سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

رضوی کارگردان سینمای انیمیشن:

نه دولت از انیمیشن حمایت می کند نه پخش کننده‌ها!/ مشکلات شدید اقتصادی در کشور باعث شده تا حوزه فرهنگ و هنر بیش از همیشه مهجور واقع شود

زحل رضوی

سینماپرس: زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن که به تازگی انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» به کارگردانی وی روی پرده سینماها رفته است با انتقاد از شرایط فعلی سینمای انیمیشن در کشور گفت: متأسفانه نه دولت از انیمیشن حمایت می کند نه پخش کننده ها!؛ قطعاً زمانی که حمایت در کار نباشد هر اثری با سختی ها و مشکلات زیادی روبرو می گردد و افسوس که از انیمیشن کمتر حمایتی صورت نمی گیرد.

کارگردان انیمیشن «کلاغ ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پخش کننده ها اغلب از اینکه پخش آثار انیمیشن را انجام دهند واهمه دارند و حضور در این عرصه را برای خود ریسک قلمداد می کنند و می ترسند که شکست اقتصادی دامن گیرشان شود؛ همه این ها به این علت است که به انیمیشن در سینمای کشور ما بهای چندانی داده نشده و اغلب انیمیشن ها با بی مهری و بی توجهی روبرو بوده اند و به همین علت انیمیشن نتوانسته جواب درستی از سمت جامعه و مخاطبان بگیرد.

رضوی در پاسخ به این سوأل که به چه دلیل بعد از مدت نسبتاً طولانی که از تولید این اثر می گذرد راضی به اکران بسیار اندک آن در برخی شهرستان های عموماً دور از مرکز رضایت داده اظهار داشت: از آنجا که ما سرگروه نداشتیم مجبور شدیم که اکران «امین و اکوان» را از شهرستان ها آغاز کنیم؛ من از این اتفاق راضی هستم چرا که ما در ابتدا واکنش عمومی مردم در شهرستان ها را می گیریم و می توانیم برای اکران اثرمان که نهایتاً طی ۲ هفته آینده در سینماهای تهران و شهرهای بزرگ کشور روی پرده می رود برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

کارگردان انیمیشن «دشت تمشک» ادامه داد: من امیدوارم مخاطبان استقبال خوبی از این انیمیشن به عمل آوردند من واقعاً عرض می کنم که ما همه سرمایه ای که داشتیم را برای تولید این انیمیشن صرف کرده ایم و با همه جان مان برای تولید این اثر تلاش کرده ایم و امیدواریم که به نتیجه ای بسیار مطلوب برسیم؛ باز هم عرض می کنم کهع قطعاً بدون حمایت های دولتی نه تنها ما بلکه هیچ انیمیشن سازی نمی تواند موفق باشد این وظیفه متولیان حوزه فرهنگی و هنری کشور است که از آثار انیمیشن حمایت کنند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: امروزه توقع مخاطبان وطنی از آثار انیمیشن بسیار بالا رفته چرا که آن ها آثار با کیفیت جهانی را دیده اند که با بودجه های بسیار هنگفت تولید شده اند، قطعاً اگر بستر مناسب برای تولید این نوع آثار با کیفیت در کشور ما از سوی متولیان و مسئولان فراهم نشود انیمیشن در سینمای ما شکست خواهد خورد.

کارگردان انیمیشن «تولدت مبارک» سپس با بیان اینکه  مشکلات شدید اقتصادی در کشور باعث شده تا حوزه فرهنگ و هنر بیش از همیشه مهجور واقع شود تصریح کرد: متأسفانه ما امروزه در همه حوزه ها دچار مشکل هستیم و فشارهای زیادی به مردم در تمامی بخش ها و زمینه ها وارد می شود؛ فرهنگ و هنر هم که همیشه در کشور ما مهجور بوده و هست! از این رو امروزه فشار بیشتری بر حوزه فرهنگی و هنری و به خصوص حوزه انیمیشن وارد شده و کمتر مقام و مسئولی توجه جدی برای برون رفت از این شرایط بغرنج در حوزه فرهنگی و هنری دارد.

رضوی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: انیمیشن «امین و اکوان» با تکنیک انیمیت محدود ساخته شده چرا که بودجه ما بسیار محدود بوده است اما خوشبختانه با این همه در چندین جشنواره داخلی و خارجی پذیرفته شد و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد؛ به عنوان مثال همین اواخر این انیمیشن در جشنواره کشور «چک» پذیرفته شد و بنده هم این فرصت را پیدا کردم و به این جشنواره رفتم و به شدت اضطراب داشتم که بازخوردها نسبت به این انیمیشن چطور خواهد بود اما خوشبختانه هم بچه ها از این انیمیشن استقبال کردند و هم کارگردانان مطرحی مثل سازنده «پاندای کونگ فو کار» از این اثر بسیار استقبال کرد و به شدت مرا مورد تفقد خود قرار داد و از این انیمیشن تعاریف بسیار کرد.

وی در رابطه با داستان این اثر اظهار داشت: ۲ مرد جوان (امین و اکوان) یکی آرایشگر و دیگری رنگرز که هر ۲ در حرفه خود استاد هستند با کشتی به شهری می روند که از نظر جغرافیایی پرت و از نظر صنعت و پیشه محدود است بنابراین بازار خوبی برای کار دارد. هر ۲ تصمیم دارند زندگی جدیدی را شروع کنند.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم به زودی و همزمان با اکران گسترده این اثر در شهرهای بزرگ از جمله تهران مردم از «امین و اکوان» استقبال کنند و مخاطبان هدف این اثر نیز از آن راضی باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.