سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹

اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه «ده» برگزار شد

اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه «ده»

سینماپرس: اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «ده» ۲۶ آذرماه با حضور اعضای هیات داوران در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم که بر خلاف دیگر مراسم این‌چنینی مجری نداشت، تارا قنواتی‌زاده مدیر جشنواره و علی صمیم از مجموعه جوانان برگزارکننده جشنواره توضیحات مختصری درباره جشنواره فیلم کوتاه «ده» و ورک‌شاپ‌های این جشنواره که در فصل بهار برگزار شده بود ارائه دادند و پس از آن اسامی اساتید ورک‌شاپ‌های جشنواره را اعلام کردند.

در ادامه ویدئویی از برگزاری این ورک‌شاپ‌ها به نمایش در آمد.

پس از آن قنواتی‌زاده توضیح داد: بیش از ۱۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از بررسی توسط دبیرخانه ۲۴ فیلم به دست هیات انتخاب متشکل از هوتن حق‌شناس، مرتضی فرشباف، بهرام بدخشانی، سعید نجاتی، رامتین شهبازی و وحید وکیلی‌فر رسید. هیات انتخاب از میان این آثار ۱۰ فیلم را برای داوری انتخاب کرده و در اختیار هیات داوران متشکل از حسن فتحی، مهتاب کرامتی، محمود کلاری، بهرام دهقانی، ستار اورکی، دکتر احمد الستی و محمد اطبایی قرار دادند.‌

در ادامه کلیپی از جلسات هیات انتخاب و همچنین ویدئویی شامل برش‌های کوتاهی از ۱۰ فیلم انتخاب شده به نمایش در آمد.

پس از آن قنواتی‌زاده با بیان اینکه در این دوره موسسه کارنامه، سایت خبری فیلم‌نت نیوز، خانه موزه استاد انتظامی، موزه سینما، فروشگاه اینترنتی سفیر، باراکا فیلم و کافه گیوا هر یک به نوعی از جشنواره فیلم کوتاه «ده» حمایت کردند از نگار اسکندرفر مدیر موسسه کارنامه خواست چند کلامی درباره این جشنواره صحبت کند.

نگار اسکندرفر بیان کرد: من خیلی خوشحالم که برای دومین بار در جشنواره فیلم کوتاه «ده» در کنار شما هستم. دو سال پیش جوانی از دانشجویان کارنامه به نام محمد صفرزاده پیش من آمد و گفت ما ده نفر از بچه‌های کارنامه هستیم که می‌خواهیم جشنواره‌ای با عنوان «ده» به یاد آقای کیارستمی برگزار کنیم و می‌خواهیم شما به ما کمک کنید. به او گفتم من خیلی اهل فستیوال برگزار کردن نیستم اما هر کسی کاری را تا جایی پیش ببرد حتما حمایت می‌کنم. اما الان درباره کیارستمی نه می‌خواهم فستیوالی ببینم، نه بشنوم. او رفت و چند ماه بعد برگشت و دیدم کارهای زیادی انجام داده، با هیات داوران و هیات انتخاب صحبت کرده بود و با همین گروه و با پول توجیبی‌های خودشان بخش زیادی از کار را پیش برده بودند.

او ادامه داد: من همیشه وظیفه خودم می‌دانم از دانشجویانی که تلاشی می‌کنند، حمایت کنم تا کارشان خوب پیش برود. این جشنواره سال گذشته برگزار شد و من همیشه به صفرزاده می‌گفتم این جشنواره قرار است یک جشنواره دانشجویی خیلی ساده باشد و اگر بخواهید پرزرق و برق باشد از این حالت دانشجویی خارج می‌شود، به‌ویژه که اسم عباس کیارستمی را همراه دارد.

اسکندرفر اظهار کرد: امسال هم به همت صفرزاده و دوستانش بدون هیچ‌گونه حمایت مادی تعداد زیادی ورک‌شاپ برگزار شد. اگر اینجا صحبت می‌کنم دلم می‌خواهد به گوش کسانی که پول زیادی در سینما خرج می‌کنند برسد که اگر این جوانان به آنها مراجعه کردند، هیچ اشکالی ندارد از اینها هم حمایت کنند. امیدوارم در سال آینده به قدری استقلال و تجربه پیدا کرده باشند که دوستانی که امکان اقتصادی دارند به آنها اعتماد کنند و کمکشان کنند که سومین دوره را راحت‌تر برگزار کنند.

او در ادامه گفت: اساتیدی که در ورک‌شاپ‌ها و هیات‌های انتخاب و داوری دعوت این بچه‌ها را قبول کردند و تقریبا به هیچ‌کدام از آنها من تلفن نزدم که بگویم از اعتبار موسسه استفاده کردم، خود بچه‌ها توانستند توجه آنها را جلب کنند و من هم از آنهاتشکر می‌کنم و سپاسگزارم.

اسکندرفر با بیان خاطره‌ای گفت: یکی از نزدیکان من در دانشگاه صنعتی شریف درس می‌داد. من روشی را از او آموختم که در پایان هر سال دو سه نفر از دانشجویانش را انتخاب می‌کرد، مبلغی مطابق با عرف روز جامعه و یک اتاق در اختیار انها قرار می‌داد و می‌گفت من یک سال بعد به سراغتان می‌آیم که ببینم در این مدت چکار کرده‌اید. تا زمانی که در ایران بود ۲۳ شرکت در رشته الکترونیک زیر نظر خودش داشت که همه این شرکت‌ها را این دانشجویان بعد از یک سال راه‌اندازی و به ثمر رسانده بودند و من این نکته را از او آموختم که اگر این فرصت و امکان را در اختیار جوانان قرار دهیم حتما نتیجه خوبی عاید آنها، ما و جامعه می‌شود.

او در پایان از مهتاب کرامتی، محمود کلاری، ستار اورکی، دکتر الستی و محمد اطبایی اعضای هیات داوران و همچنین محمدرضا دلپاک که دبیری جشنواره را به عهده گرفته تشکر کرد.

در ادامه تیزری از جشنواره با صدای عباس کیارستمی به نمایش در آمد.

در ادامه علی صمیم توضیح داد: به دلیل شباهت تندیس ما به تندیس بخش فیلم کوتاه جشن خانه سینما ناچار شدیم تندیس جدیدی طراحی کنیم که متاسفانه به دلیل کمبود وقت تنها یک‌نمونه از تندیس‌ها به دستمان رسید. بنابراین ناچاریم پس از آماده شدن تندیس‌ها آنها را به دست صاحبانشان برسانیم.

پس از آن محمدرضا دلپاک دبیر این دوره از جشنواره با حضور روی سن ضمن تشکر از هیات داوران بیان کرد: امیدوام این بچه‌های ده به علاوه صفر بتوانند یک روزی یک آکادمی دانشجویی راه بیاندازند و از همه جای دنیا افرادی را دعوت کنند که به عنوان داور در این جشنواره حضور داشته باشند. به دلیل اینکه این جشنواره به نام بزرگ عباس کیارستمی است، خواهش می‌کنم چند دقیقه‌ای برای او دست بزنید.

او در ادامه گفت: وقتی با کیارستمی کار می‌کردم از او پرسیدم که چرا با وجود تعداد زیاد کارهایی که انجام دادم هنوز اضطراب دارم و او گفت اگر بگویی بلدم باختی، همین اضطراب موجب بروز خلاقیت می‌شود.

دلپاک در ادامه به خاطرات دیگری از کیارستمی اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها چیزهای زیادی از او یاد گرفتم که مهم‌ترین آنها این بود که جوینده یابنده است اما روزی به جایی می‌رسی که می‌گویی مجو تا بیابی. امیدوارم همه ما روزی به جایی برسیم که عباس کیارستمی رسید. او هیچ‌وقت جست‌وجو نمی‌کرد، فقط می‌گفت من مثل یک عروس حجله نشسته‌ام و همه چیز به سمتم می‌آید.

پس از آن با حضور اعضای هیات داوران جوایز این دوره از جشنواره به شرح زیر اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه توسط ستار اورکی به سیاوش شهابی برای فیلم «تشریح» اهدا شد.

اورکی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره گفت: در این چند روز با جوان‌هایی آشنا شدم که بسیار پویا، فهیم و با استمرار در کارشان هستند. این روزهایی که برای جوانان تلخ است و اغلب در حال مهاجرت هستند می‌بینیم دوستانی هستند که اینگونه کار می‌کنند و به ما هم انگیزه می‌دهند.

سیاوش شهابی پس از دریافت جایزه‌اش ضمن بیان اینکه دریافت این جایزه برایش غافلگیرکننده بوده گفت: از هیات انتخاب تشکر می‌کنم که فیلم مرا جزو ۱۰ فیلم انتخاب کردند. فکر می‌کنم این جایزه با توجه به ترکیب هیات داوران و اینکه نام عباس کیارستمی را دارد می‌تواند برای من مهم‌ترین جایزه در عرصه فیلم کوتاه باشد.

جایزه بهترین بازیگر زن توسط مهتاب کرامتی به ندا جبرئیلی برای بازی در فیلم «در بین» ساخته علی یار راستی اهدا شد.

مهتاب کرامتی هنگام اهدای این جایزه بیان کرد: خوشحالم که در جمع کسانی هستم که فیلم کوتاه برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این جشنواره به قدری فیلم‌های کوتاه خوب دیدم که واقعا تبریک می‌گویم به دوستان زیرا مطمئنم زحمت زیادی برای انتخاب فیلم‌ها کشیدند چون همه فیلم‌ها فوق‌العاده بودند. همچنین وقتی شنیدم این تعداد ورک‌شاپ در این جشواره برگزار شده، واقعا باید به شما تبریک گفتم. مطمئنم همانطور که تا الان پیش رفته‌اید، در سال‌های بعد آینده درخشانی خواهید داشت. بازی‌های خیلی درخشانی در این فیلم‌ها دیدیم اما متاسفانه در مسابقه ما تنها می‌توانیم یک جایزه بدهیم.

ندا جبرئیلی پس از دریافت جایزه‌اش ضمن تشکر از اهیات انتخاب و داوری و عوامل فیلم «در بین» گفت: در این جشنواره بازیگران بسیار خوبی بودند که با حضور آنها دریافت این جایزه موجب افتخار من است. من این جایزه را برای دهمین فیلم کوتاهم دریافت کردم و از این بابت نیز برایم خیلی جذاب است.

جایزه بهترین بازیگر مرد توسط محمد اطبایی به علیرضا ثانی‌فر برای بازی در فیلم «تشریح» ساخته سیاوش شهابی اهدا شد.

علیرضا ثانی‌فر پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خیلی خوشحالم از جشنواره‌ای جایزه می‌گیرم که با نام عباس کیارستمی مزین شده است. علاوه بر تشکر از تمام بچه‌های تیم این فیلم می‌خواهم بگویم که انتخاب شدند از سوی چنین هیات داورانی به من اعتماد به نفس می‌دهد.

جایزه بهترین کارگردانی توسط محمود کلاری به سیاوش شهابی برای فیلم «تشریح» اهدا شد.

محمود کلاری هنگام اهدای این جایزه به بیان خاطره‌ای از عباس کیارستمی و دیدگاه او در رابطه با فیلم کوتاه و فیلم تجربی پرداخت و گفت: ما در ایتالیا فیلم اپیزودیک «تیکت» را فیلمبرداری می‌کردیم و یک سمیناری در جزیره کوچکی در جنوب ناپل برگزار می‌شد با عنوان «سینما و فلسفه» و ما برای حضور در این سمینار به آنجا سفر کردیم. بزرگان زیادی از سینمای جهان در آن سمینار حضور داشتند و از آقای کیارستمی فیلم «پنج» را نمایش می‌دادند. پی از نمایش فیلم «پنج» ایشان گفت‌وگوی کوتاهی داشتند و درباره سینمای ایران صحبت کردند. وقتی فیلم شروع شد آقای کیارستمی به آرامی به من گفت که من دارم می‌روم بیرون. ما ردیف اول نشسته بودیم و همه پشت سر ما نشسته بودند، به همین دلیل بیرون رفتن برای من قدری سخت بود و در سالن ماندم. بعد از چند دقیقه فکر کردم که صاحب فیلم رفته پس من برای چه اینجا مانده‌ام و به آرامی سالن را ترک کردم و پیش آقای کیارستمی در کافه‌ای کنار ساحل که همیشه به آنجا می‌رفت، رفتم و از ایشان درباره خروجشان از سالن پرسیدم. ایشان گفتند: بعضی از فیلم‌ها برای ساختن هستند، خیلی مهم نیست برای دیدن.

او ادامه داد: فیلم اکسپریمنتال از نقطه نظر ایشان یک سری از فیلم‌هایی بود که وقتی شما فکر می‌کنید لازم است ساخته شود، باید بسازید و این عرصه یعنی فیلم کوتاه و جوانانی مثل شما این موقعیت را دارند که ایده‌هایی را بسازند که الزاما قرار نیست در سینما نمایش داده شود و بفروشد. این یک شانس بزرگ است.

کلاری تاکید کرد: یک نکته دیگر که خیلی مهم است این است که این جوایز به واقع با اکثریت آرا به نتیجه رسیده است. هیچ یک از داوران حتی در یک مورد هم تردید نداشتند.

سیاوش شهابی پس از دریافت جایزه‌اش گفت که این جایزه را با کارگردان‌های ۹ فیلم دیگر شریک خواهد شد.

جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه «ده» توسط محمدرضا دلپاک به مریم کوهکی و سوگل شهابی برای تهیه‌کنندگی فیلم «تشریح» اهدا شد.

دلپاک هنگام اهدای این جشنواره از حسن فتحی و بهرام دهقانی که در مراسم حضور نداشتند تشکر کرد.

آخرین جایزه این مراسم جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بود که توسط دکتر احمد الستی به دلاور دوستانیان برای فیلم «داستان فیکا و فیدان» اهدا شد.

دکتر احمد الستی هنگام اهدای این جایزه گفت: این جشنواره، جشنواره‌ای بسیار فروتن با فیلم‌های بسیار خوب بود که انتخاب بهترین‌ها از میان این آثار کار بسیار مشکلی بود.

دلاور دوستانیان پس از دریافت جایزه‌اش گفت: در پنج ماه اخیر این پنجمین جایزه‌ای است که برای فیلم  «داستان فیکا و فیدان» گرفته‌ام اما این جایزه برایم بسیار مهم است زیرا نام آقای کیارستمی را به همراه دارد.

پایان بخش این مراسم عمس یادگاری هیات داوران و برگزیدگان و نمایش فیلم کوتاه «تشریح» بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.