شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

ابتذال و هنجارشکنی در حوزه نمایش/۱

عالم بخش: فقدان قانون گذاری و برخورد سلیقه‌ای باعث وفور «پورنوی گفتاری» در تئاتر و سینما شده است/ قاطبه هنرمندان با نمایش لاکچری مخالفند

حسین عالم بخش

سینماپرس: حسین عالم بخش کارگردان تئاتر در پی تداوم هنجارشکنی های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را در پی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش گفت: فقدان قانون گذاری جدی و برخوردهای سلیقه ای باعث وفور «پورنوی گفتاری» در تئاتر و سینما شده است و متأسفانه این روزها شاهد هنر ناب ایرانی بر اساس قواعد اسلامی نیستیم و همه چیز به حال خود رها شده است.

کارگردان نمایش مذهبی «خاتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چند سال قبل مسئولان حوزه نمایش با در نظر گرفتن شعار «تئاتر برای همه» فعالیت هایی را شروع کردند و اهدافی را در نظر داشتند که همه مردم در همه اقشار و طبقات بتوانند جزو مخاطبان تئاتر باشند و حتی برای این کار مدالیوم زیبایی هم طراحی شد که شعار «تئاتر برای همه» روی آن حک شده بود اما متأسفانه بعد از گذشت سال ها امروزه شاهد آن هستیم که این شعار محقق نشد به نحوی که متأسفانه به دلایل مختلف تئاتر مخاطبان خاصی را دارد و به خصوص همگان نمی توانند از نمایش هایی که با عنوان «نمایش لاکچری» معروف شده اند دیدن کنند.

وی ادامه داد: البته امکان دارد از میان عامه مردم اشخاصی بروند و صرفاً برای رفع کنجکاوی شان و یا گرفتن پز و ژست روشنفکری و هنری ارزان ترین بلیت ها را خریداری کنند و این نمایش ها را تماشا کنند اما قطعاً عامه مردم در این میان جایی ندارند و نمی توانند این آثار را ببینند و حتی ارزان ترین بلیت های این نمایش ها را خریداری کنند.

عالم بخش سپس با بیان اینکه قاطبه هنرمندان با نمایش های لاکچری مخالفند تصریح کرد: متأسفانه مسئولان تئاتر نظرات خود را به صورت رسمی در رابطه با این نمایش ها ارائه نکرده اند و یا نظرات کافی در این زمینه نداده اند. این وظیفه بزرگان و مسئولان حوزه نمایش است که این نمایش ها را مورد بررسی قرار دهند و تشخیص دهند که این نمایش ها معضل محسوب می شوند یا نه!؛ آنچه که اغلب هنرمندان بر آن اتفاق نظر دارند این است که این نمایش ها باعث مهجوریت بیشتر تئاتر می شوند و نباید چنین آثاری روی صحنه برود.

این هنرمند خاطرنشان کرد: بودجه تئاتر همواره بودجه ای اندک و محدود بوده و هنرمندان بزرگ این حوزه هم همواره از این موضوع اطلاع داشته و به همین دلیل هر وقت کاری انجام می دادند با واقف بودن نسبت به مشکلات توقعات آنچنانی برای دریافت دستمزدهای گزاف نداشته اند. تئاتری های واقعی بر این نکته اتفاق نظر دارند که تئاتر باید به گونه ای باشد که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند اما متأسفانه مدتی است این امر به واسطه برخی نمایش ها با قیمت بلیت بسیار بالا از بین رفته است.

کارگردان نمایش عروسکی «دهکده هاپوخان» در پاسخ به این پرسش که نظر شما در رابطه با با ادامه ناهنجاری ها در عرصه تئاتر کشور که چندی قبل واکنش یکی از مراجع بزرگوار تقلید نسبت به رواج استفاده از کلاه گیس در نمایش ها را در پی داشت چیست و فکر می کنید چرا حوزه نمایش کارش به جایی رسیده که برای جذب مخاطب بیشتر مبادرت به چنین کارهای خلاف شرع  و عرف و ناشایستی می کند اظهار داشت: فقدان قانون گذاری جدی و برخوردهای سلیقه ای باعث وفور «پورنوی گفتاری» در تئاتر و سینما شده است و متأسفانه این روزها شاهد هنر ناب ایرانی بر اساس قواعد اسلامی نیستیم و همه چیز به حال خود رها شده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال قبل با یکی از دوستان در مورد تئاتر آزاد بحث شد من گفتم طنز اگر بخواهد مردم را خوشحال کند بحثش جدا است اگر بخواهد به صورت ظریف در رابطه با مسائل سیاسی و اجتماعی هم نظر بدهد بحثش جدا است اما اینکه در تئاتر آزاد واژه ها و کلام هایی وارد شده که پیش از این غریب بود و از نظر ادب اجتماعی مشکل دارد کاری غلط است؛ بنده معتقدم از همان زمان غفلت شد و مسئولان باید جلوی آن آثار را می گرفتند. من از همان زمان گفتم اگر جلوی این امر گرفته نشود به زودی در پرده سینما شاهد این اتفاقات خواهیم بود.

این کارگردان افزود: همین اتفاق هم افتاد به نحوی که امروزه واژه هایی در برخی آثار سینمایی ما به کار می رود که در فرهنگ و ادب پارسی نیست اما تبدیل به هنجار شده و اگر این واژه ها را نشنویم نمی خندیم چون ذائقه ما را عوض کرده اند. بنده معتقدم که در غفلت مسئولان هنرمندان واقعی باید هوشمندتر برخورد کنند و جلوی این اتفاقات را بگیرند.

عالم بخش در پایان این گفتگو تأکید کرد: ما در حوزه قانون گذاری و در حوزه بازبینی ها غفلت های بسیاری کرده ایم؛ برخوردهای سلیقه ای زیادی با نمایش ها صورت گرفته و مقصر این اتفاق یک شخص نیست. این اتفاقی است که به دلیل فقدان قانون درست در حوزه نمایش طی سال ها اتفاق افتاده و کار به جایی رسیده که ما اینک با چنین نمایش هایی مواجه هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.