یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳

پژوهشگر فرهنگی عنوان کرد:

تضاد بین آمارهای ساختگی دولت با نفوذ فرهنگی موجود در سینما / مدیران سایه تا پایان این دولت هم تغییر نخواهند کرد

محمدرضا شاه حسینی - برنامه "سینما معیار"

سینماپرس: محمدرضا شاه حسینی مدرس، مولف و پژوهشگر فرهنگی گفت: معضلی که ما در دولت اخیر داریم تضاد بین بیلان ها و آمارهایی که ساخته می شوند با واقعیت های ملموسی همچون ولنگاری و نفوذ فرهنگی است.

به گزارش سینماپرس، برنامه "سینما معیار" با موضوع عملکرد ۵ ساله سازمان سینمایی و چالش فیلم سازان با حضور محمدرضا شاه حسینی مدرس، مولف و پژوهشگر فرهنگی از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

شاه حسینی در ابتدای مطلب بیان کرد: دولت تدبیر و امید با حضور خود در عرصه اجرایی کشور به گونه ای عمل کرد که مدیران سایه حاکمیت عرصه را مدیریت کنند و مدیریت های اجرایی از شخصیت های ناشناخته انتخاب شوند.

وی افزود: وزیری که در وزارت ارشاد حضور پیدا کرد برای اهالی فرهنگ و هنر ناشناخته بود و به تبع آن در عرصه سینما نیز معاونتی برگزیده شد که حداقل برای سینماگران ناآشنا بود. بنابراین جریان از خارج این مجموعه هدایت می شد و رویکرد شخصیتی افراد بر جهت گیری های ظاهری تاثیر خاصی گذاشت؛ به گونه ای که آثار سینمایی ما به دلیل علقه های شخصی معاونت وقت سینمایی به سمت آثار فرانسوی پیش رفت.

این پژوهشگر فرهنگی گفت: البته این عرصه تا حدودی شفاف تر شد و مدیران سایه در عرصه عیان تر حضور یافتند اما معضلی که ما در دولت اخیر داریم تضاد بین بیلان ها و آمارهایی که ساخته می شوند با واقعیت های ملموسی همچون ولنگاری و نفوذ فرهنگی است.

شاه حسینی یادآور شد: سینماگر نیازمند حمایت مادی و معنوی است. در دوران تصدی گذشته به دلیل سیاستگذاری ها به شدت نفوذ سفارتی را به سینما داشتیم و امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر کارهای مشترکی را دیدیم که زنگ خطر را به شدت به صدا درآورد و این همان نفوذ فرهنگ است.

وی در ادامه معیار عنوان کرد: حاکمیتی که در دولت تدبیر و امید بر سر کارآمد جریان نئوکینزین ها بودند. نئوکینزین ها تنها محدود به عرصه اقتصادی در دولت یازدهم نبود بلکه در بعد فرهنگی نیز حضور پیدا کرد. به دلیل اینکه استراتژی از سوی دولت مبتنی بر حاکمیت مدیران سایه بود مدیران اصلی در پشت عرصه حضور یافتند که کسی نمی توانست آنها را استیضاح کند.

این پژوهشگر فرهنگی گفت: البته شرایط به گونه ای پیش رفت که فردی مانند آقای حیدریان وارد شد تا تلاطم ها را کاهش دهد. شرایط آرام شد و بیلان های امیدوارکننده آمد. اما در واقعیت یک فضای واقعی ولنگاری فرهنگی در جریان بود. باندبازی ها هم به گونه خاص خود پیش رفت و همه در آن منتفع شدند. در جشنواره فجر این جریان به شدت تقویت و برجسته می شود که سکوت را حاکم کند.

شاه حسینی ابراز داشت: مدیران سایه در دو سال آینده هم وجود خواهند داشت. مدیران سایه ما تغییر نکرده اند و تا پایان این دولت هم تغییر نخواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.