سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

ابتذال در سینمای ایران/۱۲

نجفی: سینمای فعلی اثرات مخربی برای جامعه و نسل جوان دارد/ برخی رسانه ها با حمایت از عوامل تولید آثار مبتذل نگاه سخیف را در جامعه حکمفرما می کنند

حسن نجفی در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: متأسفانه برخی از مدیران با این دیدگاه که سینما تنها جنبه سرگرمی دارد حال و روز هنرهفتم را به شدت خراب کرده اند و این در حالی است که سینما چشمان تیزبین جامعه است و نقش مهمی در فرهنگ سازی و هدایت جامعه دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «آسمان هشتم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری از اهالی سینما از سال ها قبل مرتباً گوشزد کردند که صدای پای ابتذال در سینمای ایران می آید؛ بنده معتقدم آبشخور اصلی این اتفاق از رسانه ملی شروع شد. تولیدات بسیار نازل در رسانه ملی باعث شد تا ذائقه مخاطب به شدت عوض شود و مردم به سمت آثار سردستی و نازل و بی تفکر گرایش پیدا کنند و این اتفاق بعدها به سینما نیز گسترش پیدا کرد.

وی ادامه داد: افرادی در سینما با عنوان اینکه بخش خصوصی هستند و نیازمند بازگشت سرمایه هر بلایی که خواستند به سر سینما آوردند و صرفاً برای جذب مخاطب و فروش بیشتر هر لاطئالاتی که می شد را به خورد مخاطبان بخت برگشته دادند و متأسفانه مسئولان هم چشم و گوش بسته از آن ها حمایت کردند این در حالی است که بخش خصوصی هم باید قاعده و قانون داشته باشد و نباید به حال خود رها شود. این وظیفه مسئولان فرهنگی و سینمایی دولت است که مواظب و مراقب فرهنگ باشد و اجازه ندهد برخی افراد خودآگاه یا ناخودآگاه موجبات تخریب فرهنگ را فراهم آورند.

نجفی در ادامه یادآور شد: کار به جایی رسید که بسیاری افرادی که کارهای خوب ارائه می کردند کم کم در سینما بایکوت شدند و سینما به دست کسانی افتاد که داعیه دار رونق اقتصاد بودند؛ این افراد فیلم های نازل و پست خود را در سینما رواج دادند موجبات مرگ سینمای ایران را رقم زدند و متأسفانه طی سال های اخیر وضعیت بسیار بحرانی شده به نحوی که دیگر کمتر نشانی از تولیدات اندک فاخر و ارزشمند در سینمای کشور هست.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از عملکرد رسانه ها اظهار داشت: برخی رسانه ها و مطبوعات با حمایت شان از عوامل تولید آثار مبتذل نگاه سخیف و نازل را در جامعه و سینما حکمفرما می کنند؛ آن ها آدم های بی ارزش را مهم کردند و مرتب در پی آن ها بودند این نگاه نازل و سخیف در سینما را بسط و گسترش دادند. وضعیت به گونه ای شده که امروزه اغلب جلد مطبوعات و تیتر خبرگزاری ها و رسانه ها سرشار از عکس ها و مطالبی از همین سخیف سازان و نازل سازان است اما کمتر نشانی از هنرمندان متعهد و ارزشی در رسانه ها شاهد هستیم. مقصر این اتفاق نیز مسئولان و سیاست گذاران حوزه فرهنگی هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «شرفناز» تصریح کرد: فقدان استراتژی و برنامه ریزی در بین مدیران سینمایی باعث شده تا ما نتوانیم از سینمای ملی به عنوان یک میراث ارزشمند محافظت کنیم؛ آقایان باعث افول ستاره ها در سینما شدند و ستاره های پوشالی را جایگزین آن ها کردند، ما امروزه به جای آنکه شاهد حضور گسترده هنرمندان واقعی باشیم شاهد حضور سلبریتی های فاقد دانشی هستیم که در همه امور کشور دخالت بیجا می کنند اما حتی صنوف نیز به صورت منفعلانه با آن ها برخورد کرده و جلوی شان را نمی گیرند. همه این اتفاقات دستاورد کسانی است که سینمای ایران را به طور کل به دستان کسانی واگذار کردند که اندک سواد و دانش و تجربه ای در رابطه با سینما نداشتند.

وی در پایان این گفتگو افزود: جای فیلم های ارزشمند سیاسی، تاریخی، اجتماعی و... این روزها در سینمای ایران به شدت خالی است؛ جای سالم سازان و سالم اندیشان در سینما خالی است و من امیدوارم مسئولان ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی با درایت این اتفاقات شوم را رصد کرده و مانع پیشرفت بیشتر آثار مبتذل در سینمای کشور شوند و اجازه ندهند تا این نوع سینما مانند قارچ سمی بیشتر رشد کند و افراد بیشتری را در جامعه دچار مسمومیت سازد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.