سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

کلاهبرداری از تهیه کنندگان سینما در یوتیوب

یوتیوب

سینماپرس: به گفته سخنگوی انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران عده ای سودجو با انتشار فیلم ها در بستر یوتیوب از پرداخت حق السهم صاحبان فیلم ها خودداری می کنند.

به گزارش سینماپرس، هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران کلاهبرداری از طریق یوتیوب و نبود هماهنگی برای واگذاری فیلم به نتفلیکس را مورد ارزیابی قرار داد.

مرتضی شایسته سخنگوی انجمن عنوان کرد: در پی پیگیری چندتن از تهیه کنندگان جوان و گزارش آنها به هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران، متوجه شدیم که بیش از سه سال است که جمعی با واگذاری غیرقانونی فیلم های سینمایی و ویدیویی ایرانی برای نمایش در یوتیوب حقوق تهیه کنندگان و صاحبان فیلم های سینمایی را تضییع و از بی اطلاعی این همکاران سوءاستفاده می کنند. این جماعت که عملا به آنها واژه «دزد» را می توان اطلاق کرد از بی اطلاعی برخی تهیه کنندگان سینمای ایران سوءاستفاده کرده و فیلم ها را در یوتیوب ارایه، حق السهم نمایش را دریافت و از پرداخت به تهیه کننده خودداری می کنند.

وی افزود: در این زمینه یک موسسه ویدیویی بیشترین خسارت را به تهیه کنندگان طرف قرارداد وارد ساخته است. این موسسه از قراردادهای خرید حقوق D.V.D سوءاستفاده کرده و در بعضی موارد فیلم ها را به شبکه نمایش ویدیو درخواستی (وی او دی) فروخته و در اغلب موارد نیز فیلم را به عنوان صاحب فیلم و با خیانت در امانت به یوتیوب واگذار کرده است یوتیوب نیز درآمد ناشی از نمایش فیلم ها را به این افراد که خود را صاحب فیلم و یا نماینده صاحب فیلم عنوان کرده اند، پرداخت می کرد. در نتیجه حقوق تهیه کنندگان توسط این موسسه ویدیویی و در برخی موارد نیز افراد دیگر به یغما می رفت.

سخنگوی انجمن عنوان کرد: هیات مدیره انجمن ضمن بررسی ابعاد کامل موضوع، مقرر کرد که اسامی فیلم ها و تهیه کنندگان استخراج و سپس در صورت ندادن حقوق آنها، از این موسسه و دیگر افراد شکایت بشود. ضمنا تهیه کنندگان و مالکان فیلم می توانند مدارک لازم را به دبیرخانه انجمن تهیه کنندگان مستقل واقع در خانه سینما خیابان وصال ارایه کنند تا توسط وکیل انجمن اقدامات قانونی صورت گیرد.

سخنگوی انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران سپس به دستور دیگر هیات مدیره پرداخت و گفت: اخیرا مذاکراتی برای ارایه فیلم به نتفلیکس مطرح شده و برای برخی از همکاران نیز پیام هایی در فضای مجازی ارسال شده است. هیات مدیره بر آن شد تا اولا نمایندگی موسسه مورد نظر از سوی کمپانی نتفلیکس برای خرید فیلم احراز شود دوم اینکه شرایط قرار داد در صورت خرید با اشکال دیگر مشخص شود چراکه تاکنون کلاهبرداری های متعدد به نام این یا آن شرکت معتبر و از جمله همانگونه که اشاره داشتم یوتیوب، شرح داده است.

هیات مدیره انجمن به همکاران تهیه کننده توصیه کرد که تا زمانی که از زیر و بم موضوع کاملا مطلع نشده اند، از عقد قرارداد با مراکز مدعی خودداری کنند.

شایسته گفت: در همین نشست موضوعات مربوط به برخی رفتارهای غیر متعارف معدودی از همکاران تهیه کننده نیز مطرح و مقرر شد در مورد این رفتارها اگر شائبه ظن به صنف را به وجود می آورد، تصمیم گیری شود.

وی در پایان اظهار کرد: هیات مدیره انجمن در پایان از سازمان سینمایی خواست در شرایطی که فیلم های ایرانی برای یافتن سانس نمایش در محظور هستند، اجازه نمایش فیلم های خارجی صادر نشود به ویژه که سال ۱۳۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی اعلام شده است.    

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.