی کامل برگزیدگان دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به شرح زیر است:
جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (فیلمسازان اول) : نیما اقلیما برای فیلم «امیر»  
تندیس بهترین چهره پردازی: سعید ملکان برای «تنگه ابوقریب»
تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی برای فیلم «تنگه ابوقریب»
تندیس بهترین موسیقی متن: سهراب پورناظری برای فیلم «شعله ور»
بهترین مهندسی صدا: طاهر پیشوایی و علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام»
بهترین تدوین: مهدی سعدی و هومن سیدی برای فیلم «مغزهایکوچک زنگ زده» ‌
بهترین فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «تنگه ابوقریب»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: فرهادی اصلانی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد»
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی برای فیلم  «شعله ور»
بهترین بازیگر نقش اول مرد: نوید محمدزاده برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن: باران کوثری برای فیلم «عرق سرد»
بهترین بازیگر نقش اول زن: سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب»
دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه: حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست برای فیلم «شعله ور»
بهترین فیلمنامه: هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»
بهترین کارگردانی: هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»
بهترین فیلم: «مغزهای کوچک زنگ زده»

همچنین جوایز بهترین‌های سینمای کودک و نوجوانان ۴۰ سال گذشته به نظر منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اهدا شد به:

بهترین فیلم: «باشو غریبه‌ای کوچک»  و «خانه دوست کجاست»

بهترین کارگردان: کیومرث پوراحمد

بهترین بازیگر کودک مرد: مهدی باقربیگی و فرخ هاشمیان

بهترین بازیگر زن: ترانه علیدوستی و مینا محمدخانی 

اما این مراسم سرشار از حواشی بسیار بود! 

محسن امیریوسفی در بخشی از این مراسم گفت: خوشحالم که در این جشن برخلاف جشن های محافظه کار نام کارگردانی که ستون سینمای ایران است برده شد و آن بهرام بیضایی است و این تفاوت بزرگ این جشن با جشن های دیگر است.

معلوم نیست چرا این فیلمساز تا این میزان دنبال تابوشکنی است! 

این مراسم با تاخیر نسبتا طولانی برگزار شد. ازدحام بیش از حد مردم در خیابان مقابل ایوان شمس و سخت گیری برای حضور افراد در سالن مراسم به شدت به میزان این ازدحام افزوده بود و این اتفاق در حالی بود که افراد بعد از گذر از در ورودی ایوان شمس برای ورود به سالن مراسم دچار مشکل شده و افراد توسط تیم تشریفات و حراست به صورت گزینشی به سالن راه داده می شدند. این اتفاق صدای اعتراض بسیاری از منتقدان را بلند کرده بود که اگر این جشن ما است این افراد چرا باید اول به سالن بروند؟ همچنین حضور پررنگ ادمین های کانال های تلگرامی در این مراسم و حضور آن ها در ردیف های اول مراسم باعث حیرت شدید اهالی رسانه شده بود! اهالی رسانه مرتب از خود این سوال را می کردند که چرا باید این افراد فاقد هویت و وجهه رسمی در این مراسم و در ردیف های ابتدایی حضور داشته باشند!

برخی از منتقدان سینما با انتقاد از وادادگی و انفعال انجمن منتقدان گلایه ها و اعتراض های خود را ابراز می کردند که از جمله آن ها مهرزاد دانش بود.

اظهارات جواد طوسی از قول هوشنگ گلمکانی در این مراسم باعث واکنش گلمکانی و به نوعی جدال لفظی میان این ۲ منتقد شد.

برخی از چهره های مطرح که در این مراسم جزو کاندیداهای اصلی بودند در مراسم حضور نداشتند که از جمله آن ها لیلا حاتمی، باران کوثری، پیمان معادی، سیامک انصاری، لیلی رشیدی، خسرو ملکان و... بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.